ISPO MUNICH: The future is now

Verschenen in Bodylife nummer 1 2016

ISPO MUNICH 2016

The future is now

Ruim tachtigduizend bezoekers afkomstig uit 120 landen bezochten van 24 tot en met 27 januari de ISPO MUNICH 2016. Tijdens deze jaarlijks terugkerende sportbeurs werden baanbrekende innovaties, trends en gadgets uit alle segmenten van de branche op overzichtelijke wijze gepresenteerd. Leveranciers, ondernemers en sporters konden elkaar ontmoeten in maar liefst zestien hallen vol noviteiten. Met deze opzet geldt ISPO MUNICH als grootste en meest toonaangevende sportbeurs van Europa. bodyLife reisde naar Duitsland om de nieuwste trends op fitnessgebied met eigen ogen waar te nemen. Tekst Pien Koome

ISPO MUNICH geldt qua opzet en omvang als grootste internationale sportbeurs van Europa. Het vierdaagse evenement geldt als toonaangevend branche-evenement waar alle high tech innovaties en trends op sportgebied te vinden zijn. Ook dit jaar resulteerde dit in een vakbeurs van betekenis: Munchen was vier dagen lang een mondiale ontmoetingsplek voor sportliefhebbers. De Duitse televisie deed zelfs rechtstreeks verslag vanaf het gigantische beursterrein. ISPO MUNICH 2016 was niet alleen vanwege de enorme bezoekersaantallen imposant. Vooral de professionele presentaties, het vele technische vernuft en de uitgekiende logistieke opzet werden door bezoekers, media en standhouders hoog gewaardeerd. Het aantal exposanten steeg van 2585 vorig jaar naar 2645 dit jaar; het hoge buitenlandse aandeel van 87 procent onderstreepte bovendien het internationale karakter van de beurs. De totale tentoonstellingsruimte van 180.000 vierkante meters verdeeld over zestien hallen, was compleet volgeboekt. Rondom de hallen trok vooral de grote skipiste aandacht tijdens spectaculaire demonstraties.

Fitness in virtuele wereld

bodyLife ging in het enorme aanbod op zoek naar de nieuwste trends, bijzondere fitnessapparatuur en opvallende gadgets. Conclusie: de fitnessindustrie floreert, (digitale) innovaties worden branchebreed toegepast en geavanceerde wearables vinden inmiddels ook volop hun weg in de sector. Vanwege de toename van het aantal exposanten op het gebied van Health & Fitness was de indeling van de beurs aangepast en werden de fitness stands ondergebracht in een grotere hal. Directeur Klaus Dittrich van Mess München toonde zich verheugd over het groeiende aanbod op fitnessgebied. “De toename van producten, apparaten en aanverwante fitness artikelen bewijst dat de mogelijkheden voor deze sportsector nog lang niet zijn uitgeput. Ook de digitalisering is volop in gang. In de toekomst kunnen mensen trainen in virtuele werelden, online informatie delen en hun eigen trainingscoach zijn.” De ISPO BRANDNEW awards werden uitgereikt in acht verschillende categorieën: Style, Accessories, Wearables, Hardware Winter, Hardware Summer, Athleisure, Wheeler, Social Awareness. De overall winnaar was ICAROS, dat de virtuele wereld in workouts integreert, een trainingsapparaat waarbij fitness en gaming samenkomen. Hierdoor train je niet alleen je lijf maar ook je geest. Door middel van een virtual reality bril die is aangesloten op een i-Phone is het mogelijk om een workout te doen waarbij je het gevoel krijgt dat je door de ruimte vliegt. De technologie die dergelijke innovaties mogelijk maakt, ontwikkelt zich steeds verder. Niet elke gadget zal in veelvoud worden geïntegreerd in de fitnesswereld, maar de mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt. De verwachting is ook dat binnen fitness de samenhang tussen online en offline, gaming en wearable technologie verder toeneemt.

World of wearables

In de Health & Fitness hallen namen de wearables dit jaar een prominente plek in op het centrale middenpad. Wearable technologieën spelen steeds vernuftiger in op de behoeften om (sport)resultaten en gegevens vast te leggen en uit te wisselen. De markt wordt in hoog tempo overspoeld met app’s, activity trackers en smartwatches, uitgevoerd in flitsende kleuren en opvallend design. Onder andere EPSON, Garmin, TomTom, Polar, FITBIT, Samsung waren vertegenwoordigd. Opvallende wearables als loopschoenen die feedback geven over je prestaties, kiteboarding sensors die data doorgeven voor de meest optimale omstandigheden en smartwatches die je voortdurend verbinden met sociale netwerken, worden naar verwachting de komende jaren musthaves voor de serieuze sporter, hoewel sceptici zich wel afvragen in hoeverre het wenselijk is om eindeloos data op te slaan en te delen.

Elkaar ontmoeten in real life

Ondanks alle virtuele vernieuwingen en digitale innovaties is ISPO MUNICH voor leveranciers, ondernemers, trendwatchers en onderzoekers een prima gelegenheid om elkaar te ontmoeten, contacten te verstevigen en flink te netwerken. Bij de stand van Matrix Fitness blijkt het nieuwe In-trinity apparaat veel mensen te trekken. Het flexibele fitnessboard was ook één van de genomineerden bij de bodyLIFE Innovatie Award. Bij de stand van Compex vertelt sales & marketing manager Arno Bosman enthousiast over de grote belangstelling voor de nieuwe productlijn Compex sport bracing. “Op een beurs als ISPO MUNICH kun je op informele wijze mensen interesseren voor je product. Daarnaast is het altijd de moeite waard om met branchegenoten kennis en productvernieuwingen uit te wisselen. Mede door de perfecte organisatie vervelen wij ons hier geen moment.”

De volgende ISPO MUNICH vindt plaats van 5 t/m 8 februari 2017.

www.ispo.com

Edities