Train The Trainers Company Profile

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2010

business I nieuwe country manager life fitness

I body LIFE 3I2010

Jan Bazelmans: nieuwe Country Manager Life Fitness Benelux

Zijn vorige functie was marketing directeur bij Miele, waar hij mede het Miele Inspirience Centre heeft opgezet. Een Inspirience Centre dat alles te maken heeft met beleving van klanten. Beleving waar het volgens Bazelmans ook om draait in de fitnesswereld.

Inspelen op veranderingen

Hoewel de fitnessbranche volstrekt nieuw is voor Bazelmans, ziet hij veel raakvlakken met zijn vorige functies in het bedrijfsleven. “Het gaat om klanten krijgen en klanten behouden. Er is nog genoeg potentie aanwezig om mensen aan het bewegen te krijgen. Zeker gezien de veranderingen binnen de gezondheidszorg, maar daar dien je dan wel creatief mee om te gaan.” Bazelmans vindt dat fitnesscentra te weinig gericht zijn op specifieke doelgroepen zoals senioren of mensen met diabetes en het aanbod daarop onvoldoende afstemmen. “Men mikt in feite nog teveel op de grootste gemene deler. Om in kaart te krijgen om welke doelgroepen het gaat, sponsoren wij het onderzoek Fitness in Beweging van de

Hogeschool Utrecht. In dat onderzoek wordt specifiek gekeken naar wat de beleving is van de verschillende doelgroepen in relatie tot fitness en hoe je daar als fitnessondernemer op in zou kunnen spelen. Met als uiteindelijk doel om meer mensen aan het bewegen te krijgen. Op dit moment doet 12 procent van de bevolking aan fitness. Het doel is om dit naar 15 procent of hoger te krijgen. De focus zal meer moeten komen te liggen op mensen die aan hun gezondheid willen werken en/of gezondheidsklachten willen voorkomen. Van curatief naar preventief.” Bazelmans denkt dat de fitnessbranche daar een belangrijke rol in kan vervullen. De belangstelling vanuit de medische wereld voor fitness neemt toe. Fysiotherapeuten hebben op dit gebied al het voortouw genomen en bieden steeds vaker preventieve fitnessprogramma’s aan. Hier liggen kansen voor de fitnesscentra, maar het dient wel structureel opgezet te worden en niet af en toe een los project.” Bazelmans verwacht dat dit uiteindelijk meer nieuwe klanten en meer rendement gaat opleveren.

Totaaloplossing

“Wij als Life Fitness willen graag meegaan in de veranderingen die gaande zijn in de gezondheidszorg en fitnessbranche en helpen onze klanten succesvol te zijn. Daar is onze nieuwe strategie: Be our customers’ best partner ook op gericht. Letterlijk betekent het dat we de beste partner willen zijn voor onze klanten. Een strategie die wereldwijd is ingezet en in alle communicatie-uitingen wordt gebruikt. Als Life Fitness Benelux hebben we vier kernwaarden gedefinieerd als uitvloeisel van de slogan:

- we committeren ons aan het succes van onze klanten

- we bieden een totaaloplossing

- we zijn betrouwbaar

- we bieden duurzame kwaliteit.”

Een belangrijke kernwaarde die Bazelmans eruit licht is het bieden van een totaaloplossing. “Steeds meer klanten willen met een leverancier te maken hebben die hen helpt bij het totale plaatje, zoals het opstellen van een businessmodel en doelgroepanalyse om van daaruit te kijken wat je nodig hebt qua diensten en producten om deze doelgroep zo optimaal mogelijk te bedienen. Daarbij beperken we ons niet alleen meer tot de levering van fitnessapparatuur, maar bieden we ook advies op het gebied van inrichting, vloeren, verlichting, wanden, software, programma’s en opleidingen. We werken daarvoor samen met een aantal strategische partners.” Benieuwd is Bazelmans wel naar de fitnessbranche op de korte en lange termijn. “Wat je momenteel ziet is dat clubs wachten met vervangen van de apparatuur. Voor ons als toeleverancier minder prettig, maar aan de andere kant ook wel begrijpelijk. Veel centra hebben last van de economische crisis en stellen hun investeringen uit. Mede ook doordat de banken niet meer zo scheutig zijn met financieringen. In veel gevallen kunnen wij een oplossing bieden. We werken samen met een aantal leasemaatschappijen, maar als het om starters gaat dan wordt het een moeilijk verhaal. Dan merk je dat de fitnessbranche geen goede naam heeft. Voor bestaande fitnesscentra met goede cijfers is financiering echter op dit moment geen probleem. Toch kijken de fitnessondernemers de kat uit de boom. In plaats van alle apparatuur in één keer te vervangen, wordt bijvoorbeeld een gedeelte vervangen en de rest krijgt een goede onderhoudsbeurt. Dat merken we duidelijk in de groei van onze service- en onderhoudsafdeling.” Bazelmans is er echter van overtuigd dat op lange termijn de markt weer gaat aantrekken.

Introducties

Op de komende FIBO zal Life Fitness Benelux prominent aanwezig in de stand van Life Fitness Duitsland. Bazelmans: “Praktisch het hele team is tijdens FIBO aanwezig. Op de FIBO wordt de nieuwe Signature Series Plate Loaded krachtlijn geïntroduceerd. In het najaar lanceren we tijdens Fitness & Health Benelux nog een nieuwe lijn apparatuur. Daarnaast promoten we in de komende periode actief onze circuitlijn. Ondernemers kunnen voor een vast laag bedrag per maand gedurende 4 jaar instappen. Een concept dat je al met 10 extra klanten kunt terugverdienen.

Deze Circuit Series is zeer geschikt voor startende leden, maar geeft tevens gevorderden meer variatie in hun workout. Hij is eenvoudig in gebruik, is zeer compact en motiveert leden om het trainen een onderdeel te maken van hun dagelijkse routine en geeft resultaat. Voor senioren een perfecte trainingsmethode. Een lijn niet alleen geschikt voor fitnesscentra, maar ook voor beweegstudio’s en scholen als aanvulling op de gymles.”

Duurzaamheid

Tenslotte wil Life Fitness meer gaan inzetten op duurzaamheid. Bazelmans: “Life Fitness heeft het voortouw genomen op het gebied van milieuvriendelijke productie- en distributieprocessen vanwege de duidelijke voordelen die dit biedt voor het algehele welzijn. We zijn ons bewust van het belang om groener en efficiënter te werk te gaan bij de productie en distributie van onze producten. Binnen de organisatie heeft Life Fitness inmiddels een aantal eco-vriendelijke initiatieven doorgevoerd. Daarnaast heeft Life Fitness onderzoek gedaan naar het stroomverbruik van loopbanden. Dit heeft geleid tot aanpassing van de loopbanden betreffende het energieverbruik, waardoor 30 tot 40 procent minder stroom wordt verbruikt. Op jaarbasis kan dit al gauw enkele duizenden euro’s besparing opleveren. Als Life Fitness kennen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en willen met dit initiatief een bijdrage leveren aan een hopelijk ‘groene’fitnessbranche.”

Sinds begin dit jaar heeft Life Fitness Benelux een nieuwe Country Manager in de persoon van Jan Bazelmans. Een echte Brabander met een schat aan ervaring, die hij in verschillende marketing/sales- en directiefuncties bij een aantal nationale en internationale bedrijven heeft opgedaan.

body LIFE 3I2010 I

Edities