Ontwikkelen naar een premium sportcentrum

Verschenen in Bodylife nummer 3 2016

Tijdens de EFAA ledenbijeenkomst in Weert werd de vraag besproken op welke vlakken de trainers binnen het sportcentrum nog niet op één lijn zitten. Nu de noodzaak groter is dat de premium sportcentra zich sterk positioneren, wordt het steeds belangrijker dat de begeleiding en het advies op de fitnessafdeling van hoge kwaliteit is, maar ook zeker uniform is.

Waar is nog veld te winnen, hoe ontwikkelen we ons nog sterker als premium sportcentrum? Hier enkele antwoorden van ondernemers van een aantal vooraanstaande premium sportcentra.

Voeding

Op gebied van voeding hebben we als branche überhaupt nog een slag te slaan. Omdat leefstijl en preventie steeds meer een maatschappelijk issue wordt, is dit ook een unieke kans om een belangrijke sleutel te gaan vormen in de oplossing voor de toename van chronische aandoeningen. Wat voedingsadvies betreft loopt de expertise vrij ver uit elkaar bij de meeste trainers. De kennis over voeding is vaak uit vakbladen gehaald, uit eigen ervaring opgedaan en er zijn ook nog eens heel veel verschillende ‘gezondheid’ theorieën op gebied van voeding. De een zweert bij paleo, de andere stimuleert koolhydraatarm eten, weer een ander hanteert de schijf van vijf, om er maar een paar te benoemen. Het sportcentrum zou er goed aan doen daar stelling in te nemen en de trainers wat voeding betreft op een lijn te brengen. Dat neemt niet weg dat er geen expertises zouden mogen worden aangeboden vanuit het sportcentrum, echter die zullen dan duidelijk gecommuniceerd moeten worden, zodat klanten weten waar het centrum voor staat en wanneer ze met een specifieke voedingexpert te maken hebben.

Specifieke doelgroepen

Tegenwoordig heeft meer dan 60 procent van de 40- plussers één of meerdere chronische aandoeningen. Diabetes, overgewicht, reuma, rugpijn en nog een grote variatie van aandoeningen. Deze mensen hebben vaak specifiek advies nodig en kleine aanpassingen in het trainingsschema. Het sportcentrum doet er goed aan om voor deze doelgroepen met concrete protocollen te werken, die alle trainers kunnen volgen. Fit!vak ontwikkelde begeleidingsprotocollen voor verschillende doelgroepen, die model kunnen staan voor deze programma’s.

Ontspanning en stress management

Ontspanning en stressmanagement zijn nog een beetje een ondergeschoven kindje in de meeste premium sportcentra. Yoga, body & mind en body balance lessen zijn er wel al flink wat, maar een body & mind afdeling zien we niet vaak. Als trainers gevraagd worden over deze thema’s, dan is men vaak niet thuis. Trainers zijn vaak nog niet opgeleid om ontspanningsoefeningen aan te bieden, ademhalingsoefeningen, mindfullness en/of meditatie. Toch ligt hier een interessante markt voor klaar, steeds meer wordt een overmaat van stress gezien alleen van de primaire oorzaken van de toename van chronische aandoeningen en uitval van werk.

Allround

Enkele ondernemers storen zich eraan dat medewerkers steeds minder allround zijn. Men kan alleen fitnessbegeleiding doen, maar wordt er gevraagd voor een steples, dan is er geen trainer thuis. Andersom hetzelfde, de instructeur ziet het niet meer zitten een circuitles te begeleiden in de fitness.


Leefstijl advies en coaching

Niet alleen liggen op dit vlak de expertises ver uit elkaar, er is gewoonweg nog veel te weinig expertise binnen de premium centra op dit vlak, terwijl de markt er zeker wel om vraagt. Steeds meer mensen willen wel hun leefstijl veranderen, maar zitten gevangen in hun gewoonten en leefstijl rituelen. Motivational interviewing en coachtechnieken zijn er voor nodig om deze mensen een helpende hand te bieden. Nog een wereld te winnen op dit vlak dus.

Proactiviteit

Veel gehoorde klachten van klanten zijn dat veel trainers re-actief zijn, teveel achter een desk of computer hangen en onvoldoende letten op waar de klanten mee bezig zijn, laat staan adviseren. Er is een groep trainers die pro-actief en fanatiek is, maar er is dus ook nog een groep trainers die wel aanwezig is, doet wat hoogst noodzakelijk is en daar blijft het bij.

Uitvoering en veiligheid

Sommige trainers zien elke onveilige en ineffectieve uitvoering van oefeningen, corrigeren alles en zijn bovendien nieuwsgierig is naar wat de klanten willen bereiken. Helaas is dat niet zo bij alle trainers, en dat valt klanten op.

De moderne clubmanager van een premium club zal de fitnessafdeling stringent aan moeten sturen, wil hij/zij ervoor zorgen dat de kwaliteit optimaal is. Met een afdelingsoverleg per kwartaal mag je er zeker van zijn dat de tevredenheid op de afdeling laag is en het verloop hoog. Een overleg per 4 à 6 weken is geen overbodigheid en samen met de trainers werken aan uniformiteit brengt meer kwaliteit, verbeter de expertise en verhoogt de retentie op de afdeling.



John van Heel, EFAA, j.vanheel@efaa.nl I 06-53623485

Edities