Low budget erbij, prijs omhoog!

Verschenen in Bodylife nummer 6 2016

Om een fitnessclub low budget te draaien, moet je het vanuit de kern low budget opbouwen. Het pand, de grond, de locatie, de inrichting, de faciliteiten, de personele bezetting, de automatisering, onderhoud; alles moet afgestemd zijn op het concept wat gekozen is. Heb je een premium business, dan is het bijna onmogelijk om op alle facetten om te turnen naar een low budget concept. Tevens moet je als ondernemer van een premium centrum totaal omdenken en er ook de persoon voor zijn om een totaal ander concept te kunnen runnen. Mijn advies; komt er een low budget bij, gooi de prijs omhoog!

Ik bedoel dan niet dat je van 49,- naar 59,- euro moet gaan met al je leden. Natuurlijk blijven bestaande leden gewoon betalen wat ze betalen, maar een verstandige stap is; ontwikkel een soort van plus lidmaatschap, waarin je extra service aanbiedt en waarvoor je bijvoorbeeld 10,- euro per maand extra vraagt. Je focus komt dan te liggen op de service optimaliseren voor de groep die het goed kan betalen en behoefte heeft aan een nog beter product. In zo'n plus lidmaatschap zou bijvoorbeeld een activity tracker voor begeleiding op afstand kunnen zitten, of een uitgebreider introductieprogramma, elke drie maanden een totaal test en programma update of regelmatig een personal training of leefstijl coaching.

Er ontstaat door deze zet ook ruimte voor teamleden om door te groeien en op den duur ruimte om extra te investering en innoveren, want ook dat wordt van een premium club verwacht. Ben je dus een premium centrum, bedenk dan eens op welke manier je dat premium idee verder uit kan bouwen, zodat je op die manier een extra impuls geeft aan je positionering als premium club.

John van Heel
EFAA

 

Edities