Coverstory Precor: Voorloper in innovatie

Verschenen in Bodylife nummer 7 2016

Precor, onderdeel van Amer Sports, is bepaald geen nieuwkomer op de markt voor hoogwaardige fitnessapparatuur. Paul de Bruijn, Business Manager Precor Benelux / Amer Sports, geeft toe: "In dat marktsegment zijn meerdere spelers actief, maar Precor onderscheidt zich door een continu streven naar innovatie en verbetering." Dat komt onder meer tot uiting in de revolutionaire Elliptical Fitness Crosstrainer (EFX®) met Converging CrossRamp®.

Amer Sports is een Fins wereldwijd beursgenoteerd bedrijf met veel verschillende top-sportmerken zoals Wilson, Salomon, Atomic, Mavic, Suunto, en Precor. Uniek is dat Amer Sports werkt aan een oplossing die alle sporten met elkaar integreert via software. Daartoe werkt het met Movescount, een geavanceerde tracking app die onder meer al je bewegingen, prestaties en calorieverbranding vastlegt, ongeacht de sport en activiteit van de gebruiker.

Divers
De Bruijn vertelt: "Uiteindelijk kun je per sport die je doet, bijhouden wat je hebt gedaan, maar daar zijn we nog lang niet omdat het best lastig is om dat allemaal te integreren. Het bewegingsverloop van verschillende sporten en activiteiten is immers heel divers." Maar De Bruijn weet ook dat niet iedereen op topniveau wil presteren. "Daarom hebben we ook verschillende kwalitatief goede lijnen, met ook redelijk eenvoudige consoles op de apparaten, dus niet zo complex, bijvoorbeeld voor hotels, waar de vraag wat eenvoudiger is. We proberen aan een zo breed mogelijke vraag te voldoen. Dat is inderdaad een ambitieus plan, maar we zijn ook ambitieus. Dat is ook het onderscheidende van Amer Sports: we blijven constant vernieuwen, altijd op zoek naar innovaties en verbeteringen."

Converging
Maar ook naar waardevolle aanvullingen op het portfolio, gaat De Bruijn verder. Zo werd vorig jaar Queenax toegevoegd en is er sinds dit jaar een samenwerking met Mad Dogg Athletics van het programma Spinning. "Samen met hen kunnen wij een volwaardige partner zijn van de clubs op het gebied van indoor cycling, waarbij we én de opleiding, én de licenties, én de fietsen kunnen verzorgen."

Al in 2002 werd Precor binnen de groep gehaald. "Dat merk is op zijn gebied innovatief, een voorloper op het gebied van fitnessapparatuur. Precor is bijvoorbeeld de uitvinder van de crosstrainer, en in 1995 kwam het met de eerste Elliptical Fitness Crosstrainer (EFX®). Nu introduceren we de vernieuwde EFX met Converging CrossRamp®. Dit is het resultaat van drie jaar onderzoek en 20 jaar ervaring met crosstrainers. Bij standaard crosstrainers staan de pedalen recht, je loopt als het ware rechtuit. Maar we hebben heel goed gekeken naar hoe mensen lopen, en we lopen niet recht, maar een beetje naar binnen toe. Converging betekent naar elkaar toe, en op basis van de onderzoeken hebben we de pedalen een beetje naar elkaar toe laten wijzen, wat inhoudt dat de gebruiker een veel natuurlijker bewegingsafloop heeft. Als sporter zul je dus ook een veel vloeiender, natuurlijker gevoel hebben. Voor je lichaam, ergonomisch gezien, is het ook veel beter. Het gepatenteerde systeem wordt begin volgend jaar op de markt gezet, maar kan nu al worden gereserveerd."

Hybride
Maar Precor doet zijn reputatie op nog meer manieren eer aan. Zo is elk apparaat uitgerust met een zogeheten Active Service Light, dat aangeeft of het service nodig heeft. En De Bruijn noemt nog meer: "Waar wij ook uniek mee zijn, is de Adaptive Motion Trainer. Dit is een hybride tussen een loopband, een crosstrainer en een stepper. Voor kleinere fitnessclubs en hotels is het een uitkomst, want je hebt in feite drie apparaten in één."

Precor besefte dat er in de markt ook behoefte is aan een apparatenlijn die minder features heeft, en mede daarom ook voordeliger is. Daarom introduceert het bedrijf begin volgend jaar de 700-lijn voor cardio. De Bruijn: "Die apparaten hebben dezelfde grootte en kwaliteit als de 800-lijn, maar minder 'frills'. Zo hebben we de stijging en daling van de ramp eruit gehaald, want heel veel clubs geven aan dat hun leden dat toch niet gebruiken. Die hebben liever een 'platte' crosstrainer of loopband."

Gepersonaliseerd
In principe richt Precor zich als A-merk op het hogere segment, maar De Bruijn weet ook dat meer merken die doelgroep hebben. "Waar wij ons mee differentiëren is met kwaliteit, niet zoals andere merken dat doen met verschillende kwaliteit van bijvoorbeeld het onderstel. Wij differentiëren ons vooral met het console, het scherm. Dat kun je zo complex maken als je maar wilt. We hebben voordelige consoles, met niet heel veel opties, en we hebben ook een heel uitgebreid computerscherm. Met verschillende apps, van diverse workouts tot live tv, YouTube, je eigen goals, maar je kunt als club ook je eigen kanaal of RSS-feed afspelen. Wat voor de ondernemer belangrijk is, de software die erop zit, Preva, die kan helemaal gepersonaliseerd worden, dus aangepast aan de kleuren en logo van de club. De eigenaar kan ook berichten sturen via de console, dat er bijvoorbeeld nog ruimte is in een groepsles. Dankzij Android is het heel flexibel, ook voor de toekomst."

Streven
Alleen al dit jaar heeft Precor 52 nieuwe producten geïntroduceerd, vertelt De Bruijn. "We zitten inderdaad bepaald niet stil, lang niet ieder merk is zo bezig met innovatie als wij dat zijn. Wereldwijd zijn we nummer 2, maar nog niet in de Benelux, dus daar streven we ook naar." Wordt dus zeker vervolgd.

www.amersports.com / www.precor.nl

 

Edities