Life Fitness: Innovatief en onderscheidend

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2015
Innovatief en onderscheidend

Onlangs kondigde Life Fitness aan de exclusieve leverancier te zijn geworden van Pixformance in de Benelux. Het trainingsconcept dat onlangs de juryprijs van de body.LIFE Innovatieaward won en vorig jaar tevens de FIBO Innovation Award in de wacht sleepte, oogstte wederom veel belangstelling tijdens deze editie van FIBO, die dit jaar plaats vond van 9 tot 12 april. “Pixformance is een ideale aanvulling op ons brede en innovatieve productportfolio”, aldus Herman Bakker, Country Manager bij Life Fitness Benelux.

Pixformance is het best te omschrijven als een levensgroot iPhone-achtig scherm, waarbij sporters direct live worden gecoacht door het apparaat in de technische uitvoering van hun workout. Volgens Bakker speelt het grensverleggende trainingsconcept onder andere in op de trends van functioneel trainen, small group training, technologie en het bijhouden van je sportresultaten. “Je kunt de Pixformance gebruiken als stand alone unit, maar hij is ook geschikt voor een functioneel circuit. Hierdoor kan het bijvoorbeeld als verlengstuk van de personal- of small group trainer dienen die op de fitnessvloer coacht.”

Bakker voorziet een grote toekomst voor Pixformance. “Zo is het bijvoorbeeld ook een ontzettend interessant product voor fysiotherapeuten, die op maat gemaakte programma’s aan hun klanten kunnen aanbieden bijvoorbeeld gericht op het herstel van een blessure. Pixformance is hightech, maar is tegelijkertijd heel intuïtief in het gebruik. Sporters worden snel herkend door het scannen van hun eigen QR-code of gaan snel aan de slag via het quickstart menu. Bovendien kunnen overal online de persoonlijke trainingsgegevens worden bijgehouden. Dit kan vervolgens weer gedeeld worden via social media.”

Het overal en altijd in kunnen zien van je persoonlijke trainingsgegevens is op meerdere toestellen van Life Fitness terug te vinden. “Apparatuur wordt steeds meer gepersonaliseerd. Wanneer je inlogt, zie je bijvoorbeeld je favoriete websites en persoonlijke workout schema’s, maar je kunt ook heel makkelijk je resultaten delen via social media. Uiteraard blijven wij ook de toestellen in het assortiment houden waar minder toeters en bellen op zitten. Je hebt ook apparatuur waar alleen een draaiknop aanzit, zodat je meteen vol gas kunt gaan. Juist door die combinatie bieden wij een mooie mix van toestellen die geschikt zijn voor alle doelgroepen.”

Experiences that inspire

Op de stand van Life Fitness was het dit jaar wederom een drukte van belang tijdens de FIBO. Er was gekozen voor het thema ‘Experiences that inspire’. “Bij ons vind je tijdens een beurs geen rijen soortgelijke toestellen en geen grote schreeuwende banner boven de stand”, benadrukt Bakker. “Wij hebben tijdens de FIBO inspirerende trainingszones gecreëerd die inspelen op trends en waarbij we laten zien dat het niet alleen om het product draait, maar zeker ook om de beleving eromheen. We proberen onze klanten altijd te inspireren om goed te kijken naar de omgeving waar zij de toestellen neerzetten. Daarnaast proberen wij ze uit te dagen om na te denken over hoe je op een slimme manier invulling kunt geven aan de positionering van je club zodat deze meer aansluit bij de wensen van het hedendaagse clublid. Met de Life Fitness Journey helpen wij clubeigenaren met de (her)positionering en inrichting van hun onderneming. We kijken tijdens dat proces samen met de ondernemer niet zozeer naar de toestellen, maar veel meer naar de omgeving van zijn club, de concurrenten, de trends in de markt en de sterke/ zwakke punten van zijn club. De bijhorende producten en oplossingen volgen daarna pas.”

Educatie

Op het gebied van advisering speelt educatie bij Life Fitness een belangrijke rol. “Trainers brengen een product tot leven en daardoor is het van essentieel belang om de juiste educatie te geven. Zo’n zes tot acht keer per jaar organiseren wij educatieve evenementen voor clubeigenaren en trainers. Dit kunnen bijeenkomsten over verschillende doelgroepen zijn, maar bijvoorbeeld ook over de impact van technologie op de fitnessbranche. Onlangs hebben wij een bijeenkomst over de seniorendoelgroep georganiseerd. Besproken werd onder andere hoe je als clubeigenaar en trainer ervoor kan zorgen dat deze doelgroep zich prettig voelt binnen de fitnessclub. Te harde muziek en te felle lichten kan deze groep mensen bijvoorbeeld al afschrikken.”

Volgens Bakker wil Life Fitness de fitnessondernemer aanzetten tot nadenken. “Wij zitten kort op de trends en vertalen dit weer in concrete voorbeelden. Wij zullen niet zo snel met de klant meepraten, maar durven de confrontatie aan te gaan. Vragen als: ‘Wat als een low budget fitnessketen bij jou om de hoek een fitnessclub opent, ga je dan je prijzen verlagen of juist verhogen, en waarom?’ zullen we daarbij niet schuwen. Wij praten met onze klanten over veel meer dan ‘Kies je voor loopband a of b?’.”

www.lifefitness.nl

Bekijk op www.bodylifebenelux.nl/video het interview met Herman Bakker op FIBO 2015

Life Fitness

Noviteiten

Behalve Pixformance toonde Life Fitness nog een aantal andere noviteiten tijdens Fibo. Zoals de RowGX, een roeiapparaat waarbij door middel van water weerstand-technologie het gevoel van roeien in echt water zo veel mogelijk geëvenaard wordt. Het toestel is bovendien compact, eenvoudig te verplaatsen en kan rechtopstaand opgeborgen worden, zodat het weinig plaats inneemt. Ook voor de multifunctionele Synrgy360 is weer een volgende stap gezet. Zo zijn er diverse nieuwe applicaties/oefeningen toegevoegd en is er inmiddels een koppeling gerealiseerd met de Multi-Jungles, waardoor het aantal configuraties van grootte, kleurstellingen en trainingsmogelijkheden bijna onbeperkt worden. Als laatste werd de nieuwe Explore console geïntroduceerd. Deze toegankelijke console-optie voor de cardio toplijn Elevation Series is voorzien van een intuïtieve draai –en pushknop en standaard uitgerust met wifi en bluetooth.

Edities