Inspirerend EHFF: Op naar een sterkere en groeiende fitnessbranche!

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2015

Inspirerend EHFF

Op naar een sterkere en groeiende fitnessbranche!

Het Europe Active Health & Fitness Forum op 8 april 2015 in Keulen werd geopend met een Active demonstratie van Adrienn Banheggy, jumprope wereldkampioene en Cirque du Soleil artiest, een indrukwekkend staaltje beweging en een mooie start van een inspirerend event. Meer dan 300 fitness professionals uit meer dan 28 landen verzamelden zich in Keulen om meer te horen en ervaringen te delen over onder andere het thema 'Behaviour change & motivation'.

De centrale vraag voor deze dag is: "Hoe kunnen wij als fitness professionals eraan bijdragen om mensen langer actief en gezond te houden? Niet alleen op gebied van bewegen, maar leefstijlbreed," vertelt Herman Rutgers tijdens de opening. Naast sport gaat het ook om dagelijks bewegen, voeding en motivatie.

Via een app kunnen de deelnemers met hun mobiel of tablet stemmen op vragen die tussendoor gesteld worden, realtime op het scherm zien we de percentages, erg leuk bedacht en een mooi staaltje techniek. De eerste vraag is, "Zullen de low budgets en highend clubs in de komende jaren groeien ten koste van de centra die hierin nog geen keuze hebben gemaakt?’ 90% antwoordt ‘ja’ op deze vraag. Op de vraag of de fitnessmarkt in Europa gaat groeien naar 80 miljoen leden (momenteel iets meer dan 50 miljoen) voor 2025 wordt door 51% ‘ja’ geantwoord, maar door 46% 'misschien'.

Ap Dijksterhuis van de Radboud universiteit Nijmegen geeft vervolgens een boeiende presentatie over gedrag en motivatie. Hij start zijn pleidooi met de stelling dat wij als begeleiders met name moeten begeleiden om luiheid te doorbreken en wilskracht ontwikkelen. We krijgen de 'marshmellow test (check YouTube) film' te zien. Deze film toont kinderen die 2 marshmellows kunnen verdienen als ze even van 1 af kunnen blijven. Dat gaat dus faliekant mis, en niet alleen kinderen gaan voor het kortetermijngewin.

Wilskracht

Maar hoe versterken we die wilskracht? De strategieën die volgens Dijkhuis veelbelovende effecten genereren zijn;  belonen, meten, sociale betrokkenheid, sociale druk, commitment en consistancy, ofwel, eerst kleine commitment, dan pas opvoeren. Dijkhuis adviseert ook om situaties te linken aan gedrag, waardoor situaties de cue worden tot de adequate actie. Ook het plannen van het beweeg- en sport gedrag en voedingsconsumptie heeft aangetoond effectief te zijn om het doorzettingsvermogen te verbeteren. Op de publieksvraag aan het eind van de presentatie, of mensen onbewust beïnvloed mogen worden door bijvoorbeeld de overheid om ze aan te zetten tot gezonder gedrag antwoordt 54% ja.

Leefstijl

Bob Duffy, managing Director van het Ipsos MORI Social Research Institute pakt de draad weer op na de koffiepauze. Hij start met de stelling dat 79% van de mensen er wel van overtuigd is dat leefstijl belangrijk is voor een goede gezondheid, maar slechts een klein percentage is in staat die overtuiging om te zetten in voldoende gezond gedrag. Dit ligt volgens Duffy onder andere aan een gebrek aan bewuste en heldere perceptie. Zo ziet slechts 37% een gebrek aan beweging als een primaire oorzaak van een slechte gezondheid. Obesitas wordt wel door een groot percentage als primaire oorzaak gezien. Volgens onderzoek van Duffy weet slechts 10% van ons dat de beweegnorm 150 minuten bewegen is per week. 40% zegt de norm te halen. Van de mensen die de norm niet halen denkt toch 25% dat ze hem wel halen. Op de vraag waar mensen naar toe gaan en waar ze vertrouwen in hebben voor gezondheidsadvies blijkt de huisarts nog het best te scoren met 57%, internet scoort 18%, vrienden en collegae scoren 9% en wij als fitness trainers helaas nog maar slechts 1%.

Duffy’s conclusie: Er is nog enorm veel verwarring en gebrek aan kennis over hoe we denken over gezondheid, gezonde leefstijl en het belang van bewegen. Wij als branche hebben nog veel werk te verzetten volgens Duffy om erkend te worden als leefstijladviseurs.

Succespartner

Na de voortreffelijke lunch is het de beurt aan Dr. Andrew Jones, CEO van Nuffield Health & Wellbeing, een organisatie met 75 sportcentra, 200 bedrijfsfitness locaties, 31 ziekenhuizen, 11000 medewerkers, en meer. Hij geeft een presentatie over de indrukwekkende organisatie Nuffield, maar heeft ook een paar leuke oneliners: “A small victory is still a victory’ en ‘Preventive health is the future of healthcare’. Hun succesfactor is hun Wellbeing membership, waarin onder andere healthchecks, online service, contact momenten met gezondheidsexperts en meer.

Het is teveel om elke presentatie van deze inspiratiedag op te nemen in dit artikel, maar een ding is zeker, deze dag heeft een nieuw tijdperk ingeluid voor de fitnessbranche. We ontwikkelen ons langzaam naar een leefstijl- en preventiebranche en die heeft duidelijk een ander, sterker karakter. Wij zijn meer dan fitness, wij zijn preventieve gezondheid en de kartrekker tegen inactiviteit. Aandacht voor motivatie en gedragsverandering zal hierin een steeds belangrijkere rol gaan spelen, wat iets zal betekenen voor iedereen die werkzaam is binnen de fitnessbranche, maar wat ook een cruciaal effect zal opleveren op het gebied van gezondheid en leefkwaliteit in de maatschappij.

Verbetering

Herman Rutgers, moderator van het event, sloot af met als conclusie dat we natuurlijk niet alle problemen van onze branche hebben opgelost, maar heel veel constructieve suggesties voor verbetering hebben gehoord. Met de positieve resultaten van het zojuist gepubliceerde European Market report 2015 (marktgroei in Europa 2014 in omzet met 4% en in aantal leden met 9% naar ruim 50 miljoen) liggen we ruim op schema om het gestelde doel van 80 miljoen leden in 2025 te halen.

Het derde EHFF zal plaatsvinden op Woensdag 6 April 2016. Wij zijn dan zeker weer van de partij!

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

Edities