Gym Apps

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2015

De aanwezigen brainstormden in groepjes over kansen voor de fitnessbranche.

Na een welkomstwoord van dagvoorzitter Juliën van der Slikke, eigenaar van Healthclub Juliën en gastheer Remco de Graaf van medeorganisator MoveToLive, werd na een inventarisatieronde van hoe alle VES-leden ervoor staan, het woord gegeven aan Adams. Hij keek samen met de deelnemers naar successen uit andere branches om tot echte vernieuwing te komen.

Evolutietheorie

De eerste openingszin maakte de aanwezigen direct nieuwsgierig. “Enig idee wie de evolutietheorie heeft bedacht?”, vroeg hij aan het publiek. “Dat is niet Darwin, maar Alfred Russel Wallace. Hij ging naar het Amazonegebied om insecten te verzamelen om het ontstaan van soorten te analyseren. Op de terugtocht naar Londen vloog zijn boot in brand, waardoor hij niets bij zich had toen hij voet aan wal zette. Heel veel ondernemers zouden denken ‘ik stop ermee’. Hij besloot echter om er gewoon mee door te gaan en naar Borneo en Maleisië te trekken.”

In de jungle deed Wallace volgens Adams een bijzondere ontdekking. “Hij concludeerde dat soorten niet ontstaan door het recht van de sterkste. Degene die zich goed kan aanpassen, zal overleven. Een belangrijke boodschap om tot je te nemen is dan ook: de waarheid wordt door pijn en beproevingen geboren en elke nieuwe waarheid wordt ongewild ontvangen. Wij houden niet van de waarheid en vernieuwing, want vernieuwing betekent risico nemen en dat je daaraan ten onder kan gaan. Daarom zien we weinig mensen die het in zich hebben om echt risico te nemen, zoals Wallace wel deed.”

Keuzes maken

Volgens Adams vinden veel ondernemers het dan ook beangstigend om iets compleet anders te doen dan de concurrent. “Je moet niet nadenken over beter worden dan je concurrent, maar juist iets proberen te vinden waar jij de enige in bent. Dit vraagt om het maken van keiharde keuzes. Wij gedragen ons als pinguïns en houden ervan om onderdeel van een kudde te zijn, omdat dit veilig voelt. In jullie branche gebeurt veel. Wanneer jullie niet veranderen zit hier over twee jaar nog maar de helft van de aanwezigen.”

Adams meent dat het brein veel vernieuwing tegenhoudt. “Je zou aannames eens moeten turven en op een andere manier tegen dingen aan moeten gaan kijken. Wanneer ik mensen vraag hoe een flesje cola leeg te maken zonder hun handen erbij te gebruiken, komen veel mensen met dezelfde antwoorden. Bijvoorbeeld door het gebruik van een rietje te noemen of iemand om hulp vragen als oplossing aan te dragen. Dit komt omdat we getraind zijn om op een bepaalde manier een probleem op te lossen. We kiezen voor dingen waarvan we weten hoe het werkt. Wat je echter ook zou kunnen doen, is nadenken over hoe je iets vloeibaars in beweging kunt krijgen. Kijken waar je probleem op lijkt en hoe het in andere sectoren wordt opgelost. Wij zijn geneigd te kijken naar de concurrenten. Wanneer je iets kopieert, doe het dan uit andere sectoren. Daar zijn mooie voorbeelden van. Zo is klittenband een kopie van kleefkruid en is de manier hoe je een blikje opent, geïnspireerd op het afpellen van een banaan."

Praktijkvoorbeelden

Vervolgens noemde Adams enkele succesvolle praktijkvoorbeelden, zoals de motivatie-app Pact, waarbij je geld kunt verdienen door te sporten en geld kunt verliezen door te vaak op de bank te blijven zitten. “Alle gebruikers zetten geld in, maar mensen die hun wekelijkse sportprestaties halen, krijgen geld van mensen die hun gestelde doelen niet hebben behaald en andersom. Dit blijkt een groot succes”, aldus Adams.

Lego-verhuur onderneming Pley nam hij als case hoe anders om te gaan met een abonnementstructuur. “Hierbij is Netflix als het ware gekopieerd binnen de speelgoedbranche.”

Tot slot benadrukte hij dat de aanwezigen veel kunnen opsteken van hotelketen CitizinM. “Hier is goed nagedacht over de hoge kostenposten die geen waarde toevoegen. Zo is er een restaurant dat 24/7 open is, maar waar geen personeel rondloopt. Bovendien kun je inchecken met een code die je geappt krijgt, waardoor personeel bij de ontvangst overbodig is. Er is echter niets ingeleverd qua luxe. De kamers zijn niet groot, maar er is wel geïnvesteerd in hoogwaardige materialen.”

Uniek

Als afsluiter werden de aanwezigen opgesplitst in groepjes om na te denken over iets dat niemand anders heeft in de branche. “Je kunt beter in één ding uniek zijn, dan in andere dingen net zo goed of net iets beter proberen te worden dan de ander. Dat lukt bijna nooit. Probeer monopolistisch te denken en durf onderscheid te maken. Ga kijken hoe dingen waar je tegen aan loopt in andere sectoren worden opgelost. Hergebruik ideeën uit andere branches.”

Na de brainstormsessie met de aanwezigen geëvalueerd te hebben, benadrukte Adams dat plezier beleven aan je vak het allerbelangrijkst blijft. “Je kunt nooit goed worden in iets dat je niet leuk vindt!”

"Je moet niet nadenken over beter worden dan je concurrent, maar juist iets proberen te vinden waar jij de enige in bent."

Rob Adams legde het publiek enkele prikkelende stellingen voor.

Na afloop praatten de aanwezigen

nog na tijdens de borrel.

Edities