MoveToLive maakt klanten nog succesvoller: Move to a Better Gym

Verschenen in Bodylife nummer 2 2016

MoveToLive is altijd op zoek naar de beste oplossing voor de klant. Move to a Better Gym, daar draait het allemaal om. Bij MoveToLive zijn de producten een onderdeel van een oplossing op maat, een concept waardoor de klant met zijn club het verschil kan maken. Directeuren Lars Schmidt en Sven Colonne bespreken met sales manager Remco de Graaf de actuele ontwikkelingen in de markt.

Wat is de kracht van MoveToLive?

Sven: “Wij zijn eigenlijk altijd op zoek naar de beste oplossing voor de klant. Indien we samen met de klant voor de juiste oplossing hebben gekozen, gaan we samen met de klant het implementatie proces inzetten. De marketing wordt opgelijnd en de opleidingen voor de medewerkers gaan beginnen.”

Remco: “Dit is heel belangrijk in het proces. Niet alleen de apparatuur leveren. Maar er ook voor zorgen dat de oplossing een succes wordt in de club en een meerwaarde aan de medewerkers meegeven, zodat zij precies kunnen uitleggen aan de klanten waarom deze oplossing zo goed voor ze is. Maar regelmatig geven we ook nog een sales opleiding. Dit omdat we nog altijd zien dat fitnesscentra het vaak goed voor elkaar hebben, maar dat de medewerkers van sales geen kaas hebben gegeten. Het uiteindelijke doel is om onze klant nog succesvoller te maken.”

MoveToLive is merkonafhankelijk. Geven jullie niets om merken?

Lars: “Zeker wel. We hebben hele sterke merken in onze portfolio. Cybex, dat net is overgenomen door Brunswick en onder de Life Fitness group is geplaatst, is een merk dat vooral uit ontwikkeling voortkomt. Alles wordt ontwikkeld vanuit de beweging. Daarom zijn alle bewegingen binnen de Cybex familie zo efficiënt. Freemotion dat vooral goed is in functionele kracht uit toestellen te halen, en cardio dat zich helemaal wijdt aan interactief trainen via Google streetview. Neem daarbij de combinatie van de apps en wearables die Freemotion heeft, die ook door de sportscholen verkocht kunnen worden. Ik snap nog steeds niet waarom sportscholen hier niet op induiken. De wearable is een ongelofelijk groeiende markt, waarom zou je dit als health centrum niet verkopen? Daar begint dan ook meteen je advies aan de klant hoe te trainen, binnen en buiten de sportschool. Zo heeft ieder merk wel iets unieks. True die net Paramount heeft overgenomen en veel nieuwe producten met bijbehorende concepten lanceert. Ook verwachten we veel van Octane die twee totaal nieuwe oplossingen lanceert op de FIBO, waarbij een centrum een aparte Hike-Stride, climb en run non impact zone kan creëren. Ideaal voor een centrum. Hierin zijn de merken en hun eigen positionering heel erg belangrijk voor ons.”

Actueel is dat de Core Group zich aan het herpositioneren is. En dat zij ook Nautilus Schwinn en Stairmaster gaan verkopen. Klopt dit?

Sven: “Gedeeltelijk. We hebben inderdaad een overeenkomst bereikt waarin wij nog steeds de producten van Schwinn, Stairmaster en Nautilus kunnen verkopen. Maar Core zal zowel in Duitlsland als in de Benelux zelf ook een aantal producten rechtstreeks verkopen. Bij MoveToLive zijn de producten een onderdeel van een oplossing op maat, een concept waardoor de club een verschil kan maken. Het concept of de oplossing is altijd leidend en dus kan het zijn dat we producten van een bepaalde leverancier aanvullen met producten van andere merken.”

Remco: “Een mooi voorbeeld is de introductie van het merk Stages: er zijn meerdere goede fietsen op de markt, maar we merken dat de vraag van de eindconsument kritischer wordt. Een goede fiets op zich volstaat niet meer en we hadden in Amerika al veel gehoord over het succes van: -noem het maar- indoor cycling 2.0. Stages slaagt er door middel van een zeer accurate wattage meting en een cloud platform in om de link te leggen tussen de persoonlijke doelstellingen, het buiten trainen en het trainen in de club. Zo wordt de wattage meting bijvoorbeeld gecorrigeerd aan de hand van de temperatuur in de zaal. Een ontwikkeling te danken aan Team Sky dat overigens als soort coach op het cloud platform advies gaat geven. De eerste centra zijn alvast razend enthousiast, centra die de volgende stap willen nemen, kiezen resoluut voor Stages en de order intake gaat heel snel. Kom alvast langs op FIBO waar we de fiets en haar totaal oplossing presenteren: Indoor Cycling 2.O met de groeten van Team Sky!”

Hoe zien jullie de toekomst?

Lars: “Voor de markt als MoveToLive, heel erg positief.De markt heeft zware concurrentie gehad. Maar is en blijft volop in beweging. Gezondheid, bewegen en alles rondom fitness is hot. Je ziet dat de centra zich veel beter aan het positioneren zijn. Veel centra waar wij adviseren en een samenwerking zijn aangegaan, hebben zich echt onderscheiden in de markt, zich sterker kunnen positioneren en hebben de weg naar boven weer gevonden. En vinden het ook weer leuk om te ondernemen. Wat ook heel belangrijk is. En daar zijn wij dan ook weer heel erg trots op en geeft een goed gevoel dat wij ook op de juiste weg zitten. Kortom: Op weg naar Move to a better gym.”


MoveToLive is van 7 tot 10 april te vinden op de FIBO in Keulen. Hal 6, Stand B15, B25 en C16.

Edities