Wat u kunt leren van Sportcentrum Willemsen

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2010

business I Wat kunt u leren van….

I body LIFE 4I2010

Willemsen Sport begon 23 jaar geleden met een zwemschooltje. Al na drie jaar was de eerste locatie te klein en verhuisde de zwemschool naar de huidige locatie aan de Van Duivenvoordestraat. “Hier hebben we elke drie jaar wel een verbouwing gehad”, vertelt eigenaar Piet Willemsen. “We zijn in feite nooit uitgebouwd.” Met de recente verbouwing heeft Willemsen Sport er drie sportruimtes bij, waaronder een nieuwe krachtsportruimte plus een buitentuin met Buiten Fitness.

Verras de klant

Intussen is Sportcentrum Willemsen Sport uitgegroeid tot een multifunctioneel sportcentrum dat goed staat aangeschreven in de regio. Er werken 55 mensen en het sportcentrum heeft zo’n 2.500 leden. Piet: “We bieden volop mogelijkheden voor een gezonde en actieve lifestyle. Klanten kunnen hier gebruik maken van allerlei faciliteiten, zoals fitness, indoorcycling, tennis, aqua sporten en diverse groepslessen. Daarnaast zit er in dit pand nog een massagesalon, schoonheidsspecialiste en nagelstyliste, die een goede aanvulling vormen op onze activiteiten.” Bedrijfsleidster Jolanda is zich ervan bewust dat fysieke activiteiten niet alleen meer de hoofdmoot vormen van een sportcentrum. “Vandaar dat we niet alleen kijken naar de ontwikkelingen in de markt, maar ook luisteren naar onze klanten en proberen in het kader van retentie zo goed mogelijk op hun vragen en wensen in te spelen.” Piet is van mening dat klanten steeds verrast dienen te worden met nieuwe activiteiten en dito aanpak. Wat hem betreft houdt dit nooit op. “De vernieuwing in de branche houdt je scherp”, aldus Piet.

Body & Mind

Het was al jaren lang een gekoesterde wens van Piet om het centrum uit te breiden met een Body & Mind centrum. Hij kwam het concept tegen bij iemand van de VES, die het kleinschalig had opgezet. Piet: “Aangezien dit steeds meer leeft en ook blijkt uit de vele publicaties in de damesbladen, vonden we de tijd rijp om daar iets mee te gaan doen. Zeker omdat een groeiend aantal mensen steeds meer het gevoel heeft dat de balans weg is tussen werk en privé. En dat er meer in het leven is dan het huidige stressvolle bestaan.” Fitheid is volgens Piet veel meer dan fysiek sterk zijn. Het Body & Mind concept bij Willemsen Sport is geënt op de Body en Mind technieken uit het Verre Oosten waar veel mensen bewegingsvormen als Yoga en Tai Chi beoefenen. Deze oude culturen leven naar het begrip balans. Een levensstijl waar inspanning en ontspanning elkaar afwisselen. “Met deze activiteiten willen we onze klanten in staat stellen spanning te verminderen en met een meer ‘open mind’ tegen het leven aan te kijken. De lessen worden gegeven vanuit de positieve overtuiging dat een proces van bewustwording van het eigen functioneren kan bijdragen tot het oplossen van problemen en het bereiken van een innerlijk evenwicht”, aldus Britt Willemsen (dochter van Piet) hoofd sales en marketing. Het Body & Mind centrum bevindt zich op de benedenverdieping en grenst aan de nieuwe binnenplaats. Met uitzicht op de tuin en de mogelijkheid om met mooi weer de deuren hiernaar te openen, is dit volgens Britt de ideale locatie voor rust, ruimte, stilte, in- en ontspanning. “De inrichting, de faciliteiten, de activiteiten, alles is afgestemd op het in balans brengen van lichaam en geest van onze bezoekers. Het lesaanbod bestaat uit Yoga, Power Yoga, Chi Gong, Body Balance, Pilates en Meditatie/Ontspanning. Voor het geven van Body & Mind lessen hebben we nieuwe medewerkers aangetrokken en een aantal medewerkers hebben een cursus c.q. bijscholing gevolgd. De eerste reacties zijn positief: de lessen worden druk bezocht en voorzien duidelijk in een behoefte. We krijgen er niet alleen nieuwe leden door, maar veel van onze bestaande leden maken intussen gebruik van deze lessen als aanvulling/afwisseling op hun fysieke activiteiten. Daarnaast biedt het Body & Mind concept ook mogelijkheden in combinatie met een massage in de massagesalon. Waarom zou een sportcentrum zich alleen met intensieve sporten moeten bezighouden”, vraagt Britt zich af. “Dit heeft de toekomst.” Zij is ervan overtuigd dat fitnesscentra straks niet meer zonder kunnen.

Buiten Fitness

Vanuit de Body & Mind zaal heb je een prachtig uitzicht op de nieuwe binnenplaats en buitentuin waarin groepslessen worden gegeven, maar ook kracht- en cardiotoestellen staan opgesteld. “Buiten Fitness wordt de nieuwe trend”, voorspelt Jolanda. “Er zijn steeds meer aanwijzingen dat fitness zich van binnen naar buiten verplaatst. Van trainingsactiviteiten in de bossen en op parkeerplaatsen tot yoga op het strand. Voor Buiten Fitness hebben we gekozen voor normale fitnesstoestellen en geen speciale buitenfitnesstoestellen. Er staan indoorcycling bikes, loopbanden, fietsen en krachttoestellen. Het zijn gebruikte apparaten die volledig zijn gerenoveerd. De apparatuur staat onder een afdakje in een kring om de binnenplaats. Onze leden kunnen hier zelfs bij nat weer vrij trainen, maar er worden ook groepslessen gepland op de binnenplaats. Dit is echter afhankelijk van het weer. Zelfs in de winter willen we groepslessen gaan geven buiten. Daarnaast hebben we nog drie tennisbanen, die beheerd worden door een vereniging, maar waar onze leden gebruik van kunnen maken. Buiten sporten biedt een aantal voordelen zoals positieve invloed op de emotionele gesteldheid en het is rustgevend”, vindt Jolanda. “Bovendien krijg je als de zon schijnt een lekker kleurtje.”

Ledenraad

Veel van de activiteiten die Willemsen Sport introduceert of wil gaan introduceren, worden voorgelegd aan de ledenraad. Jolanda: “Wij hebben een ledenraad van 8 personen die meedenken over diverse zaken binnen Willemsen Sport en tevens een klankbord vormen voor de kwaliteit van onze dienstverlening. De ledenraad bestaat uit klanten die worden gevraagd en/of gekozen. Hiermee hebben wij regelmatig overleg waarbij we horen wat er onder de klanten leeft. We komen gemiddeld 3 tot 4 keer per jaar bij elkaar. Voor elk overleg wordt een agenda samengesteld waarin allerlei zaken aan de orde komen. Zo hadden we vlak voor de verbouwing een verbeterplan opgesteld waar de ledenraad ook bij betrokken is geweest. Via de ledenraad, maar ook rechtstreeks worden de veranderingen of verbeteringen teruggekoppeld naar de leden.” Jolanda is erg tevreden over de functie van de ledenraad. “Dit werkt beter dan een klanttevredenheidsonderzoek. Op deze manier creëer je een veel grotere betrokkenheid bij de leden en worden het ambassadeurs voor je bedrijf.” Open zijn en duidelijk communiceren is het devies van Willemsen Sport.

Communicatie

Bestond vroeger de communicatie uit een folder bij de balie of een briefje op het prikbord, dat is tegenwoordig wel veranderd. Britt: “In onze communicatie-uitingen maken we gebruik van alle moderne communicatiemiddelen die er zijn: internet, SMS, mail, HTML nieuwsbrief, kabelkrant enz. Verder staan we op Linkedln en zelfs op Hyves waar o.a. filmpjes op staan van de opening.” Britt gelooft in sociale netwerken als instrument om klanten te informeren of aankondigingen te doen. Daarnaast worden dergelijke netwerken steeds vaker gebruikt om ervaringen te delen over bijvoorbeeld de dienstverlening. Gegevens die je kunt gebruiken om je dienstverlening te verbeteren en voor 1-op-1 communicatie. Twitteren: daar doen we nog niet aan. Maar wie weet?”

Toekomst

Teveel terugkijken op het verleden wil Piet niet. “In de 23 jaar van ons bestaan hebben we steeds groei kunnen realiseren, mede omdat we inspelen op de nieuwste trends in fitnessland. Niet alle trends slaan echter aan. Zo zijn we begonnen met een hardloopclubje, maar daar bleek weinig animo voor. Wat wel goed loopt zijn de groepslessen. Populair zijn bij ons momenteel Zumba, XCO en de Les Mills lessen. Recent zijn we ook gestart met Zumba Toning. En binnenkort gaan we beginnen met afslankprogramma’s samen met de VES die een afslankprogramma aan het ontwikkelen is. In dit pand zit al een afslankstudio die ook afslankprogramma’s aanbiedt. Dit levert zowel voor ons als voor haar nieuwe klanten op. Wat je ook organiseert of wilt gaan doen aan activiteiten, kijk er kritisch naar. Niet elke activiteit is succesvol. En soms kun je beter bepaalde activiteiten door andere partijen laten invullen zodat jij je sec met je core business kunt bezighouden.” Piet noemt als voorbeeld de zwemschool. “Deze wordt nu geëxploiteerd door iemand anders, waarbij we wel de mogelijkheid hebben bedongen dat leden op uren als er geen zwemles is, gebruik kunnen maken van het zwembad. Een succesvolle samenwerking tot nu toe.” Piet denkt dat aan samenwerking met andere partijen niet valt te ontkomen. “Een positieve ontwikkeling die nieuwe kansen biedt voor de branche.”

business I Buitensport

Traditioneel bijten buitensport-activiteiten en activiteiten die aangeboden worden binnen de muren van het sportcentrum elkaar niet. ‘Mensen sporten binnen of buiten’, wordt gedacht, maar het kan ook anders. Aart Stigter van Sport- en Gezondheidcentrum Aart Stigter in Amerongen biedt al jaren vanuit zijn sportcentrum outdoor activiteiten. Hij biedt ons een kijkje in zijn keuken.

Wie is Aart Stigter?

Voordat Aart samen met Ellen Aart Stigter’s Sport- en Gezondheidscentrum oprichtte, was hij tot 1998 docent fysiek mentale vorming bij de politie. Ooit als trimmer begonnen, ontwikkelde Aart zich tot een atleet die zich met de Nederlandse top kon meten. Met als hoogtepunt het behalen van de titel Nederlands Marathon kampioen 1994 te Rotterdam. Twaalf jaar maakte hij deel uit van de Nationale Marathon Selectie. Bij het oprichten van Aart Stigter's Sport- en Gezondheidscentrum stond vast dat hardlopen een wezenlijk onderdeel van het bedrijf zou worden. Inmiddels hebben de runningactiviteiten een explosieve groei doorgemaakt, wat reden was om deze onder te brengen in een aparte onderneming: Aart Stigter Running B.V. 

Welke outdoor activiteiten bieden jullie vanuit het sportcentrum? 

* hardloopcursussen voor beginnende hardlopers

* hardloopgroepen

* nordic walking cursussen

* nordic walking groepen

 

De hardloopgroepen en nordic walking groepen bestaan uit deelnemers die wekelijks in groepsverband trainen. De cursussen duren meestal zes weken met vaste trainingsuren/lessen van 1,5 uur. Na het beëindigen van de cursus kunnen de cursisten doorstromen naar een van de vaste loopgroepen.  

Jullie verzorgen ook clinics. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Voor bedrijven, atletiekverenigingen en loopgroepen organiseren wij één- of meerdaagse clinics. Een door ons verzorgde clinic bestaat uit een inleiding betreffende een hardloop gerelateerd onderwerp, al dan niet in combinatie met een hardlooptraining. Onderwerpen kunnen o.a. zijn:

- trainingsmethodieken en trainingsopbouw

- voeding en hardlopen

- trainen op hartslag, theorie en praktijk

- blessurepreventie

- loopefficiëntie, m.b.v. video opname

- specifieke wedstrijdvoorbereiding

- combinatie van bovenstaande onderwerpen

Hoe zijn de trainingen opgebouwd?

De training bestaat uit een warming-up, een intervalprogramma en een cooling down. Er wordt in verschillende niveau-groepen getraind, zodat iedereen op zijn eigen niveau kan meedoen. Mocht iemand nog geen geoefende loper zijn, maar het toch leuk vinden om hier mee te beginnen, organiseren we 2 keer per jaar (voor- en najaar) een beginnerscursus hardlopen. Voor de jeugd van 10 tot 15 jaar is een aparte jeugdgroep gecreëerd.

  

Hoe lang duren de programma's en wat zijn de kosten voor de deelnemers? 

Dit is afhankelijk van de periode en/of duur. Meer informatie hierover is te vinden op HYPERLINK "http://www.hardlopenisleuk.nl" \o "blocked::http://www.hardlopenisleuk.nl/" www.hardlopenisleuk.nl

 

Hoeveel deelnemers hebben jullie aan de outdoorprogramma's? 

Ruim 500.

 

Wat zijn de succesfactoren voor een succesvol outdoorprogramma? 

Passie voor en kennis over hardlopen is een vereiste. Mensen die geblesseerd zijn of raken kunnen gemakkelijk worden doorverwezen naar andere beweegprogramma's in het sportcentrum. Buitensport is in de zomermaanden een mooi alternatief om mensen "vast te houden".

 

Welke adviezen hebben jullie voor sportcentra die willen starten met outdoorprogramma's? 

Zorg ervoor dat je het programma laat uitvoeren door iemand die uit de hardloopwereld komt of iemand die daar sterke affiniteit mee heeft. Een niet-hardloper die hier en daar een cursusje heeft gevolgd, is kansloos. Kies voor het hardlopen voor een aparte abonnementstructuur. Je hebt immers niet de kosten van dure apparatuur.

Aart verzorgt ook running opleidingen voor fitnesstrainers die een passie hebben voor lopen. Kijk hiervoor op

www.efaa-opleidingen.nl

Buitensportactiviteiten vanuit sportcentra aangeboden

John van Heel

EFAA

j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body LIFE 4I2010 I

Edities