Als uw onderneming onverkoopbaar lijkt, wat dan?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2015

Aan- en verkoopklaar maken van de fitnessonderneming

Wat komt er allemaal bij kijken?

Wat komt er allemaal kijken bij het aan- en verkoopklaar maken van je fitnessonderneming. En belangrijker nog, waar moet u zich op voorbereiden? In dit artikel zet ik een aantal belangrijke stappen uiteen voor het aan- of verkoopklaar maken van uw onderneming. Hieronder in het kort een stappenplan als volgt.

1. Stel vast of u de juiste rechtsvorm heeft

Om een onderneming optimaal over te dragen dan wel aan te kopen is het belangrijk dat u de juiste rechtsvorm heeft. Veel ondernemers in de fitnessbranche drijven hun onderneming aan de hand van een eenmanszaak of een vennootschap onder firma. Bij een verkoop of aankoop van activiteiten zijn dit doorgaans geen flexibele rechtsvormen. Zo zijn er bijvoorbeeld weinig fiscale faciliteiten van toepassing om belasting te besparen bij de verkoop van activiteiten. Ook kan de waardering van de onderneming onder druk komen te staan omdat privé en zakelijke elementen door elkaar kunnen lopen. Tot slot is het bij een verkoop van activiteiten via voorgenoemde rechtsvormen vaak een alles of niets benadering. Een deel van de activiteiten verkopen bijvoorbeeld is ingewikkeld en kan fiscaal nadelige gevolgen hebben.

Een BV structuur biedt bij aan- en verkoop meer flexibiliteit. De activiteiten kunnen bijvoorbeeld worden ingebracht in verschillende BV’s. Indien u ook vastgoed bezit waarin de ondernemingsactiviteiten worden uitgeoefend, kunt u dit onder brengen in een aparte BV en besluiten om dit te verhuren aan de kopende partij. Het kan zo zijn dat een koper geïnteresseerd is in de activiteiten maar niet in het vastgoed. Zorg er dus voor dat u de juiste rechtsvorm heeft. Begin hier tijdig mee. Tussen de tien en vijf jaar van tevoren een verkoop voorbereiden is doorgaans gebruikelijk.

2. Inventariseer de waarde-indicatoren

Een koper kan geïnteresseerd zijn in verschillende dingen. Het kan gaan om de kwaliteit van uw ledenbestand. Ook is wellicht de ligging van uw fitnessonderneming interessant. Of is uw onderneming aantrekkelijk om over te nemen vanwege het vergroten van marktaandeel. Stel vast welke waarde-indicatoren uw fitnessonderneming juist meer of minder aantrekkelijk maken.

3. Inventariseer of uw personeel voldoet aan de kwaliteitseisen

Met een verkoop kan het personeel mee gaan met de kopende partij. Een koper zal dit veelal alleen bereid zijn om te doen zodra het personeel qua opleidingsniveau voldoet aan de eisen die de markt stelt. Inventariseer dus of uw personeel voldoet aan de laatste vereisten op dit gebied.

4. Stel vast of uw interne processen en automatisering

op orde zijn

Een fitnessonderneming waarbij de interne processen en automatisering goed zijn geregeld heeft absoluut meerwaarde. Een kopende partij kan dit proces makkelijk overnemen en hoeft zelf geen processen te implementeren. Ook is de stand van de automatisering belangrijk. Maakt uw fitnessonderneming bijvoorbeeld gebruik van een customer relations management (hierna: crm) pakket wat gekoppeld is aan een boekhoudpakket, dat is ook zeker van toegevoegde waarde. De stand van de automatisering bepaalt namelijk de kwaliteit van de managementinformatie. Bijvoorbeeld, is het management met één druk op de knop in staat om te zien hoeveel leden zich hebben ingeschreven, op welke manier (walk-in, website etc.), hoeveel leden zich hebben uitgeschreven, of er exitgesprekken zijn gevoerd en dat de reden van vertrek is vastgelegd. Als uw interne processen en automatiseringspakketten dergelijke managementinformatie snel en flexibel kunnen produceren dan is dat zeker een pré.

5. Inventariseer of er geen lijken in de kast zijn

Bij een verkoop of aankoop wordt er veelal een controle uitgevoerd op mogelijke lijken in de kast. Een lijk in de kast kan de waarde respectievelijk de prijs onder druk zetten. Inventariseer zelf zoveel mogelijk of u alle risico´s en potentiële schulden boven tafel kan krijgen. Bij fitnessondernemingen kunnen er vaak onvoorziene fiscale risico´s spelen. Een voorbeeld ter illustratie. Veel fitnessondernemingen maken gebruik van zzp-ers voor hun groepslessen. Bij veel van deze ondernemingen wordt er niet voldaan aan de administratieplicht bij het inhuren van zzp-ers. Dit kan leiden tot een fiscaal risico, namelijk een naheffingsaanslag loonheffingen met bijbehorende boetes. Een kopende partij wil dit risico uiteraard niet overnemen. Inventariseer daarom goed of er geen lijken in de kast zijn en los dit tijdig op indien het wel geval is.

6. Bepaal de waarde van uw onderneming

Er is een verschil tussen waarde en prijs. Laat daarom vooraf een deskundige een waardebepaling van uw onderneming uitvoeren. Op deze manier weet u vooraf wat een kopende partij kan bieden. Een waardebepaling is geen vast gegeven. Veelal wordt een waarde toegekend aan de hand van een bandbreedte. Een bandbreedte kan zijn tussen de één en anderhalf miljoen euro. De prijs wordt vaak bepaald met de waardebepaling als indicatieve factor.

7. Werk aan uw onderhandelingsvaardigheden en schakel tijdig een adviseur in

Een aan- en verkoop komt op een voor beide partijen bevredigende wijze tot stand als er goed wordt onderhandeld. Ook is het belangrijk om een deskundige adviseur in te schakelen die u bij alle fasen van het aan- dan wel verkoopproces kan bijstaan.

Mark Dongor, is accountant en fiscaal jurist en verbonden aan Prime Accountant & Belastingadviseurs B.V. Voor verdere informatie

is hij bereikbaar per mail via mark@prime-ab.nl

'Een fitnessonderneming

waarbij de interne processen

en automatisering goed zijn

geregeld heeft absoluut

meerwaarde.'

Edities