PRAMA van Pavigym

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2015

De nieuwe directie van Greinwalder & Partner.

Hubert Greinwalder verkoopt zijn aandelen

Greinwalder en Partner wordt in 2015 meerderjarig. En de naamgever van het in de gehele Europese fitnesssector zeer succesvolle adviesbureau verlaat het schip – en regelt de bedrijfsovername.

Sinds 1 januari is het officieel: Hubert Greinwalder heeft zijn aandelen in het adviesbureau Greinwalder & Partner verkocht. De verkoop is een klassieke ‘management buy-out’: de nieuwe vennoten zijn acht leidinggevenden die al jaren in dienst zijn (zie hiernaast) en hun sporen in het bedrijf al verdiend hebben. Zijn zakenpartner en vriend Oliver Sekula behoudt zoals voorheen zijn aandelen in de zaak. Met zijn rol als directeur wordt op die manier een krachtige continuïteit gewaarborgd. Voor de klanten van het adviesbureau verandert er dus nauwelijks iets. Als tweede directeur wordt Thomas Nemmaier aangesteld, tot nu één van de verantwoordelijken voor het centrale adviesbureau.

body LIFE sprak met Hubert Greinwalder over zijn beweegredenen om zijn aandelen in Greinwalder & Partner te verkopen.

Je verlaat de fitnessbranche en je onderneming helemaal. Doet dat geen pijn?

“Ik werk nu al sinds 1990 in de sector en met veel mensen heb ik een heel goede band opgebouwd. Natuurlijk word ik daar soms wat verdrietig over. Van de andere kant merk ik duidelijk dat er een hoofdstuk in mijn leven wordt afgesloten en er een nieuwe fase in mijn leven begint.”

Je plant eigenlijk al lang je reis, je leven op een zeilboot. Waren die dromen en visies altijd al eerder privé dan zakelijk van aard?

“Privé- en zakelijke doelen moeten zich in de eerste plaats aanvullen! Of laat ik het anders zeggen: het doel was het zakelijke succes. Het resultaat daarvan is nu dat ik binnenkort mijn droom kan waarmaken.”

Je hebt veel fitnessondernemers en hun problemen leren kennen. Waaraan moeten zij volgens jou – puur menselijk gezien – het hardst aan werken?

“Succes is voor 98 procent niet te danken aan toeval, maar aan de logische gevolgen van het denken en handelen van de ondernemer. Ik heb vaak meegemaakt dat ondernemers geen duidelijke, schriftelijk en emotioneel geformuleerde en gecommuniceerde visie hebben. Specifiek, motiverend, ambitieus, realistisch en voor de langere termijn. Een doel dat zo krachtig is, dat je er als ondernemer door roeien en ruiten voor gaat! Dat doel moet centraal staan, niet de dagelijkse beslommeringen van de onderneming en de routinezaken.”

Je werkt om te leven. Wat wil je degenen toeroepen voor wie het andersom is?

“Nou, dat klopt niet helemaal. Ik heb in de afgelopen 23 jaar van mijn ondernemerschap veel en hard gewerkt. Voor mij waren echter vakanties en de daarmee verbonden reizen altijd heel belangrijk – ik heb me dus elke jaar tien weken vakantie opgelegd. Daar heb ik nooit spijt van gehad, want het heeft mijn droom gevoed die ik binnenkort kan leven. Maar iedereen moet dat voor zichzelf beslissen. Mijn grootste waarden zijn zekerheid, vrijheid en een leven lang leren. Door de verkoop worden in één keer mijn belangrijkste waarden gerealiseerd. En dat maakt me – zo simpel als dat klinkt – gelukkig."

body LIFE wenst Hubert Greinwalder voor de toekomst alle goeds!

Edities