FIBO 2016: Innovatiepower fitnessbranche op stoom

Verschenen in Bodylife nummer 3 2016

Fitness is booming. Met een toename aan deelnemers van 32 procent, 23 procent meer beursoppervlak en 12 procent meer bezoekers werd dit tijdens de FIBO meer dan duidelijk. Onder andere technische innovaties zorgen ervoor dat sporten steeds meer een beleving wordt.

In totaal werden 153.000 bezoekers geregistreerd op de beurs die plaatsvond van 7 tot en met 10 april in Keulen, waaronder 83.000 vakbezoekers uit meer dan 100 landen. In totaal 960 deelnemers (vorig jaar: 725) presenteerden de nieuwste trends in de fitness- en gezondheidssector op een beursvloer van 160.000 m² (vorig jaar: 130.000 m²).



Innovatie was het woord waar het allemaal om draaide tijdens de beurs. Met de komst van de millennials, de doelgroep die opgegroeid is met technologie, kan niemand er meer omheen. Sporten moet niet langer een verplicht rondje zijn, maar een spel waaraan veel plezier beleefd wordt. FunXtion weet hier feilloos op in te spelen met FunXtion Interactive. Dit platform bestaat uit de FunXtion Experience Station, een interactief trainingsstation die op een mega iPhone lijkt, een persoonlijke inlog polsband, de FunXtion App en een persoonlijke ‘My FunXtion’ account. “Je kunt hierdoor wedstrijden doen met elkaar en overal en altijd trainen waar je maar wilt”, aldus Ernst de Neef. “Wij zorgen ervoor dat sporten weer leuk wordt!”

Ook bij de stand van Les Mills en BODY BIKE stond het spelelement centraal. Hier konden belangstellenden een virtuele fietstour ondernemen door middel van virtual reality. “Virtual reality past perfect binnen de trend van gamification”, aldus Laura Pels. “Met deze fietstour willen wij een klein stukje van de toekomst laten zien.”

Fitness boutiques
Een optimale beleving is ook de rode draad binnen de boutiqueclubs, oftewel de gespecialiseerde, vaak kleinere clubs met een bepaalde focus. Op de stand van Life Fitness konden diverse boutiqueconcepten bekeken worden. “Een trend die vanuit de Verenigde Staten is komen overwaaien en nu ook aan populariteit wint in Nederland”, verduidelijkt Guido Wiskerke. “Bestaande clubs kunnen ook een zelfde soort omgeving als een boutiqueclub evenaren door bijvoorbeeld een aparte studio te creëren in hun club.”

Indoor cycling blijkt ook een perfect concept voor de boutiqueclub. De fiets is dan ook terug van weggeweest. Stages, een gevestigde naam in de wielersport, was uitgebreid te bewonderen op de stand van MoveToLive. Stages slaagt er door middel van een zeer accurate wattage meting en een cloud platform in om de link te leggen tussen de persoonlijke doelstellingen, het buiten trainen en het trainen in de club. “Indoor cycling 2.0”, aldus een enthousiaste Michael Houët.

Precor brengt met Spinning® een gloednieuwe lijn Spinner®-bikes op de markt. “Het beste van beide merken gecombineerd om klanten een betere Spinning® ervaring te bieden”, licht Paul de Bruijn van Precor toe. “De nieuwe Spinner® bikes zijn voorzien van nieuwe technologie en educatieve elementen voor een verbeterde Spinning® ervaring.”
Group Cycle Connect, de nieuwste cycling oplossing van Technogym meet kracht, hartslag, ritme, calorieverbruik en andere belangrijke parameters. “Een unieke indoor fiets”, benadrukt Marcella Huisman van Technogym Benelux.


Smart training
Techniek speelt niet alleen bij indoor cycling een grote rol. Internet en apps bieden fitnessaanbieders mogelijkheden om met fitnessers te communiceren en te interacteren, ook als zij niet binnen het centrum actief zijn. Online inplannen van workshops, maar ook zien hoeveel calorieën je verbrandt en hoeveel stappen je hebt gezet zijn hierbij onmisbaar. Door middel van mobiele online applicaties liet eGym tijdens FIBO zien dat sporters gedetailleerd inzicht in hun vorderingen krijgen en hier online op kunnen anticiperen door samen met hun trainer een uitgekiend trainingsschema op te stellen. “Meten is weten”, vertelt Kees Broertjes. “Hierdoor is het bijvoorbeeld makkelijker om een betere begeleiding te geven aan je leden, maar onderscheid je jezelf als club ook.”

Virtuagym presenteerde de nieuwe geïntegreerde activiteitenmonitor NEO Health One. “Hiermee wordt de voortgangsregistratie naar een hoger niveau getild”, aldus Hugo Braam. “Het registreert onder andere het aantal stappen, progressie ten opzichte van dagelijkse doelen, de totaal afgelegde afstand, verbrande calorieën en uren slaap. Bovendien is het een heel betaalbaar product, waardoor de drempel laag blijft.”

Liefhebbers van high intensity workouts werden gedurende FIBO ook op hun wenken bediend door onder andere Matrix. Bijvoorbeeld met de self-powered S-Drive Performance Trainer. “Met opties als sled training, parachute weerstand en een uniek harnassysteem tevens de ideale uitkomst voor personal training en bij het coachen van atleten”, belicht Gerda Huigen.

DRAX Fit Europe bracht met de Speedfit eveneens een loopband zonder motor. “Hiermee beleef je de echte runnersbeleving”, onderstreept Sietse Kromhout. “Bovendien is het een onderhouds- en gebruiksvriendelijk apparaat.”


EMS
De FIBO reserveerde dit jaar voor de eerste maal een hele hal voor EMS (electrical muscle stimulation). Het FIBO bezoekersonderzoek wees uit dat bijna één op de zes vakbezoekers plannen had om investeringen te doen op dit gebied. Volgens Arno Bosman van Compex Benelux wordt de techniek veel gebruikt bij fysieke voorbereiding van sporters, maar ook bij spierherstel, preventie van blessures en bij revalidatie en pijnbestrijding. “EMS is in een breed spectrum heel effectief.”

Functioneel trainen
Naast alle technologische hoogstandjes en de meest geavanceerde apparatuur bleek de functional training hal ook ongekend populair bij de beursbezoekers. Bij de spectaculaire demonstraties van ultrafitte mannen en vrouwen was het dan ook een drukte van belang. Maar ook bij de specialisten was het dringen. Zo wist Meijers Fit & Gezond zich ook dit jaar weer te onderscheiden met een imponerende stand, waar topmerken zoals BOSU, Dynamax, Ultimate Instability en de laatste nieuwe hit WreckBag, werden gedemonstreerd. “Naast functioneel trainen merken wij dat buitenactiviteiten als obstacle runs en bootcamps op dit moment erg geliefd zijn”, beredeneert Herrald Meijers. “Wij spelen hierop in met onze producten, zoals bijvoorbeeld met de WreckBag.”

Kortom, FIBO maakte een ding duidelijk: bij iedere vorm van fitness staat de beleving centraal. Of het nu gaat om trainen met technische hoogstandjes als virtual reality of het back to basic sporten zonder allerlei poespas. Fitness als challenge met een hoog fungehalte zowel indoor als outdoor heeft de toekomst.

Greinwalder & Partner
Greinwalder & Partner introduceerde het concept Feedback, waarmee de sportschoolhouder exact te weten kan komen wat er leeft binnen de sportclub. Verder werd op de stand de nieuwe en spectaculaire look and feel van de Airpressure Bodyforming methode onthuld, die via Slim Belly en Slim Legs haar plaats in de fitnessmarkt heeft verankerd.

SofSurfaces



Ook het bezoeken waard was de stand van SofSurfaces, waar vloeren getoond werden die geluid en trillingen sterk reduceren. De vloeren van SofSurfaces behaalden onlangs het certificaat Floorscore. Het gebruik van de producten van SofSurfaces levert een positieve bijdrage aan de totaalscore van een gebouw met betrekking tot grondstoffen, bewuste productiemethode, lange levensduur en goede recycling mogelijkheden.


Supersport Fitness
Supersport Fitness is op zoek naar een distributeur in Nederland. Hoewel de onderneming nieuw in de branche is, kan er geprofiteerd worden van 20 jaar ervaring op het gebied van sport-artikelen en heeft het een solide reputatie.
Voor informatie: David Von Hase / +49 3304 - 247 28 76
sales@supersport-fitness.de / www.supersport-fitness.de


Save the date
De volgende FIBO vindt plaats in Messe Köln van 6 tot 9 april 2017.


 

 

Edities