Column Marije de Vries: Sales 2.0 - Verkopen anno 2015

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2015

Marije de Vries (1981)

Onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle. Kijk op www.fitternederland.nl voor meer informatie.

Sales 2.0

Verkopen anno 2015

Laten we terug gaan maar de tijd dat we met veel plezier de salestraining van Jos, Jan en Lennaert volgden. De jongens die grotendeels bepaald hebben hoe we sales behoren te doen (en nog steeds). De structuur die binnen clubs zorgt voor uniformiteit en meetbare resultaten gekoppeld aan een praktisch softwareprogramma. Het salesteam die verantwoordelijk is voor de instroom, de rondleiding en het wegnemen van bezwaren. Ik geloof nog steeds dat deze aanpak werkt. Toch is het goed om ook al het werkbare onder de loep te nemen. De belangrijkste vragen die bij mij opborrelen: Is het nog wel van deze tijd om een salesteam te hebben, en past de invulling van het takenpakket van de salesmedewerker in de tijdgeest van nu? Het volgende schema maakt een hoop duidelijk en helpt je op weg.

Competenties en taken die essentieel zijn om nieuwe leden te werven én binnen te houden.

V Essentieel

+V Een fantastisch streven

De laatste drie aspecten zijn misschien nieuw voor je, maar zo ontzettend belangrijk. Door sales en marketing met elkaar te verweven creëer je kernwaarden die voor je fitnessclub het verschil maken: community en commitment.

Community: Het creëren van ambassadeurs met een gemeenschappelijk doel of interesse: jouw sportclub!

Commitment: Betrokkenheid van personeel door een duidelijke communicatie.

Het beheren van de website en de ontwikkeling van social media is een dagelijks iets wat perfect in het straatje van de salesmedewerker past. Het bewaken van interne processen en communicatie idem. De volgende stap: alle medewerkers betrekken bij je community op social media. Zoals de jongens ‘vroeger’ al zeiden: verkopen doe je met z’n allen. Superslim om de verantwoordelijkheid van dit proces wat veelal bestaat uit goed communiceren (van onder andere acties) over te laten aan de salesmedewerker.

Eigen regie pakken en ondernemerschap zijn de mooiste competenties. Wie die bezit, heeft een gouden toekomst. Een salesmedewerker die de vrijheid krijgt om buiten z’n takenpalet te kleuren zal hoger scoren.

Conclusies sales 2.0

Zorg voor een duidelijke organisatiestructuur waarin minimaal één medewerker verantwoordelijk is voor het sales- en marketingproces (zie schema). De clubmanager beheerst tevens alle competenties en taken!

Stel de salesmedewerker verantwoordelijk voor de communicatie, en zorg dat iedereen kan verkopen.

De fitnessbranche is grotendeels opgebouwd uit het klonen en kopiëren van successen. Monopolyposities van gestandaardiseerde sportprogramma’s, werkwijzen en software systemen. Verkopen anno 2015 staat voor vernieuwing en maatwerk. Leer van successen, zorg voor structuur, gebruik de juiste middelen en wees uniek.

Wil je hulp bij dit vraagstuk? Meer informatie vind je op www.fitternederland.nl.

Competenties & taken Sales Alle Clubmanager

medewerker medewerkers

Sportadvies en rondleiding V V V

potentiele leden.

Beheersen sales-software- V V

programma (bv. clubplanner).

Affiniteit met sport en fitness. V V V

Onderhoud en ontwikkeling website V +V V

en social media (online sales).

Bewaken interne processen en V V

communicatie .

Eigen regie & ondernemerschap. V + V V

Edities