FreeStrider A Comparison

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2010

marketing I RETENTIE

I body LIFE 4I2010

Een realistisch verwachtingspatroon als belangrijke retentietool

Doelstellingen

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom iemand bij u komt sporten; uiterlijk (afvallen, strakker worden), gezondheid (fitter gevoel, gezondheidsrisico’s verminderen), revalidatie (op krachten komen of blijven na een blessure) of een sportief doel (conditie verbeteren, meer spiermassa). Elk van deze doelen vereist een specifieke aanpak. Een aanpak die vervolgens toewijding en inzet van de klant vereist, wil hij zijn doelen daadwerkelijk binnen handbereik krijgen. Beginnen met een realistisch verwachtingspatroon ten aanzien van de te bereiken resultaten voorkomt desillusie. Daarnaast is het van groot belang dat de klant heel goed voor ogen heeft wat er van hem wordt verwacht (lees: wat hij van zichzelf moet verwachten) om te slagen in zijn doelstellingen. U bouwt een relatie op met uw klant door met empathie te luisteren en u daadwerkelijk in te leven in zijn situatie, zijn werkelijke beweegredenen proberen te begrijpen.

De juiste balans

Het is natuurlijk van belang de juiste balans te vinden tussen wat de klant leuk vindt om te doen en wat goed is voor het behalen van zijn doelstellingen. U mag de klant daar gerust in sturen. U hebt namelijk de kennis om te weten wat het beste zal bijdragen aan het behalen van resultaten. Eerlijkheid is daarbij gebaat. Voor een klant die wil afvallen en 1 keer per week wil komen trainen, is de kans op desillusie groot, wanneer hij daadwerkelijk verwacht het gewenste resultaat op deze manier te kunnen bereiken. Aan u de taak om een realistisch verwachtingspatroon te scheppen en deze klant erop te wijzen wat er daadwerkelijk voor nodig is om af te vallen. Een klant die komt om rugklachten te verminderen, moet u helpen beseffen dat alleen blijven trainen ervoor zorgt dat zijn klachten blijvend verdwijnen.

Mindset

Door samen met uw klant de tijd te nemen om naar zijn doelstellingen te kijken, hem voor te lichten wat er moet gebeuren en daar een plan van aanpak voor uit te stippelen, vergroot u het vertrouwen bij de klant dat er kans van slagen is. Echter, de belangrijkste succesfactor zit in de klant zelf. Help hem zijn ‘mindset’ te veranderen waarmee hij tot veel in staat kan zijn. De klant moet het voor zichzelf willen en niet voor de buitenwereld. Vooruitgang valt of staat met zijn persoonlijke ontwikkeling, zowel sportief als mentaal.

Geef de klant deze adviezen mee:

• Kijk positief naar jezelf en naar je

omgeving. Hierdoor word je minder kwetsbaar en zul je meer gefocust

blijven op je einddoel.

• Leg de lat hoog, maar realistisch.

• Verwacht geen dingen van jezelf die

niet haalbaar zijn en sta jezelf ‘moei- lijke momenten’ toe. Niemand slaagt erin zijn doelen ineens te behalen zonder enig moment van terugval.

• Probeer een kleine terugval te zien als

een leermoment, gebruik het inzicht dat het je oplevert en pak de draad weer op. Sta kort stil bij wat er is ge- beurd en hoe je het de volgende keer anders wilt doen. Er bestaat geen goed of fout, er bestaat alleen de

mogelijkheid tot groei.

• Betrek de instructeur bij je proces,

vraag om feedback. De instructeur kan je helpen realistische doelen

te stellen en daar jouw training op af

te stemmen en je stimuleren het hoogst haalbare wat binnen jouw ver mogen ligt te bereiken. Je hoeft het niet alleen te doen.

• Reflecteer dagelijks wat je wilt veran- deren. Dat geeft je stimulans om door

te gaan. Het zorgt ervoor dat het

positieve gevoel en de wil niet naar de achtergrond verschuift als je het druk hebt met andere zaken.

• Visualiseer je einddoel: hoe voel je jezelf straks als je je doel hebt be- reikt? Wie zie je als je in de spiegel kijkt en wat straalt deze persoon uit? Visualiseer ook de weg ernaartoe: zie jezelf sporten, zie jezelf gezond leven.

Besef dat het loslaten van bepaalde gewoontes nodig is om de mogelijk- heid te creëren om te veranderen. Om

het maximale uit jezelf te halen, moet

je aan jezelf willen sleutelen. Geduld is hierbij een sleutelwoord. Oude

gewoontes zijn niet ineens verdwenen

en ook nieuwe gewoontes heb je jezelf

niet in een dag aangeleerd. Neem de tijd om je nieuwe ritme in te laten

slijten in je dagelijks leven.

Totaalaanpak

Voor het bereiken van welke doelstelling dan ook, een totaalaanpak onder goede begeleiding werkt het beste. Een gezonde levensstijl waarin aandacht is voor zowel lichaamsbeweging als gezonde voeding en ontspanning. Een realistisch verwachtingspatroon houdt ook in dat de klant het besef heeft dat er meerdere factoren van belang zijn en bijdragen aan zijn doelstellingen. Maak alles bespreekbaar en onderdeel van het plan van aanpak. Blijf regelmatig contactmomenten inplannen met uw klant en blijf betrokken bij het proces. Uw loyaliteit aan hem resulteert in zijn loyaliteit aan u.

Anke Hendriks

Marketing Manager bij

BenFit.nl, het voedings- &

levensstijlprogramma voor

de fitnessbranche.

Elke klant heeft verwachtingen. Verwachtingen over uw centrum, de begeleiding, maar ook verwachtingen over zijn resultaten. Op de hoogte zijn van deze verwachtingspatronen en bespreken met de klant of deze reëel zijn, levert u belangrijke informatie op die u als retentietool kunt gebruiken. Bouw een relatie op met uw klant, geef aandacht, luister, houd hem een spiegel voor en overtuig hem van uw toewijding. Vertel eerlijk en realistisch wat hij kan verwachten en ga samen stap voor stap op weg naar zijn doelen. De loyaliteit wordt een stuk groter en de kans dat deze klant wegloopt een stuk kleiner.

Edities