Stelling Uitbesteden of zelf regelen?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2010

marketing I Sportevenementen

I body LIFE 3I2010

Welke kansen bieden sportevenementen?

Extra omzet bij

live-uitzendingen

Een groot sportevenement biedt optimale kansen om extra omzet te boeken. Onze tip: werk samen met een elektronicazaak in uw omgeving. U leent een beamer of een grote monitor en hangt als tegenprestatie reclameposters van deze winkel op in uw fitnesscentrum. Daar profiteert u beide van. Het wordt vanouds gezellig als het Nederlands elftal speelt en u kunt rekenen op een goede omzet met drankjes en snacks. Veel wedstrijden vinden plaats van 20.30 tot 22.15 uur (vanaf de halve finale alle wedstrijden). Het is dus een goed idee om uw openingstijden iets te verlengen en niet voor 23.00 uur te sluiten.

Tips

- Bied cocktails aan in verschillende smaken (met en zonder alcohol). Elke

cocktail heeft de naam van een land dat meedoet met het WK. Gebruik de bijpassende vlaggetjes ter decoratie.

- Kleine snacks worden altijd gewaar- deerd. U kunt hier met weinig moeite, veel geld verdienen.

- Informeer uw leden dat ze bij uitzen- ding van de live wedstrijden ook vrien- den en bekenden kunnen meenemen.

- Organiseer in een vroeg stadium de locatie. De bar is in principe ideaal, maar een vrolijk gedecoreerde les- ruimte is ook mogelijk.

- Maak uw evenement tenminste 3

weken vooraf bekend.

Decoratie

Een originele decoratie brengt iedereen in

de stemming.

- Hang voetballen (softballen of op- blaas ballen) aan het plafond

- Hang boven uw balie oranje slingers of slingers vlaggetjes

- Versier uw fitnesscentrum met ballon-

nen met voetbalmotief

- En natuurlijk mogen de rood-wit-blau-

we vlaggen niet ontbreken.

Deze artikelen kunt u gemakkelijk via internet bestellen. Met een klein budget en een beetje creativiteit bereikt u een perfect resultaat. Veel fitnesscentra zullen een speciale voetbalhoek inrichten. Hier hangt dan een grote poster met het wedstrijdschema waarop de uitslagen worden genoteerd. In deze hoek kunt u ook persartikelen ophangen en voetbaltijdschriften neerleggen. Of u plaatst een Internetcomputer waar uw leden tijdens het WK gratis kunnen internetten en informatie over voetbal kunnen vinden. U zult zien dat uw leden deze speciale service op prijs stellen.

Biedt tijdens het WK speciale dingen aan waarmee u de verwachtingen van uw klanten overtreffen. Hiermee bereikt u dat er over uw fitnesscentrum wordt gesproken en dat is weer gratis mond tot mond reclame voor uw fitnesscentrum.

Een klein cadeautje wordt gewaardeerd

Het doel van een fitnesscentrum is dat de leden tevreden zijn en de club graag bij anderen aanbevelen. En wat kunnen uw leden tijdens het WK beter gebruiken dan fanartikelen. Organiseer kort voor het WK een fandag. Onder alle bezoekers wordt op deze dag diverse fanartikelen verloot. Wie op deze dag een introducé meeneemt krijgt in elk geval een supporterspakket.

Organiseer spelletjes…

Een ledenspel wordt altijd goed ontvangen en zorgt voor een goede stemming in uw fitnesscentrum.

Voetbalpool

Organiseer binnen uw fitnesscentrum een eigen pool. U sponsort prijzen voor de mensen die de uitslagen het beste voorspellen, zoals waardebonnen van uw fitnesscentrum. Of u werkt samen met bedrijven die in ruil voor reclame aan uw leden via uw website of binnen uw centrum prijzen sponsoren.

Zo kunt u dit organiseren:

Bij elk trainingsbezoek kan uw lid een uitslag voor de wedstrijd van de dag voorspellen. Meestal vinden er één tot drie wedstrijden per dag plaats. Bij elke voorspelling die helemaal goed is ontvangt het lid een gratis drankje en een punt. Bovendien kan voor het WK de finale en de winnaar worden voorspeld. Wie deze twee landen juist heeft krijgt 10 extra punten. Wie de winnaar goed heeft zelfs 20 punten extra. Na het WK krijgt het lid met de meeste punten een hoofdprijs. Zo beloont u zowel dat uw leden vaak komen sporten als de uitslagen juist raden.

Let op dat wettelijk geen financiële inzetten zijn toegestaan.

Tip: de marketingorganisatie Greinwalder & Partner biedt een online voetbalpool aan waarbij uw logo en clubkleuren worden gebruikt. Deze plaatst u op uw eigen website. Het voordeel is dat uw leden van overal met het spel kunnen meedoen. U zult merken dat het aantal bezoekers op uw website snel stijgt. Na de wedstrijden worden steeds alle gegevens geactualiseerd. Iedereen ziet op welke plaats hij nu staat. Als fitnessclub heeft u geen extra werk.

Prijsschieten

Een doelwand valt op en is een uitdaging voor iedereen die er langs komt. Een dergelijk idee vraagt wat organisatie, maar dit is zeker de moeite waard. U kunt de wand voor uw fitnesscentrum neerzetten, maar ook bij een braderie of een stadsfeest werkt dit goed. Op dergelijke dagen kunt u contactadressen verzamelen en direct bezichtiging afspraken in uw fitnesscentrum afspreken. Leen de wand bij uw plaatselijke voetbalclub of een professioneel verhuurbedrijf. Op internet vindt u vele adressen.

Reclame

Het WK is ook een ideale gelegenheid om nieuwe leden te werven. Promoot bijvoorbeeld een voordelig testabonnement voor de vier weken durende periode van het WK (11 juni tot 11 juli). U kunt zelf bepalen of u deze aanbieding exclusief aan vrienden van uw leden aanbiedt (met een VIP tegoedbon) of als algemene, externe aanbieding. Een klein fanpakketje (toeter, cap, sjaal bijv.) is een leuk extraatje. Beperk dit aanbod tot de eerste 20 personen die reageren om een extra koopstimulans te creëren. Op deze manier reageren de belangstellenden duidelijk sneller.

Ook mogelijk: uw centrum wordt voetbalvrije zone

Voor alle marketinginstrumenten geldt: doe het goed of anders niet. Zonder enthousiasme wordt een voetbalactie natuurlijk niks. Als u geen voetbalfan bent, of u verwacht dat uw leden niet zo enthousiast zijn, kies dan voor een compleet andere aanpak: verklaar uw centrum tot voetbalvrije zone! Maak reclame met het feit dat er in uw centrum geen beamer met live-wedstrijden staat en uw bezoekers even rust hebben van al die voetbalgekte. Hiermee spreekt u doelgroepen aan die blij zijn even verlost te zijn van de oranjekoorts. Voor vrouwenclubs is dit zeker het overwegen waard.

Let op:

Public viewing in uw centrum moet gratis zijn omdat u anders hoogstwaarschijnlijk een licentie bij de FIFA moet aanvragen.

De FIFA heeft de reclame- en marketingrechten van het WK exclusief aan 17 bedrijven verkocht. Dit zijn officiële partners, sponsors en nationale sponsors. De zes FIFA partners Adidas, Hyundai, Coca Cola, Sony, Visa en Emirates Airlines en zes overige officiële sponsors zoals de Amerikaanse brouwerij Budweiser, Continental en McDonald’s, hebben elk ca. 110 Miljoen euro betaald om reclame te mogen maken met het WK 2010. In totaal verwacht de FIBO met het WK in Zuid Afrika ca. 3 miljard te verdienen. Bij dergelijke bedragen is het begrijpelijk dat de sponsors deze exclusiviteit gegarandeerd willen hebben en de FIFA let hier ook heel strikt op. Daarom heeft de FIFA al in 2004 veel merken laten registreren. Hieronder vallen begrippen als “World Cup”, “2010”, “South Africa World Cup”, “Soccer World Cup”, “Football World Cup” “Twenty Ten”. Bovendien alle begrippen met de vermelding van “FIFA”. Er zijn zelfs begrippen geregistreerd die betrekking hebben op de plaats van de wedstrijden zoals “Johannesburg 2010” of “Cape Town 2010”.

Beeldmerken vallen hier ook onder. Het officiële logo van het WK voetbal 2010, de beker en de officiële mascotte. Bedrijven die geen partner, sponsor of nationale ondersteuner van de FIFA zijn mogen deze logo’s en teksten niet gebruiken.

De countdown loopt, het FIFA wereldkampioenschap voetbal nadert. Van 11 juni tot 11 juli regeert koning voetbal de wereld. Daarnaast staat de Tour de France op het programma en natuurlijk ontbreken Roland Garros en Wimbledon ook niet op de sportagenda van 2010. Als ondernemers in de sportbranche spelen veel fitnesscentra in op deze evenementen, waarbij ze profiteren van het reclame-effect en de hoge attentiewaarde. Er is niet veel tijd meer, om uw fitnesscentrum optimaal voor te bereiden op deze sportevenementen. Overweeg welke meerwaarde deze evenementen voor uw organisatie kunnen hebben.

Martijn van der Pijl is werkzaam

voor Greinwalder & Partner Marketing Services, Europa’s grootste marketingadviesbureau voor de fitnessbranche. Telefoon: +31 (0)40-844 00 18 of +31(0)6-3008 7530

E: mvdp@greinwalder.com;

www.geinwalder.com

body LIFE 3I2010 I

Edities