Winnaar Vakjuryprijs Fitnessclub van het Jaar Verkiezing 2015

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2015
Medisport kiest voor kwaliteit in beweging

Als collega’s uit het vak jouw manier van werken honoreren als het beste van de branche voelt dat uiteraard als een bijzondere erkenning. Astrid en Antonio Verschuren van Medisport kunnen 2015 daarom ook met een gouden randje afsluiten. Tijdens de verkiezing van de Fitnessclub van het Jaar op maandag 7 december bij Thermen Bussloo in Voorst ontving het sportcentrum uit Etten-Leur de vakjuryprijs. Een bekroning voor jarenlang keihard werken, soms ook eigenzinnig tegen de stroom in.

Tekst Pien Koome

De vlag die straks de gevel siert met de onderscheiding, is bijna klaar. Op social media vormen de felicitaties van collega’s uit de fitnessbranche inmiddels al een flinke rij en met het team en de leden van sportcentrum Medisport werd al uitgebreid gevierd dat de sportclub zich een jaar lang Fitnessclub van het Jaar 2015 mag noemen. Toch moeten Astrid en Antonio Verschuren de overwinning nog tot zich door laten dringen. “Ongelofelijk leuk om mee te maken”, meldt Astrid met trots. “Zeker omdat we in 2013/2014 ook als beste uit de bus kwamen. Toen wonnen we de titel Beste Fitnessclub van het Jaar door een overweldigend aantal publieksstemmen. Dat we nu ook deze erkenning krijgen van de vakjury, is een kroon op ons werk.” We zijn niet aangesloten bij een keten; sinds de opening in 2000 dragen we als ondernemer zelf alle risico’s. Medisport onderscheidt zich door kwaliteit in beweging. We investeren bewust in ons team, onze locatie en onze klanten, zodat we maatwerk kunnen leveren en kunnen inzetten op een persoonlijk en duurzaam contact met onze klanten. Fijn als deze inzet door de branche wordt erkend en beloond.” Het winnende fitnesscentrum neemt straks zelf zitting in de jury van de body•Life Innovatie Award. “Geweldig om dan aan de andere kant van de tafel te zitten”, vindt Astrid.

Teamspirit als uitgangspunt

Medisport heeft een ruim aanbod groepslessen, unieke fitness concepten als de Milon Cirkel, Slim Belly en FunXtion, fitness met de TGS sleutel, fysiotherapie en personal trainers en biedt vijf ochtenden gratis kinderopvang. Bij het centrum zijn 45 goed opgeleide medewerkers actief. Teamspirit is bij Medisport uitgangspunt. Citaat uit het juryrapport: ‘Medisport bewijst op een indrukwekkende manier hoe ook een stand-alone ondernemer op basis van een duidelijke visie en missie, structureel succesvol kan zijn. Het teamgevoel is heel belangrijk bij Medisport en hier wordt dan ook veel in geïnvesteerd. Dat dit effect heeft en gewaardeerd wordt is duidelijk zichtbaar in de samenstelling van het team. Er is weinig verloop, medewerkers zijn trots om voor Medisport te werken en in de regio staat het centrum bekend als goede werkgever.’ Astrid kan zich helemaal vinden in deze woorden: “Onze medewerkers zijn het visitekaartje van ons bedrijf. Daar moet je zuinig op zijn. Door als een echt team te opereren, maken we het verschil. We kennen vrijwel iedereen bij naam en investeren in een duurzaam contact met onze klanten. Periodiek spreken we af met klanten voor een tussentijdse evaluatie, zodat mensen voelen dat ze zichtbaar zijn en het werken aan hun gezondheid iets is waar ook wij ons graag voor inzetten.”

Missie: de zes G’s

Astrid en Antonio hebben een heldere visie: mensen coachen in hun persoonlijke groei naar geluk en gezondheid. Om dit te bereiken, is hun missie gebaseerd op de zes G’s: goed gevoel, gemotiveerd, gezondheid, groei en gezamenlijk. “Puur presteren is bij ons ondergeschikt”, laat Astrid weten. “Belangrijker is dat mensen een goede balans vinden tussen fysiek en mentaal welzijn. Dit geldt zowel voor klanten als medewerkers. Bij Medisport is de sfeer ook altijd positief.” Recent heeft het sportcentrum zich aangesloten bij het merk FeelGoodClub dat half december werd gelanceerd. Een landelijk netwerk in de Health & Fitnessbranche dat kwaliteit centraal stelt en een ‘feel good’ filosofie wil uitdragen.

Mediriders en medirunners

Nieuwe trends in fitnessland worden bij Medisport altijd kritisch bekeken. “Het moet echt bij ons passen, anders laten we het aan ons voorbij gaan”, stelt Astrid. “Wel heeft Antonio een aantal evenementen opgezet die inmiddels zijn uitgegroeid tot jaarlijks terugkerende items. De Mediriders is een groep wielrenners die elk jaar als sportief uitje 3 dagen gaan fietsen in Nederland en gezellig ergens overnachten. Elke dag 150 kilometer, waar ze eerst vier maanden hard voor trainen. De Medirunners zijn loopgroepen die tweemaal per week buiten hardlopen en onder andere deelnemen aan de Herfstmarathon van Etten-Leur.”

Ware liefde in het sportcentrum

Het ondernemende stel heeft elkaar leren kennen op de werkvloer. “Antonio is fysiotherapeut, maar wilde graag meer dan alleen maar achter de behandeltafel staan. Zelf heb ik bedrijfseconomie gestudeerd. Tijdens mijn studie gaf ik als bijbaantje groepslessen in een fitnesscentrum in Breda, dat Antonio destijds samen met collega fysiotherapeuten had opgezet.” Lachend: “We hebben elkaar dus voor het eerst ontmoet in sportkleding.” Nadat Astrid was afgestudeerd, werkte ze korte tijd in het bedrijfsleven. “Niet echt een omgeving waar ik tot bloei kwam. Het paste gewoon niet bij me.” Nu zijn ze samen verantwoordelijk voor Medisport. “Samen wonen en werken, gaat prima. De rollen zijn goed verdeeld: ieder van ons kan zijn talent kwijt. Antonio als organisator en ik kan mijn economische kennis kwijt in de zakelijke aspecten. En ondertussen hebben we van onze hobby ons werk kunnen maken. Mooier kan het niet toch?”

www.medisports.nl

Winnaar Vakjuryprijs Fitnessclub van het Jaar Verkiezing 2015

Edwin Staal, directeur FeelGoodClubs: “Met de eerste 50 clubs die de naam en het logo van FeelGoodClubs dragen luiden we een nieuw tijdperk in de fitnessbranche in. Vanuit een landelijk netwerk van leefstijlcentra gaan we fungeren als regisseur voor een gezonde leefstijl waarbij “je goed voelen” ons streven is. Onder de vlag van FeelGoodClubs zijn we zowel in de regie als in de uitvoering gezamenlijk beter in staat om antwoord te geven op vele, leefstijl gerelateerde, maatschappelijke vraagstukken. De samenwerking met de Bas van de Goor Foundation is hiervan een eerste voorbeeld. Voor zijn Nationale Diabetes Challenge gaan we met FeelGoodClubs als verlengstuk van de zorg functioneren.” In het komende jaar zullen vergelijkbare, ambitieuze, initiatieven volgen.

Gezonde leefstijl

Het initiatief gaat volledig inzetten op de preventieve werking van een gezonde leefstijl, als tegengeluid tegen de alsmaar toenemende zorgkosten. Edwin Staal: “FeelGoodClubs weten klanten op de juiste manier uit te dagen om hun leefstijl te verbeteren en zich goed te voelen.” 

Bas van de Goor is zeer verheugd over de samenwerking met FeelGoodClubs voor de Nationale Diabetes Challenge in 2016: “FeelGoodClubs krijgen een faciliterende rol om in samenwerking met de eerstelijns zorgprofessionals (huisartsen etc.) de deelnemers op een laagdrempelige wijze uit te dagen tot een gezonde leefstijl. De FeelGoodCoach-filosofie, waarbij wordt gecoacht om mensen zelf meer verantwoording te laten nemen voor hun eigen gezondheid, sluit perfect aan bij wat wij willen bereiken met de Nationale Diabetes Challenge. Met de Bas van de Goor Foundation werken we aan het verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen met diabetes door middel van sport en bewegen.”

Positieve impuls

Volgens Jos Timmermans, commercieel directeur HDD Group, gaat het merk FeelGoodClubs echt een verschil maken: “FeelGoodClubs geeft een positieve impuls aan de gehele fitnessbranche! Het initiatief laat een kwaliteitsgeluid horen en is echt onderscheidend."

Marco Vonk, directeur Matrix, onderkent de huidige situatie in de fitnessbranche: “Clubs hebben het lastig in het huidige klimaat waar de consument kiest voor de laagste prijs. FeelGoodClubs zorgt in dat klimaat voor een bundeling van lokale krachten in een landelijk netwerk."

Bijeenkomsten

De vragen die ondernemers zich nu zelf stellen: “Hoe onderscheid ik mij? Hoe creëer ik bestaansrecht in deze verdringingsmarkt?” komen regelmatig ter sprake in de regionale bijeenkomsten die het initiatief kenmerken. “We dagen clubs uit om vrijblijvend aan te sluiten bij een regionale bijeenkomst en de dynamiek van samenwerkende ondernemers in een regio te ervaren. Samen staan we namelijk zoveel sterker”, aldus Edwin Staal.

Voor meer informatie over FeelGoodClubs kunt u terecht op de website: www.feelgoodclubs.nl of contact opnemen met Edwin Staal (edwin@feelgoodcompany.nl) of Peter Wolfhagen (peter@feelgoodcompany.nl)

Een nieuw kwaliteitsgeluid in de fitnessbranche

Sinds maandag 14 december jl. hebben de eerste 50 zelfstandig opererende fitnessclubs de handen ineen geslagen onder de nieuwe merknaam ‘FeelGoodClubs’. Daarmee is een nieuwe landelijke keten van op kwaliteit georiënteerde leefstijlcentra een feit. Naar verwachting zal het aantal aangesloten centra uitgroeien naar meer dan honderd centra, ieder met een sterke lokale binding en functie en als FeelGoodClub herkenbaar. FeelGoodClubs richten zich op die consument die bereid is om te investeren in de eigen vitaliteit en daarbij kwalitatief en goed begeleid wil worden.

FeelGoodClubs

Edities