Club Optimalisatie Programma: Van leads trechter naar marketing plan!

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2015

Club Optimalisatie Programma

Van leads trechter naar marketing plan!

Positioneren, retentie en een excellent team, dat zijn de drie pijlers van het Club Optimalisatie programma dat in juli 2015 van start is gegaan vanuit EFAA voor kwaliteit Sportcentra.

Sportcentra die hebben gekozen om kwaliteit en excellente service te blijven leveren en hier ook een bijpassende prijs voor te blijven vragen zijn bezig een verdiepingsslag te maken om uit te blinken op het gebied van service, positionering, klantcontact en expertise. Vanuit de ervaring in het kwaliteitsmanagement programma ISO en Preventiecentrum en de kennis van het excellente service programma, heeft EFAA een uniek programma ontwikkeld waaraan elke fitnessondernemer op afstand en zelfstandig, of onder begeleiding van een C.O.P. coach, deel kan nemen.

Elke 2 maanden worden er op de pijlers 1. Excellent team, 2. Retentie en excellente service en 3. Instroom en positionering, een aantal speerpunten geformuleerd, welke beschreven worden (een plan van aanpak) en waarvoor bijbehorende gebruikers- en kwaliteitsdocumenten worden aangereikt.

Niet wachten tot de instroom is uitgedroogd!

In dit artikel gaan we dieper in op pijler 3: Instroom en positionering. Tot een jaar of vijf geleden was het grootste gedeelte van de instroom in reguliere sportcentra de walk-ins. Mensen die uit eigen initiatief de club binnen komen lopen en interesse hebben om in te schrijven. Met wat productinformatie en een rondleiding was er dan weer een nieuw lid ingeschreven. Door de differentiatie van de markt is dit echter sterk veranderd. Er is meer concurrentie gekomen vanuit ketens, low- en mid-budgets, PT studio’s, maar ook vanuit fysiotherapie en outdoor/bootcamp clubs. Als de klant meer te kiezen heeft, dan zal het ook zeker zo zijn dat er ook meer mensen starten, echter het effect voor de reguliere sportcentra is in ieder geval dat het aantal walk-ins toch sterk is afgenomen.

Pro actieve marketing

De ondernemers die het, ondanks deze marketontwikkeling, toch goed doen, zijn de ondernemers met een pro-

actieve insteek. Niet afwachten maar voor zijn. De

instroom begint bij een grote bulk aan leads, mensen die interesse zouden kunnen hebben in fitness en dat op de een of andere manier, ongevraagd of gevraagd, kenbaar maken. Deze pro-actieve marketing begin bij het maken van een overzicht van wat we noemen, de leads trechter.

Leads trechter

Als je een dienst of product niet voldoende onder de aandacht brengt, dan wordt het ook onvoldoende gekocht. Als je op vakantie gaat naar warme landen, dan wordt je vaak overspoeld door reclame van bijvoorbeeld duikexcursies, bootvaarten, enz. In het hotel, op de straat, bij de restaurants, overal duikt de reclame op en dat is voor die ondernemers van levensbelang. Zo is een brede insteek op het gebied van marketing ook voor reguliere sportcentra van levensbelang.

Er zijn vele kanalen waar we ons product kunnen presenteren en waar we mensen kunnen informeren en uit kunnen nodigen om gebruik te gaan maken van onze diensten. Advies is om te starten met het invullen van een leads trechter analyse.

In deze analyse vul je in wat je al doet aan het genereren van leads op de verschillende vlakken. Maak een inventarisatie met behulp van de leads trechter van je huidige leads kanalen, kijk waar de gaten liggen en vul hem eens aan, zodat je met behulp van dit overzicht een sterk marketing plan uit kan voeren. Denk bij het invullen aan de volgende leads trechter pijlers;

• Je eigen team: hoe en met welke middelen kan het eigen team bijdragen aan meer leads?

• Leden via leden: hoe en met welke middelen kun je leden interesseren anderen mee te nemen?

• Promoteam: bij welke activiteiten, markten, winkels kan een promoteam leads werven?

• Bedrijven: met welke programma’s interesseer je bedrijven tot deelname?

• Guerilla: wat is de volgende huis aan huis of advertentie campagne?

• Zorg- en welzijn: hoe maak je het de zorg en welzijn sector gemakkelijker om door te verwijzen?

• Derde partijen : op welke lokale, regionale of landelijke acties kun je inhaken?

Is ingevuld wat je doet op elk van deze vlakken, waar zitten dan de gaten, wat laat je liggen? Gebruik alle kanalen optimaal om ook een optimale instroom te bewerkstelligen. Daarna is het zaak om dit plan om te zetten in een volgtijdelijk marketingplan.

Marketing en PR plan najaar 2015

Vaak worden marketingcampagnes op het laatste moment in elkaar gezet en wordt er niet voldoende over nagedacht of de juiste doelgroep wel bereikt wordt, of de actie aansluit op de doelgroep en of de acties wel voldoende gespreid zijn en op het goede moment komen. Ook op het vlak van PR is er vaak veel te vertellen, maar door er geen planning van te maken schiet het er vaak bij in.

Bereid de campagnes voor het najaar goed voor, neem het team erin mee en stel er een planning voor op waar je minimaal zes maanden mee vooruit kan, op basis van de inhoud van de leads trechteranalyse.

Wil je een voorbeeld document ontvangen van de leads trechteranalyse of het marketingjaarplan, mail dan naar j.vanheel@efaa.nl

'Als de klant meer te kiezen heeft, dan zal het ook zeker zo zijn dat er ook meer mensen starten.'

'Gebruik alle kanalen optimaal om ook een optimale instroom te

bewerkstelligen.'

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

Edities