EFAA - John van Heel Ruim baan voor specialisten

Verschenen in Bodylife nummer 4 2016



Er wordt wel eens geroepen dat de max bereikt is in de fitnessbranche, dat de groei eruit is en dat er alleen nog maar geschoven wordt van high end naar low, van fitness binnen naar buiten, van fitness naar personal training en van functioneel naar crossfit. Uit de internationale cijfers blijkt het tegenovergestelde. Fitness zit als nooit tevoren in een groeispurt.

Tegen het eind van 2015 waren er alleen al in de 20 grootste fitness ketens in Europa samen, 9,3 miljoen mensen lid van fitnessclubs. Een groei van 1,1 miljoen (13,3 %) ten opzichte van het jaar daarvoor. In totaal zien we dat bijna 50 miljoen mensen lid zijn van fitnessclubs in Europa binnen bijna 50.000 sportcentra.

McFit

De grootste fitnessketen van Europa, McFit in Duitsland met meer dan 1,4 miljoen leden. Op nummer 2, onze eigen Nederlandse Basic-Fit/Health City, die een groei van maar liefst 50 clubs lieten zien in 2015 en nu 1,1 miljoen leden hebben. Bij Basic-Fit staat voor 2016 een beursgang op de planning.

De grootste groeispurt in 2015 maakte Clever Fit in Duitsland met 500.000 leden tegen het eind van 2015. Niet meegenomen in dit onderzoek van ‘Leading Operators – Fitness in Europe’, is crossfit. Hoewel er al 2500 crossfit boxen actief zijn in Europa, voldoen ze niet aan de criteria van een fitnessclub. Zouden ze in de top 20 meetellen dan zouden ze ergens rond de 10e plaats staan met meer dan 300.000 leden. Elk jaar laat de top 20 weer een significante groei zien van et aantal leden. In 2012 groeide de top 10 met 7 miljoen leden, in 2015 was die groei 9 miljoen leden.

Premium sportcentra

Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun sport te doen bij een fitnessclub. Momenteel sport 40% van de actieve Europeanen outdoor, 36% thuis, 13% op het werk en 15% binnen fitnessclubs. De ambitie van Europe Active is om het totaal aantal fitness leden van bijna 50 miljoen te laten groeien naar 80 miljoen voor 2025.

Natuurlijk vindt de groei in de fitnessbranche niet in alle segmenten plaats. De ketens worden sterker, individuele clubs hebben het wat zwaarder. Sommigen buigen om naar low of mid budget, anderen zien de groei van de budgets en ketens in de regio met lede ogen aan en kiezen voor een exit. Velen kiezen echter om hun positionering te optimaliseren, zo ook de reeds 130 preventiecentra. Hoewel het niet onderzocht is, durf ik te beweren dat dit de premium sportcentra zijn die blijven groeien, waar we veel centra zien die zich nog niet zo sterk positioneren en daardoor in een neerwaartse spiraal zitten.

Van Fitter naar Gezonder

De reden waarom mensen sporten is ook aan het verschuiven. Het belang van bewegen en sporten komt de laatste jaren bijna dagelijks in de media, waardoor doelstelling 1 niet meer is, fitter worden en 2, afvallen (NBO 2006), maar in 2015 sportte maar liefst 62% om de gezondheid te bevorderen en in stand te houden. Doelstelling 2 is fitter worden, doelstelling 3 ontspannen en plezier hebben en daarna komt pas afvallen en fysieke prestatie verbeteren. Deze verschuiving laat wellicht zien waarom preventiecentra blijven groeien, die spreken juist de 40 en 50 plus doelgroep aan, bij wie gezondheid een steeds belangrijkere rol speelt. De redenen waarom mensen juist niet of te weinig sporten zal niet verrassen, op nummer 1. Geen tijd, op 2. Te weinig motivatie op 3. Ziekte of beperking en pas op 4, (10%) te duur. Geen tijd is natuurlijk een kwestie van geen prioriteit, hoe meer mensen zich bewust zijn van het belang van bewegen, des te meer ze geneigd zullen zijn te starten. Het is aan ons om duidelijk te maken dat dat toch echt het meest veilig en het meest efficiënt bij ons kan gebeuren.

Preventiecentra

Waar zit de groei voor de komende jaren in de fitnessbranche? Gezien de ontwikkelingen in de afgelopen jaren, zal die groei zeker in de low budget en mid budget zitten. Ook de outdoor, crossfit, PT studio’s, vrouwen centra en andere specialisatie concepten mogen waarschijnlijk op een behoorlijke groei rekenen. Omdat bewegen steeds meer als een cruciale preventieve factor wordt gezien voor een goede gezondheid, ook binnen de zorgsector, zal ook het aantal mensen die gaan bewegen de komende jaren waarschijnlijk nog flink toenemen, dus daar zal zeker een gedeelte van zijn weg vinden naar de fitnessclubs. De groep 55-plusser groeit nog flink door tot 2030. Door het steeds gezondheid bewustere leven zullen ook hier veel mensen van hun fitheid willen blijven trainen, een goede doelgroep voor de premium sportcentra en preventiecentra. Nog een groep om niet te vergeten zijn de mensen met een beperking of chronische aandoening. Preventiecentra krijgen steeds meer expertise in huis over specifieke doelgroepen en weten ze steeds beter te begeleiden naar een actieve en gezondere leefstijl, waardoor vaak verergering van de aandoening verminderd of voorkomen wordt. Fitness zit nog steeds in de lift en de verwachting is dat de groei nog wel eens een flinke spurt kan krijgen de komende jaren. Niet alleen aan de onderkant, maar zeker ook voor de leefstijl- en preventiecentra.

EFAA management

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

Edities