De groei van de fitnessbranche stimuleren tijdens de European Health & Fitness Forum 2016

Verschenen in Bodylife nummer 3 2016


Het thema voor het European Health & Fitness Forum van Europe Active was 'Growing the Fitness sector through innovation'. Herman Rutgers, EuropeActive bestuurslid, startte de bijeenkomst met de toelichting dat het niet alleen gaat over innovatie op het gebied van technologie, maar zeker ook over innovatie op het gebied van human resources, marketing, kennis ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. “Blijf waar je bent, en je bent ‘ten dode’ opgeschreven in deze branche, zeker in deze tijd”, aldus Rutgers.

Tekst John van Heel (EFAA Weert)

Karsten Hollasch van Deloitte trakteerde de bezoekers op de resultaten van hun onderzoek over de branche in 2016. Enkele leuke feitjes: 7.4% van de Europese bevolking is lid van een sportcentrum. Duitsland heeft de meeste leden, UK heeft echter de hoogste totaal omzet. Oorzaak is de sterke ontwikkeling van de low budget markt in Duitsland. In zijn presentatie wordt met name duidelijk dat de groei van de markt in geheel Europa vooral zit in de groei van de low budgets en dat die ontwikkeling invloed heeft op meerdere vlakken, onder andere op de prijsontwikkeling van de rest van de branche. In België sport 53% van alle fitness leden bij Basic-fit.

Zakelijke innovatie

Tony Davila nam het stokje over, zijn specialiteit is technologische en zakelijke innovatie. Zijn boodschap: innovatie moet gemanaged worden, innovatie is geen willekeur. Innovatie gaat snel, my space/facebook, kodak/mobiel, tijdschriften en printed media. “Voor je het in de gaten hebt word je links en rechts ingehaald.” Davila voorspelt dat succes gaat komen uit snel inspelen op wat de volgende stap is. “Neem een kijkje in de toekomst, wie is de concurrentie (ook mogelijke concurrenten buiten de branche), wat zijn de innovaties, wat willen de klanten, wie loopt voorop? Kijk naar klanten, concurrenten, maatschappelijke ontwikkelingen, lokale ontwikkelingen, technologische ontwikkelingen, en onderzoek vooral de behoeften van de non-users, dat zijn er nog heel veel, meer dan 8% van de bevolking. Veranderingen gaan alleen maar sneller, kijk buiten je bedrijf, buiten de branche, naar technologie en zoek de samenwerking met innovatieve organisatie.”

Klantendata

Stephen Powell van Atreemo, specialist op gebied van klantendata, nam vervolgens het woord. “De hoeveelheid data die we genereren is enorm. Iedere minuut wordt 300 uur aan video geüpload op YouTube, per minuut wordt er 4 miljoen keer geliked op Facebook en gaan er 350.000 Twitter berichten digitaal. Deze getallen vermenigvuldigen zich ook nog eens in een enorm snel tempo en de achterliggende organisaties weten ze zo te analyseren, dat ze jou de meest passende reclame op je netvlies kunnen zetten tijdens het surfen.” Powell maakte duidelijk dat we de persoonlijke data van leden veel meer moeten en zullen gaan gebruiken. “Welke trends zijn in onze klantdata te herkennen? Wat zijn de favoriete lessen, favoriete bezoekersdagen en tijden, interesses, behoeften, extra aankopen, enz. De uitdaging is deze informatie te gebruiken om de persoonlijke service te optimaliseren. Want daar zit de winst, mensen bedienen en informeren, geheel afgestemd op hun behoeften, wensen en gedrag, en ze op die manier een ‘wauw’ beleving meegeven.”

In de forumdiscussie werd veel gesproken over dat het effectiever gebruik maken van data en het gebruik van apps nog een enorme vaart zal nemen in onze branche.

55-Plussers

Zeer noemenswaardig was de conclusie over onze 55-plussers. Er werd gevraagd hoeveel 55-plussers lid van de club zijn. Velen weten daar geen antwoord op. Kijken we alleen naar Nederland, dan tellen we 3 miljoen 65-plussers. Dit aantal zal de komende jaren snel stijgen. In 2040 leven er 4.7 miljoen 65-plussers in Nederland, 26% van de totale bevolking (CBS). In Europa is slechts 5 procent van de leden 55-plus, terwijl dat bijna 20% van de bevolking is. Cliff Collins van EuropeActive benadrukte dat de branche een kans heeft, met name de premium sportcentra, aan het de hand toereiken van deze groeiende doelgroep. Ook EuropeActive zal zich hier in de komende jaren mee bezig houden. ‘Healthy aging’ wordt een primair thema en sportcentra doen er goed aan om de behoeften van deze doelgroep te kennen en er voldoende op in te spelen.

Training

Enkele toppers uit de branche waren uitgenodigd om hun visie op innovatie te presenteren en hoe die binnen hun organisatie tot uiting is gekomen. Ms Sporty vrouwencentra, gestart in 2004, met in 2016 550 clubs, noemde als strategie: “Motivatie, innovatie en team training, training, training en nog eens training.” Tevens innoveerden ze qua trainingsaanpak van een circuit cirkel naar Pixformance, waardoor de omzet 12% gegroeid was. Marjolein Meijer van Train More gaf een inspirerende sessie over hun passie om mensen juist veel te laten trainen en hoe zij dat omzetten in een concept, ‘Train more, pay less’. € 7,95 per week voor 1 keer per week trainen, € 4,95 voor 2 keer per week en € 1,95 als je gemiddeld 3 keer per week traint. De gemiddelde bezoekersfrequentie bij Train More, 1,9 per week ten opzichte van 0,9 per week normaal. Missie geslaagd!



Gezondheid

Als afsluiting kwam EU-commissaris Navracsics zijn bewondering voor de branche en diens innovatieve kracht uitspreken. Hij benadrukte dat de fitness branche ‘the key actor’ is in de aanpak en bevordering van de gezondheid van de bevolking. De Europese commissie ondersteunt onder andere in de EU in het organiseren van sport stimuleringsactiviteiten zoals de ‘Week van de sport’ in september, waarin een dag gewijd wordt aan fitness en door diversie sport stimulering subsidie mogelijkheden.

De hele dag zat vol met inspirerende lezingen, bruikbare tips en interessante overdenkingen, waarin innovatie de rode draad vormde. Duidelijk werd, zoals Herman Rutgers aan begin van de dag aangaf; stilstand is in deze markt keiharde achteruitgang. Klanten verwachten ook vooruitgang, zeker als ze meer betalen dan bij de low budgets, maar zelfs de low budgets blijven innoveren. Des te belangrijker voor de premium club ondernemer om na te denken wat de volgende innovatie in de club is en waar je over 5 jaar staat als club.

Edities