Column John van Heel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2015

John van Heel

EFAA

Positioneren als

Tel Sell of kiezen

voor duurzaamheid?

We leven in een snelle maatschappij, dat merk je overal. Zo ook binnen sport, lichaamsverzorging en gezondheid. Overal wordt een Quick fix aangeboden: plastische chirurgie, rimpelcrèmepjes, een sixpack binnen 4 weken, afslankprogramma’s van 10 weken… Je wordt er dood mee gegooid. Natuurlijk is het mede de schuld van de naïeve consument dat deze producten en diensten bestaan en euro’s binnen harken, maar hebben wij, als ondernemer er niet een grotere verantwoordelijkheid in? Niet alleen om de klant serieuzer te nemen, maar ook om ons bedrijf eens goed tegen het licht te houden. Waar staan we voor, wat willen we bereiken met onze klanten en hoe doen we het eigenlijk?

De klant wil afvallen, welke opties bieden wij dan aan? Na een kleine online analyse variëren de strategieën van proteïne shake kuren, kettlebell/dieet plan, afvallen met buikspiertraining, puur krachttraining om af te vallen, 10 kilo in 5 weken programma, en ga zo maar door. We positioneren ons als wild geslagen Tel Sell aanbieders, die maar één ding voor ogen hebben: snelle programmaatjes verkopen en dat is dan ook precies het imago wat we hebben bij onder andere de zorgsector.

Wat is onze daadwerkelijke ‘WHY’ (Simon Sinek, zie YouTube), wat is ons bestaansrecht? Als dat is, zoveel mogelijk geld verdienen met zo weinig mogelijk effort, dan maakt het ook niet zoveel uit wat je verkoopt; alles past in dit kader.

Voor die ondernemers die in het vak zitten om mensen echt te helpen naar een duurzaam actieve en en gezondere leefstijl, is het even drie keer nadenken over wat aan te bieden om bijvoorbeeld duurzaam af te vallen. Maar ook nadenken over: ‘hoe kunnen we onze dienstverlening naar een volgend niveau tillen en mensen dus echt langer actief houden’, ‘meer en beter resultaat met ze behalen, duurzaam resultaat, waar men een leven lang profijt van heeft’.

Willen we het vertrouwen krijgen van de zorgsector en daarmee samenwerken, dan zullen we onze eigen aanpak goed tegen het licht moeten houden, het effect eens goed moeten analyseren en kijken waar het beter kan. Werken volgens wetenschappelijke richtlijnen, gecertificeerde begeleiders, uniform advies, en dan verdiepen op motivatie, want er vallen nog veel te veel mensen te snel uit. Motivational interviewing, coaching, doelgroep protocollen toepassen, preventiecentrum certificering?

Het vak wordt er interessanter door, de doorgroei mogelijkheden voor het team nemen toe, de positionering wordt sterker, de zorgsector gaat ons meer vertrouwen als partner en, nog wel meest belangrijk, we helpen mensen gewoonweg beter naar een duurzaam gezondere leefstijl!

Edities