‘Milon voelt als een beloning voor de leden’

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2015
‘Milon voelt als een beloning voor de leden’

Als je op een doorsnee woensdagochtend binnenloopt bij Lifestylecenter Laarbeek, valt direct de sfeer in de bar op. De bar is dé centrale ruimte van deze prachtige club, geleid door Ellen Tappel-Verspaget. We spreken haar over die sfeer, de Milon Cirkel en haar speciale restaurant, gerund door overwegend jonge mensen met een lichte verstandelijke beperking.

Ellen, het eerste dat opvalt is de gezelligheid en levendigheid aan de bar. Hoe doe je dat?

“Ik ben zelf een mensen-mens en ik verwacht dat ook van mijn personeel. In mijn ogen wordt sporten pas echt leuk en toegankelijk in een plezierige omgeving. Dan stellen de leden zich meer open om geholpen te worden. We schenken een heerlijke kop koffie en mensen blijven graag hangen om daar van te genieten.”

Ook bied je op een speciale manier wat te eten?

“Klopt! We werken in ons restaurant met mensen met een verstandelijke beperking. Dat is ingegeven door mijn zoon die ook verstandelijk beperkt is, en onder begeleiding van twee dames van een sociaalpsychologische opleiding runnen zij onze gasterij/bakkerij. Echt iets voor nóg meer sfeer en beleving in de bar. De leden én losse bezoekers van de lunchroom waarderen het enorm.”

Je hebt ook voor het Milon Cirkel concept gekozen.

Hoe gaat dat?

“Erg goed. De interne lancering zoals Milon die aanbeveelt ging geweldig. We hebben de leden echt af moeten remmen en hebben dus de termijn van de interne actie beperkt. Door de vele vragen hebben we via een last-chance-week nog een kans gegeven tegen eenmalige bijbetaling van de Milon Cirkel gebruik te maken. Uiteindelijk hebben 365 leden dat gedaan.”

En hoe bevalt het die leden om op de Milon Cirkel te trainen?

“Het is een soort groepstraining op elk gewenst moment. De leden vinden het ideaal. Het cirkelsysteem werkt als een stok achter de deur om exact te doen wat nodig is voor een complete en succesvolle training. Als je in de fitnessruimte kijkt zie je af en toe iemand flink trainen. Hoe hard de trainers ook hun best doen, niet ieder lid heeft de discipline om het maximale uit iedere training te halen. In de Milon Cirkel is iedereen écht aan het trainen.”

Wat is het dat de leden zo aanspreekt denk je?

“Die twee maal per week 35 minuten zijn ideaal. Dat is acceptabel. Er zijn namelijk maar weinig mensen die drie maal per week anderhalf uur tijd willen maken om te sporten. We hebben er op advies van Milon een mooi volgsysteem aangehangen, dus de leden worden echt aan de hand genomen.”

Je zegt: “Het is het eerste concept dat ik in

al die jaren ben tegengekomen waar we direct extra omzet mee behaald hebben." Hoe bedoel je dat?

“In deze tijd zal je als club moeten zorgen dat de basis in orde is. Fitness, lessen, gezelligheid, nette douches e.d. moeten er gewoon zijn. Dat is de basis waarop iedere consument rekent. Bij ons is dit goed op orde. We hebben zelfs functionele lessen erbij. Voor die zaken is de consument niet bereid iets extra’s te betalen. Dat is de basis die gewoon in het abonnement moet zitten. Toen we met Milon gestart zijn reageerden de leden erg enthousiast en snapten dat het iets extra’s was. Als we daarop mogen trainen, dan betalen we graag wat extra’s. Milon voelt als extra luxe. Als een beloning voor de leden.”

Vond je het geen gok om zo snel na de verhuizing alweer een investering te doen?

“Ja, eigenlijk wel. Maar uiteindelijk heeft het geweldig uitgepakt. Het is echt een bevestiging geweest naar de markt. Een heel goed signaal naar de buitenwereld dat het erg goed met ons gaat en we dus weer opnieuw investeren in een geweldig trainingsconcept.”

Hoe kwam je bij Milon terecht?

“Aanvankelijk hoorden we vooral geluiden dat de Milon Cirkel een laatste redmiddel is voor clubs die bijna omvallen. Via Martijn van der Pijl kwamen we in contact met clubs die het helemaal niet als redmiddel zagen, en werd onze interesse gewekt om niet op die vage geruchten af te gaan maar het zelf te onderzoeken. Na een proeftraining in Geldermalsen waren we om.”

Wat wil je collega-ondernemers meegeven vanuit jouw ervaring?

“Ik wil niet zozeer iets meegeven, maar denk vooral dat je bij jezelf moet blijven. Ik hoor vaak dat ondernemers keuzes maken omdat de concurrent dat ook doet bijvoorbeeld. Ik denk dat dit niet goed is. Ik volg alle trends in de branche, maar weeg alles goed af. Pas als het past bij mijn eigen overtuiging zetten we de stap. Ik denk dus dat je vooral je eigen plan moet trekken. En zorgen dat je personeel dezelfde drive heeft als jij.”

Edities