Nieuws

Verschenen in Bodylife nummer 1 2016

Fitspiration+ is een merk overstijgend initiatief van verschillende leveranciers uit de fitnessbranche (verenigd in de stichting Fitspiration+, opgezet vanuit de FGHS, de brancheorganisatie van sportleveranciers en ondersteund door FitVak!), bedoeld om de kwaliteit van de fitnessbranche te verbeteren en verder te professionaliseren. Om het jaar niet alleen voor de incrowd goed te beginnen, had Fitspiration+ de Sports for Children Foundation uitgekozen als goed doel. De helft van de opbrengst van de toegangs-tickets werd gedoneerd aan deze stichting die kinderen de kans geeft om te kunnen spelen, sporten en bewegen. Fitspiration+ werd voor de vierde keer georganiseerd.

Volop in beweging

Tijdens kick-off van 2016 werden actuele vragen door drie toonaangevende sprekers vanuit verschillende invalshoeken belicht. Gaat het goed met de fitnessbranche, duurt de economische crisis voort, wat doet de opkomst van low budget centra in de markt, kan ik mijn bedrijf nog financieren? Maar ook: zijn deze vragen terecht? Hoe staan we er echt voor? Herman Rutgers, International Ambassador FIBO Keulen en bestuurslid EuropeActive, Martijn Rol, sectormanager Horeca & Recreatie Rabobank en Monique de Ritter, onderzoeker Nyenrode Business Universiteit hielden de aanwezigen met inspirerende lezingen een spiegel voor, ieder vanuit een andere invalshoek. Conclusie: de branche is volop in beweging en bruist van de (financiële) mogelijkheden en interessante businessmodellen. Een veranderende leefstijl van de consument vraagt daarnaast om innovatieve concepten om sport en fitness toegankelijk te houden voor diverse groepen mensen.

Fitnessmarkt Europa – Quo Vadis?

Quo Vadis, oftewel waar gaan we naar toe? Deze vraag stond centraal bij de presentatie van Herman Rutgers, International Ambassador FIBO Keulen en bestuurslid EuropeActive. Rutgers heeft ruime internationale business ervaring, waarvan de laatste twintig jaar in fitness. Europa is ’s werelds grootste fitnessmarkt, met vijftig miljoen leden die een sportschool bezoeken, betoogt Rutgers. De verwachting is dat dit aantal in 2025 is gestegen tot 80 miljoen. Dus zullen we innovatief moeten zijn, stelt hij. Als ondernemer is het daarom goed jezelf dagelijks twee vragen te stellen: ‘Wat heb ik vandaag geleerd en wat ga ik morgen beter doen?’ Zijn aanbevelingen: niet alleen inzetten op prijs, omarm wearables en gebruik digitals, steun brancheorganisaties en marktonderzoek, zorg voor promotie en diversiteit (het merendeel in de fitnessbranche is man/blank) en onderken het belang van selectie, opleiding en waardering van personeel. Een mooi voorbeeld waarmee hij illustreert dat fitnessondernemers beter deze voordelen kunnen promoten dan inzetten op prijs, is de vergelijking met iemand die geopereerd moet worden. Dan zoek je de beste chirurg, niet de plek waar je het goedkoopst een operatie kunt ondergaan. Tenslotte schetst Rutgers een overzichtelijk beeld van trends, kansen en valkuilen die voor elke ondernemer herkenbaar zijn.

Consument is bepalend

De toenemende behoefte onder consumenten aan een gezondere levensstijl en de ontwikkelingen in de zorgsector leveren volgens Martijn Rol, sectormanager Horeca & Recreatie van de Rabobank, kansen op voor de fitnessindustrie. De bank is onderverdeeld in sectormanagement, waarbij branchegericht wordt gewerkt en kennis wordt gedeeld via Cijfers & Trends. Het recente onderzoek ‘Bewegen is het medicijn’ toont aan dat de samenleving door vergrijzing ingrijpend gaat veranderen en de zorgkosten hierdoor flink zullen stijgen. Om gezond te blijven, is beweging noodzakelijk. Ook uit oogpunt van preventie ligt hier een rol voor fitnessondernemers, betoogt Rol. Daarnaast schetst hij hoe de sportbranche verandert en hoezeer de consument bepalend is en de sector dwingt tot het maken van strategische keuzes. Ontwikkelingen als ketenvorming en toenemende schaalvergroting, specialisatie, sneller veranderende consumententrends en afnemende klantloyaliteit maken het noodzakelijk om richting toekomst weloverwogen keuzes te maken. Ondernemers moeten helder voor ogen hebben wat hun toegevoegde waarde is voor de klant en zich daar op focussen. Ook stelt Rol dat samenwerking tussen fitnesscentra, sportverenigingen en zorgverleners van fundamenteel belang is om de kwaliteit van leven te verbeteren en de zorgkosten te verminderen.

Sport onderdeel duurzame maatschappij

Monique de Ritter is onderzoeker en PhD Candidate bij het Strategy Center van Nyenrode Business Universiteit. In haar promotieonderzoek richt ze zich op sociale ondernemingen met nieuwe business modellen, opererend in 'business ecosystemen' als katalysator voor duurzame maatschappelijke verandering. De Ritter ziet gezondheid en sport als een belangrijk onderdeel van een 'duurzame' maatschappij, waarbij nieuwe business modellen en innovatie een rol kunnen spelen om sport nog effectiever in te zetten, zowel voor de 'gewone' burger als voor de topsporter die vaak ook een voorbeeldfunctie vervult. In haar presentatie laat zij zien dat er vanuit een duurzaamheidsperpectief nieuwe businessmodellen nodig zijn voor bedrijven om enerzijds te kunnen innoveren, maar anderzijds ook om een positieve maatschappelijke impact te leveren. Volgens De Ritter geldt dit ook voor de sportbranche: ook hier is behoefte aan innovatie, bijvoorbeeld om prestaties te verbeteren of om sport toegankelijk te houden voor een diverse groep mensen. Mensen zullen altijd willen blijven sporten, maar veranderende lifestyle en nieuwe typen consumentengroepen vragen ook om innovatieve business modellen in de sportwereld.

www.fitspiration.nl

FitSpiration+ 2016 vond plaats op het

hoofdkantoor van Mercedes-Benz in Utrecht.

Over de grens

Voor onze nieuwe rubriek ‘Over de grens’ verzamelde de redactie van body•LIFE Benelux het belangrijkste nieuws van onze internationale collega’s.

Smart sensor voor je hardloopschoen

Het is de eerste mobiele hardloopcoach ter wereld: de evalu.run. Deze app helpt bij het monitoren van de loopintensiteit, beschermt het lichaam tegen blessures als gevolg van overbelasting en stimuleert de prestatie. De app, die werkt op basis van sensoren, analyseert de loop, ondersteunt met geïndividualiseerde tips en integreert krachtoefeningen in het trainingsschema. Met behulp van de evalu sensor meet de app de individuele hardloopparameters om de meest relevante feedback te geven.

Info: www.evalu.xyz

Drooms begeleidt Franse fitness-keten Moving bij de overname

Drooms I, de toonaangevende aanbieder van digitale datacentra in Europa maakt bekend dat het bedrijf de nummer 1 van de Franse fitnessclubs heeft begeleid bij de overname door Philippe Herbette. Dankzij het virtuele datacentrum Drooms kon ‘Moving’ de voor de overname relevante documenten ter beschikking stellen. Het team was bovendien in staat om externe gebruikers uit te nodigen, autorisatierechten voor toegang in te stellen en toegangsrechten voor de documenten vast te stellen.

Info: www.drooms.com

Europees debuut

Het Bridges Sustainable Growth Fund III, geleid door duurzaamheidsspecialist en durfinvesteerder Bridges Ventures (‘Bridges’), meldt zijn investering in Viva Gym (‘Viva’), een low-budget fitnessketen met 60.000 leden in 16 vestigingen in Spanje. Bridges heeft een meerderheidsbelang genomen in Viva. De organisatie zal in een partnership samenwerken met Magenta Partners (‘Magenta’), de investeringsfirma die de onderneming in 2011 oprichtte, en die actief betrokken zal blijven als aandeelhouder met een minderheidsbelang. Deze acquisitie vertegenwoordigt Bridges' eerste stand-alone Europese investering.

www.bridgesventures.com

Fitness vertraagt de hersenveroudering

Wetenschappers van het Academisch Ziekenhuis in Graz hebben een uitgebreid onderzoek gehouden onder 900 personen met een gemiddelde leeftijd van ongeveer 65 jaar. Uit het onderzoek blijkt dat hoe fitter de deelnemers waren, hoe beter de cognitieve prestaties, motorische vaardigheden en geheugen. Het positieve effect was niet afhankelijk van leeftijd en sekse, al zou bij overgewicht het resultaat minder positief zijn. Van de ondervraagden die in het kader van het onderzoek het hoogste fitnessniveau hadden, waren de cognitieve hersenfuncties vergelijkbaar met die van een 7 jaar jonger persoon.

Info: www.medunigraz.at

Getrainde benen – getrainde hersenen

Des te fitter de spieren – gemeten naar de kracht van de beenspieren – des te langzamer verouderen de hersenen. Dat blijkt uit een onderzoek door Britse wetenschappers. Onderzoekers van het Kings College in Londen hebben vrouwelijke tweelingen gevolgd over een periode van 10 jaar. De resultaten van dit onderzoek duiden erop, dat het versterken van de grootste spieren van het lichaam, bijvoorbeeld door hardlopen of gymnastiekoefeningen, een positieve uitwerking heeft op de cognitieve vaardigheden.

www.kcl.ac.uk

Krachttraining met trilling levert 25 tot 100 procent meer resultaat

Door een trilling van 30 Hertz toe te voegen aan een krachtoefening, krijgt die oefening een trainingseffect dat 25 tot 100 procent groter is. Dat ontdekten onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Hun resultaat is van belang voor onder meer revalidatiepatiënten, die sterker moeten worden, maar moeilijk de benodigde spierkracht kunnen leveren voor de oefeningen.

De basis voor het toegenomen trainingseffect is de zogenoemde vibratiereflex van de spieren. Dit is het fenomeen dat spieren in reactie op een trilling samentrekken. TU/e-onderzoeksleider Massimo Mischi doet sinds 2005 onderzoek naar de mogelijkheid om dit fenomeen te gebruiken om meer effect uit krachttraining te halen. Dit onder meer in samenwerking met promovendus Lin Xu, die woensdag 13 januari zijn proefschrift over dit onderwerp verdedigde.

Mischi en Xu toonden bij proefpersonen aan dat krachtoefeningen met een trilling van 30 Hertz het effect met minimaal 25 procent verhogen ten opzichte van oefeningen met hetzelfde gewicht, maar zonder trillingen. De opgedane kennis is verwerkt in een nieuw soort fitnessapparaat, dat spin-offbedrijf Hipermotion nu op de markt brengt onder

de naam MaxDFM (Maximum Dynamic Force Modulation)

www.hipermotion.com

Fitness.be nieuwe

partner bodyLIFE

Met ingang van 2016 zijn bodyLIFE en fitness.be een samenwerking aangegaan.  Met deze samenwerking zal er in de toekomst meer fitnessnieuws uit Belgie te vinden zijn in bodyLIFE.

Fitness.be is een samenwerkingsverband tussen DFO (De FitnessOrganisatie), Fitness.be Faculty en BBFO (Belgische Beroepsvereniging voor Fitness Ondernemers) met als hoofddoel dienstverlening gekoppeld aan een gestructureerd streven naar een professionele en kwaliteitsvolle fitnesssector. Samen tracht men de fitnesssector als een volwaardige economische entiteit te plaatsen binnen de preventieve gezondheidszorg.

Door de samenwerking tussen bodyLIFE en Fitness.be ontvangen alle leden van Fitness.be elke editie van bodyLIFE gratis, waardoor zij altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en trends. Met deze samenwerking zal er in de toekomst ook meer fitnessnieuws uit Belgie te vinden zijn in bodyLIFE en wordt het magazine voortaan nog meer een Benelux-uitgave. 

Pillen of leefstijl als gezondheids-recept? 

Op 1 februari is de Nationale leefstijl & afslank Challenge 2016 gelanceerd op meer dan 30 locaties in Nederland. Het programma is gebaseerd op de nieuwe beweegrichtlijn van de World Health Organization, de nieuwe voedingsrichtlijn van de Gezondheidsraad en de overgewicht en obesitas richtlijn van TNO 2014. Deze richtlijnen worden de Nieuwe Gezondheid genoemd. De erkende overgewicht preventie coaches die de deelnemers begeleiden zijn opgeleid om de deelnemers te helpen en, vanuit hun eigen persoonlijke situatie, te werken aan een effectief beweeg- en voedingsprogramma. Tevens wordt inzicht gegeven om je eigen motivatie en mogelijkheden verder te ontwikkelen.

Cindy Denessen (50) is een van de deelnemers van de leefstijl & afslank challenge pilot. Onder de naam Leefstijl Challenge op YouTube kan iedereen zien wat de actuele (beweeg)resultaten zijn..

www.fitcoach.nl - www.weerterleefstijlchallenge.nl

Edities