Behoud je klanten, creeer een community!

Verschenen in Bodylife nummer 5 2016


De meeste mensen die lid worden van een sportschool zijn tegenwoordig snel afgeleid door de pleziertjes van het leven. Dit weerhoudt ze ervan om hun doel te bereiken waardoor ze zich uiteindelijk uitschrijven. Hoe voorkom je dat je leden zich uitschrijven? Niet.

Fitness alleen is niet genoeg

Uitschrijving kun je niet tegenhouden. Je kunt er echter wel voor zorgen dat je het aantal uitschrijvingen beperkt. Dat gebeurt niet op het moment dat iemand heeft besloten zich uit te schrijven, maar in een stadium ver daarvoor. Als ondernemer in de fitnessbranche kun je nog zulke innovatieve ideeën hebben, uiteindelijk draait het allemaal om de connectie die je met je leden hebt en het resultaat dat er behaald wordt.

Fitness alleen is tegenwoordig niet meer genoeg. Om als sportschool onderscheidend te zijn binnen de fitnessbranche moet je meer bieden dan goede fitnessapparatuur, groepslessen en personal training. We zijn in Nederland goed in fitness en het aanleren ervan, maar we moeten beter worden in het maken van een connectie met onze leden.

Lifestyleadviseur

Het resultaat van je leden hangt niet alleen af van die twee uurtjes per week op de sportschool, het gaat er juist om wat ze daarnaast voor lifestyle keuzes maken. Word de lifestyleadviseur van je leden en creëer een verandering in hun leven. Maak de connectie met je leden door ze te helpen met hun gedrag en activiteiten buiten de sportschool. Geef praktische tips en advies over het maken van verstandige beslissingen gebaseerd op expertise en vakkennis. Je zult ze daarvoor via andere wegen dan de sportschool moeten benaderen. Met de hedendaagse techniek en het gebruik van social media kunnen de online en offline wereld elkaar hierin versterken.



Creëer een community

Als je verzuimt om de rol van lifestyleadviseur aan te nemen, zullen je leden de informatie waaraan zij behoefte hebben ergens anders vandaan halen en mis je je kans. Het is daarom cruciaal om ze ook te bedienen wanneer ze niet fysiek aanwezig zijn op de sportschool. Creëer een online community waaraan je leden actief kunnen deelnemen en benut hierbij de mogelijkheden van social media. Wees de initiatiefnemer van de community en laat je leden elkaar motiveren om te trainen en ervaringen uit te wisselen. Bied bijvoorbeeld dagelijks een ochtendworkout en voedingstips aan en geef de mogelijkheid om trainingsresultaten te registeren en te laten monitoren door een personal trainer. De mogelijkheden zijn eindeloos. Het belangrijkste is dat de community ten alle tijden makkelijk en toegankelijk moet zijn voor de leden en helpt bij het veranderen en onderhouden van een gezondere levensstijl buiten de sportschool.

Wanneer je leden het gevoel hebben dat ze ergens bij horen, dat hun lifestylekeuzes niet onopgemerkt voorbij gaan en alle tools om gezonder te leven laagdrempelig en frequent worden aangereikt, zul je de connectie maken.


Samantha Soredjo, Client Service & Advies Coördinator bij Prime Advisory Group.
Voor verder informatie is zij bereikbaar via Samantha@prime-ab.nl

 

Edities