Column John van Heel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2015

John van Heel

EFAA

Leden fitness leren

Volgens onderzoek van Paul Bedford, retentie specialist uit de UK en spreker op het Europe Active Health & Fitness forum op 8 april 2015 in Keulen, Duitsland, blijven mensen langer in een activiteit zoals sport betrokken als ze het vertrouwen hebben dat ze het beheersen. Mensen die een hoge mate van onkunde hebben, vinden dat schijnbaar dermate vervelend dat ze de activiteit dan liever vermijden.

Bedfords pleidooi aan het 300-koppige publiek van de bijeenkomst was: schotel je leden niet zomaar al je activiteiten voor, leer ze om een goeie fitnesser te zijn. Dit heeft een dubbele werking op de retentie. Uit eerder onderzoek is gebleken dat de hoeveelheid kwalitatief contact in de eerste 3 maanden medebepalend is voor de duur van het lidmaatschap. Twee aspecten dus om de retentie te verhogen in de fitnesszaal, die prima met elkaar te combineren zijn. Plan meer contactmomenten met je nieuwe leden in de eerste maanden en leer je leden in die contactmomenten alles over een goeie fitnesser zijn.

De vraag is dan natuurlijk, wat is een goeie fitnesser, wat moet je de nieuwe leden dan leren? Dat is o.a. afhankelijk van de doelstellingen en wensen van de leden. Iemand die zijn of haar spiervolume wil ontwikkelen, moeten we wellicht leren over de super compensatie periode, over het effect van concentrische en excentrische training en over geconcentreerde spiertraining. Maar ook over de ideale uitvoering van belangrijke oefeningen zoals de squat, bankdrukken en barbellcurl, om er maar een paar te benoemen.

Een lid dat graag deelneemt aan groepsles op muziek, een zumba les of body combat, moeten we dan natuurlijk andere zaken leren. Hiervoor zouden korte techniek clinics wellicht een interessante oplossing zijn, omdat je niet de gehele les instructie kan gaan geven aan één van de 40 deelnemers in de les.

Er worden steeds meer core trainingen gegeven in de fitnesszalen over de gehele wereld, maar weten onze leden wel waarom ze die core training doen? Vertellen wij ze waar de oefeningen toe dienen, waarom we de plank en de burpee doen? Zou de trainer inderdaad niet veel meer de educator moeten zijn die de leden als het ware opleidt tot fitness specialist of in ieder geval fitness kenner?

Trainers ontwikkelen zich op deze manier ook veel meer als fitness specialisten en beweegcoaches, en de waarde van de trainer in de fitnesszaal neemt ook toe. Tevens zal het verschil tussen de lowbudget en de service centra duidelijker worden.

Werk aan de winkel, want de volgende vraag, gesteld aan fitness ondernemers, is: hoe krijgen we dit voor elkaar?

Edities