Focus van de ondernemer/manager bepalend voor resultaat

Verschenen in Bodylife nummer 6 2016

De ondernemer/manager is er primair natuurlijk voor om de organisatie goed te leiden, het team aan te sturen en ervoor te zorgen dat de klanten dat ontvangen waar ze voor betalen en wat ze verwachten (of liever nog die verwachting overtreffen). Er zijn echter nogal wat aandachtspunten die de ondernemer/manager wekelijks op het netvlies krijgt en aandacht aan moet geven. Maar hoe houd je de focus in een dynamische organisatie. Als je vaak het gevoel hebt geleefd te worden. Als de ene uitdaging zich aan de andere rijgt en als het erop lijkt dat het werk nooit af komt?

Naast aansturen en aanwezigheid/vervanging team moet namelijk ook de marketing draaien, leads moeten adequaat opgevolgd worden, reparaties moeten geregeld worden, klantactiviteiten moeten worden georganiseerd, hij moet klachten adequaat afhandelen, intern overleg laten plaats vinden enzovoort. De agenda kan er zomaar helemaal vol mee staan. In al die activiteiten is het echter cruciaal om een primaire focus te hanteren, zodat juist die belangrijkste focus voldoende aandacht krijgt en ontwikkelt.

Speciale aandacht
Naast het dagelijkse management en de targets voor sales en retentie, is het goed om na te denken welke aspecten gedurende het lopende jaar speciale aandacht moeten krijgen en dus moeten verbeteren. Dat kan zijn de betrokkenheid van het team, de kwaliteit van de fitnessafdeling, betere service- en klantgerichtheid aan de balie, een betere positionering als Leefstijl- en Preventiecentrum, een impuls geven aan bedrijfsfitness; en zo gaat de lijst van mogelijkheden nog wel even door. Vanuit een jaarlijkse analyse en een persoonlijke interesse kan de ondernemer/manager vanuit de belangrijkste aandachtspunten de speerpunten voor het jaar bepalen.

Speerpunten
De aan het eind van het jaar bepaalde speerpunten voor het nieuwe jaar kunnen een richting geven aan de focus gedurende het jaar, de maand, de week en de dag. Is het speerpunt de kwaliteit en service op de fitnessafdeling verbeteren om zo het verloop op de fitness met 10% terug te dringen, dan rijkt dat speerpunt al een duidelijke focus. Dat zorgt waarschijnlijk voor meer overleg op de fitnessafdeling, meer activiteiten, opwaardering van de expertise op de fitness afdeling, betrokkenheid van klanten vergroten, enzovoort. Is het speerpunt, meer leads genereren via social media, dan kan dit speerpunt ertoe leiden dat er in het dagelijkse werkplan van de ondernemer/manager minimaal 30 of 60 minuten ruimte wordt gemaakt voor social media.

Is het speerpunt het positioneren van het centrum als Leefstijl- en Preventiecentrum in de regio, dan leidt deze focus wellicht tot het ontwikkelen van doelgroep programma's, samenwerking met de lokale overheid en zorgsector en deelname aan maatschappelijk verantwoord ondernemen projecten in de regio en zullen de teamleden wellicht een stringenter carriere/expertise ontwikkelplan doorlopen.

Creatieve ontwikkeling
Niet alleen scherpt de focus van de manager/ondernemer de eigen effectiviteit om doelen te bereiken, ook zorgt voor ondersteunende energie binnen de organisatie. Als de ondernemer/manager haar/zijn speerpunten en focus deelt met het team of met belanghebbenden binnen het team, dan kan dat voor een creatieve ontwikkeling zorgen die bijdraagt aan het beter en/of sneller behalen van de doelstellingen. De ondernemer/manager is niet meer alleen aan het 'knokken' om de speerpunten te realiseren, er ontstaat door het duidelijk formuleren en communiceren van de speerpunten een overeenstemmende focus en energie binnen het team, die het ook voor de teamleden aantrekkelijker maakt om 'er bij te horen' en er aan bij te dragen.

Gezamenlijke aandacht voor de speerpunten
Het is niet alleen goed om de speerpunten en focus te delen, het heeft altijd meerwaarde er extra aandacht aan te geven in speciaal overleg. Misschien met de sleutel-figuren in de organisatie, maar misschien ook met die medewerkers die vanuit zichzelf in een werkgroep plaats willen nemen en de schouders eronder willen zetten. Niet alleen de betrokkenheid van het team neemt toe, ook heeft die betrokkenheid een positief effect naar de klanten en worden de teamleden mede-eigenaar van de speerpunten.

Als ondernemer/manager; ben dus gerust duidelijk over wat je voor de komende periode eerste, tweede en derde prioriteit vindt. Wat zijn de speerpunten, hoe vertaal je de speerpunten naar concrete doelen, SMART geformuleerde doelen en het belangrijkste, om samen met het team uit te werken, hoe vertaal je de speerpunten naar concrete acties?

Ga de uitdaging aan om de speerpunten aan je team voor te leggen, en vorm waar mogelijk projecten en werkgroepen. Vanuit de werkgroep ontstaat er dan een actieplan, waardoor de speerpunten echt de vertaalslag krijgen naar de praktijk. Doe bij de start een nulmeting en start parallel een effectiviteitsrapportage, om te meten wat de effecten zijn van de aandacht op het desbetreffende speerpunt.

De focus van de ondernemer/manager is bepalend voor het resultaat! De manager/ondernemer is de trekker van het project en verantwoordelijk om het project levend te houden, onder de aandacht van de betrokkenen, mensen te ondersteunen, waar nodig te trainen, te helpen of te coachen.

Samen doorlopend blijven bouwen aan een sterkere organisatie en een beter resultaat!

John van Heel EFAA, j.vanheel@efaa.nl

Edities