Weet u wat uw debiteurenbeheer kost?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2015
Weet u wat uw debiteuren- beheer kost?

Door uw abonnementsinkomsten op te tellen weet u wat uw leden opleveren, maar inzicht in de kosten krijgen is niet gemakkelijk. Tenminste, niet zonder dat u weet welke kosten u precies mee moet nemen in uw berekening. Met deze zes stappen heeft u eenvoudig een indicatie van wat uw debiteurenbeheer kost. En niet geheel onbelangrijk, of u hierop kunt besparen.

Stap 1: bereken uw stornopercentage

Het stornopercentage is het percentage dat niet direct bij de automatische incasso kan worden geïncasseerd. Om eenvoudig een overzicht te krijgen van uw totale kosten, raden wij u echter aan om uw totale abonnementsinkomsten in de betreffende maand mee te nemen. Dus zowel de betalingen die u direct ontvangt na de automatische incasso als de ontvangen achterstallige betalingen in de betreffende maand. Tenslotte kan het zijn dat uw debiteuren later nog wel gaan betalen en dat uw inspanningen zich gedeeltelijk terugverdienen. U berekent dit als volgt: Stornopercentage =(1 - (ontvangsten in maand/totaalbedrag aan verzonden facturen))x100.

Tip: neem als uitgangspunt de maand september. Dit is vaak een gemiddelde maand in het jaar.

Stap 2: wat zijn de directe kosten van het beheer?

Van automatische incasso tot nabellen, elke stap brengt kosten met zich mee. De belangrijkste kostenposten zijn de kosten van de automatische incasso’s, het briefpapier,

de enveloppen en de portokosten. Indien

u gebruik maakt van andere beheermethoden, zoals nabellen of SMS, neemt u deze belkosten ook mee in uw berekening.

Stap 3: reken de kosten van

uw personeel uit

Het debiteurenbeheer wordt door één of meerdere personen in uw organisatie verzorgd. Om deze kosten te berekenen gebruikt u de volgende som: arbeidskosten = kosten per arbeidsuur x aantal arbeidsuren. Vervolgens telt u de ondersteunende kosten voor het personeel op, denk hierbij aan de benodigde kantoorruimte/-artikelen, computers, software en het bijbehorende systeembeheer.

Stap 4: incassobureau en/of deurwaarderskantoor

Indien u samenwerkt met een incassobureau en/of een deurwaarderskantoor, telt u de provisie van deze organisaties op. De kosten die u kwijt bent aan de aansturing van het incassobureau heeft u al bij de personeelskosten meegerekend.

Stap 5: afschrijvingen

Helaas krijgt u ook te maken met oninbare vorderingen, dit zorgt voor een direct verlies. Tel daarom op wat u op maandbasis afschrijft.

Stap 6: rentekosten

De rentekosten zijn een verborgen kostenpost. Tenslotte beïnvloeden uw uitstaande leningen uw liquiditeitspositie. U kunt met factoring besparen op rentekosten. Neem daarom ook deze kosten mee in deze berekening, dit kan bij snelle financiering tenslotte worden beperkt.

In 1990 begonnen als familiebedrijf, is DirectPay inmiddels uitgegroeid tot full-service Credit Management bureau. DirectPay is gespecialiseerd in het efficiënt innen van grote aantallen vorderingen. DirectPay doet het anders. Door een breed pakket aan diensten en waarden die tellen. IT is de ruggengraat van het bedrijf, maar de mens is het hart. Met ruim 100 professionals zetten zij zich dagelijks in voor een integere dienstverlening. Zo is betrouwbaarheid cruciaal in het vakgebied. DirectPay wordt tenslotte het verlengstuk van uw organisatie.

Kijk op www.directpay.nl/

sport voor meer informatie

en een handig, gratis

excelsjabloon. Hier kunt u uw

kosten stap voor stap invullen

en weet u precies waarop u

kunt besparen.

Edities