b.o.s.s. stoomt fitnessbranche klaar voor de toekomst

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr7 2015
b.o.s.s. stoomt fitnessbranche klaar voor de toekomst

De lezing van Van Hooijdonk paste perfect bij de boodschap die b.o.s.s. te verkondigen had, namelijk dat dit bedrijf sinds kort een vernieuwd Insight softwarepakket aanbiedt waarmee nog meer aangestuurd kan worden op de veranderende toekomst. “Wij hebben een soort mini big data onderzoek gedaan, hieruit bleek onder andere dat er meer gekozen wordt voor flexibele abonnementen”, vertelt Nike Brem-Hijmans van b.o.s.s. enthousiast. “Wat we ook zien is een toename aan lesactiviteit en dat de integratie van wellness en gezondheid steeds belangrijker wordt. Daarnaast wil de sporter controle kunnen uitoefenen op zijn eigen data. Met ons vernieuwde software pakket kun je aansturen op een veranderende toekomst.”

Volgens Brem-Hijmans is de vernieuwde Insight ontwikkeld op basis van drie pijlers. “De managementsoftware is slim en toekomstgericht”, licht ze toe. “Op het moment dat je inlogt wordt er data getoond die voor jou van belang is. Een financieel medewerker ziet bijvoorbeeld direct wanneer hij zijn incasso moet doen. De tweede pijler is dat het online en op ieder device beschikbaar is. En wat ook niet onbelangrijk is: jullie leden staan centraal.”

Tablet

Het pakket omvat Insight Basic, Insight Advanced en Insight Professional. “Het is mogelijk om hier additionals aan te koppelen. Ook digital storneren, waarmee je veel tijd wint, behoort tot de mogelijkheden. Het Advanced programma wordt een stuk interessanter. Bijvoorbeeld doordat het voortaan mogelijk is om je leden met een tablet digitaal in te laten schrijven. Daarnaast komt er een tablet voor de trainers, hier kunnen zij taken op ontvangen, bijvoorbeeld dat ze een praatje met een bepaald lid aan moeten knopen.”

Insight Professional is volgens haar het neusje van de zalm. “In de app Sportivity kun je bijvoorbeeld abonnementen wijzigen of upgrades aanzetten, maar je kunt ook digitaal inzien wat geïncasseerd is. Bovendien is er een koppeling met iDeal en Facebook. Het voordeel van de koppeling met Facebook is dat wanneer jullie lid naar de sportschool gaat, automatisch jullie logo op zijn of haar tijdlijn verschijnt. Ook kun je jezelf als sporter linken aan een andere sporter via Sport2gether. Hierbij kan de trainer leden met dezelfde interesses met elkaar matchen om samen te sporten.” De reden om mensen aan elkaar te matchen is volgen Brem-Hijmans heel interessant. “Uit ons onderzoek blijkt dat op het moment dat je samen traint, je gemiddeld vier maanden langer lid blijft.”

In de toekomst wil b.o.s.s. nog meer big data analyses gaan maken. “Zodat je bijvoorbeeld per individu weet wat en waarom een verandering is opgetreden in het gedrag van jouw leden. Stel dat je waarneemt dat iemand ineens veel meer sport. Misschien traint hij wel voor een marathon en kun je hier op inspelen door extra PT aan te bieden.”

RFID chip

Richard van Hooijdonk nam vervolgens het woord over en legde aan het publiek uit waarom hij een passie voor de veranderende wereld heeft. “Alles wordt met elkaar verbonden. Onlangs heb ik een RFID chip in mijn hand laten implanteren. Ik kan mijzelf verbinden met allerlei apparaten om mij heen. Mijn deur gaat automatisch open als hij mij op twee meter afstand herkend. Ik krijg binnenkort een Tesla, als ik op een meter afstand ben gaan de deuren automatisch open en als ik mijn handen op het stuur leg, gaat de motor aan. Als ik naar de sportschool ga over een jaar of vijf dan loop ik gewoon door omdat ik geen pasje meer nodig heb. Dat is toch supergaaf!”

Sportschool van de toekomst

Ontwikkelingen gaan volgens Van Hooijdonk sneller dan ooit. “Bestaande bedrijven die niet vernieuwen verliezen het van jonge mensen die in technologie denken en zonder specifieke kennis sectoren kunnen overnemen. Je zult er maar mee te maken krijgen dat in jouw stad een jonge arts en een student van de TU Delft beweren de sportschool van de toekomst neer te zetten. Dan ben je je klanten kwijt, want de sportschool van de toekomst kent mijn Fitbit, maakt contact met mijn data en leest mij die informatie voor.”

Volgens Van Hooijdonk moeten we kijken naar toekomst, maar zullen alle veranderingen niet zonder slag of stoot gaan. “Er moet een andere mindset komen, een soort disruptief management waarbij afstand gedaan wordt van bestaande businessmodellen. Ga als sportschoolhouder eens een dag in de week kijken wat er gebeurt in India, duik in het lab van Technogym, spar met de mensen van b.o.s.s. of bel met de TU in Delft om na te denken over de toekomst van je bedrijf.”

Algoritmen zijn onmisbaar voor de sportschool van de toekomst, meent hij. “Dit zijn slimme stappenplannen met een serie voorschriften die, indien ze goed worden toegepast op gegevens, een bepaald resultaat opleveren. Een goed voorbeeld hiervan is de ‘aanbevolen voor jou’ sectie van Netflix. Het gedrag van kijkers wordt in de uiteindelijke berekening en het resultaat, oftewel de aanbeveling, meegenomen. In de toekomst adviseert kunstmatige intelligentie wat wij willen eten of moeten eten om langer te leven of weet de fabrikant van luiers nog voordat een vrouw zelf weet dat zij in verwachting is, dat er een kindje op komst is.”

Wetenschappers

Tot slot roept Van Hooijdonk op tot samenwerking. “Je kunt het niet alleen. Zoek een aantal bevriende sportscholen en jonge wetenschappers erbij. Steek minimaal een kwart of de helft van je jaarwinst in deze groep mensen. Ik sport zelf bij Health City. Ze hebben veel geld, kopen nieuwe centra en zetten er hypermoderne apparatuur neer. Bovendien bouwen zij met allerlei wetenschappers applicaties en ontwikkelen samen met hen nieuwe concepten. Ik denk dat het tijd wordt om te veranderen. De toekomst is al geboren.”

Tijdens de Fitness & Wellness Top hield b.o.s.s. een inspiratiesessie die in handen was van de bekende trendwatcher Richard van Hooijdonk. Hij liet het publiek kennis maken met de grote veranderingen die op komst zijn en nam het publiek mee langs robots, internet of things, drones en big data.

Edities