Personal Trainers frissen kennis op tijdens Personal Trainer Day: "Jij bent een essentieel onderdeel van jouw eigen product

Verschenen in Bodylife nummer 7 2016

Sinds vorig jaar organiseert Start2Move de Personal Trainer Day. Ook dit jaar was de organisatie erin geslaagd om diverse aansprekende gastsprekers te strikken die vertelden over de nieuwste trends op hun vakgebied. "We weten altijd zo verdomd goed wat we moeten doen om beter te worden, maar we doen het niet."

Tekst: Loet van Bergen

Druk bezocht was de workshop Mental Coaching door Ben Middelkamp. Hij begeleidt (top)sporters, ondernemers en particulieren op hun soms moeizame pad naar verbetering en levenskwaliteit. Ben heeft van Mental Coaching een persoonlijke missie gemaakt. Tijdens zijn workshop legde hij uit hoe je als Personal Trainer kunt leren om te gaan met spanningen en zo mentaal weerbaarder wordt. "We weten altijd zo verdomd goed wat we moeten doen om beter te worden, beter te presteren en ons beter te voelen, maar we doen het niet." Ben ontwikkelde een eigen methode: 'Gewoon Doen, in 10 stappen naar zelfbewustzijn'. Deze methode leert mensen om te gaan met emoties, door uitleg van het menselijk mentale systeem dat bestaat uit denken, gevoel, zintuigen, bewustzijn en het lichaam. Ben haalde verschillende praktische voorbeelden aan, om te schetsen waar een gemiddelde trainer dagelijks tegenaan loopt. Hierbij valt te denken aan een slechte balans tussen werk en gezin, stress en gebrek aan zelfvertrouwen. Volgens Ben dient elke Personal Trainer/fitnessinstructeur een Mental Training te volgen. "Je leert hiermee hoe je meer doorzettingsvermogen, durf en lef, meerwaarde en een positiever zelfbeeld kunt krijgen. Waardoor je beter kunt omgaan met tegenslagen, conflicten, gezondheid, onzekerheid en stress."

 

De Waarheid over Voeding anno 2016
"Voeding is hot. Iedereen heeft dagelijks met voeding te maken en het lijkt wel of iedereen er een mening over heeft", vertelde Neeke Smit, sportdiëtiste en mede-eigenaar van Smitjefit tijdens haar workshop. Er is volgens haar dan ook geen onderwerp waar meer fabels over bestaan dan over voeding. "Nieuwe wonderdiëten of voedinghypes worden volop besproken in de media en het internet staat bol van voedingsgoeroes met hun adviezen over afvallen en gezonde keuzes." De insteek van haar workshop was hoe je de waarheid van fictie kan onderscheiden en zodoende je klanten beter kunt adviseren over voeding. Neeke deed dit aan de hand van een aantal voorbeelden waarbij de deelnemers moesten reageren of het een feit was of fabel. Zo dacht iedereen dat natuurlijke suikers beter zouden zijn dan geraffineerde (bewerkte) suikers. Maar dat is niet zo. En dat bewegen belangrijker is dan voeding hadden de meeste fout. Het is een combinatie van beide. Neeke waarschuwde de deelnemers tenslotte om niet klakkeloos artikelen en onderzoeken gepubliceerd op internet 1 op 1 over te nemen. "Onderzoek wie het artikel heeft geschreven. Bijvoorbeeld aan de hand van de bronvermelding. Ook staan er vaak artikelen op het web die geschreven zijn door een organisatie die banden heeft met een commercieel bedrijf. Kortom: kijk kritisch naar deze artikelen voordat je de informatie doorgeeft aan je klanten."

Personal Branding
Tijdens de workshop van Peter van der Steege van Fitbrand nam hij de deelnemers mee in de wereld van personal branding en liet de aanwezigen zien hoe je je eigen merk als Personal Trainer kunt opbouwen en onderhouden. Hij heeft een boek uitgebracht over Personal Branding 'Bouw jouw Brand' in 10 simpele stappen. "Jij bent een essentieel onderdeel van jouw eigen product. En dus is het van belang om jezelf als sterk merk neer te zetten", vertelde Peter. "Met de opkomst van internet en sociale media de laatste jaren neemt personal branding in betekenis toe." Voor Peter is het antwoord duidelijk: investeren in personal branding en het ontwikkelen van een resultaatgerichte online strategie is de weg naar succes. Het gaat volgens hem om de juiste online en offline marketing mix. "Als Personal Trainer moet je je voortdurend realiseren welke instrumenten voor jouw doelgroep het meest interessant zijn: van het bijhouden van een blog of een vlog, aanwezig zijn op Linkedin tot het plaatsen van een bericht op Facebook, Pinterest of Instagram dat vooral populair is onder millenials. Ook het houden van clinics en het bezoeken van netwerkbijeenkomsten, kan een bijdrage leveren aan je 'merkbekendheid'. Daarnaast is een website een goed instrument waarop je je diensten en producten kunt aanprijzen. Zorg wel dat je in Google bovenin scoort en maak meteen op de landingspage waar je product voor staat en welke diensten of producten je verkoopt. Een helder en strak ontwerp van je website met duidelijke keuzes voor de gebruikers zorgen voor vertrouwen en een persoonlijk gevoel."

Kids Bootcamp
In Nederland heeft 80% van de kinderen bewegingsarmoede. Hoe je kinderen meer op een speelse manier kunt laten bewegen, vertelde Dirk Jan van Heiningen in zijn workshop Kids Bootcamp. Hij heeft daarvoor een concept bedacht met kernaspecten als samenwerking, weerbaarheid, afwisseling, fysiek en het uithoudingsvermogen. De deelnemers aan deze workshop kregen als opdracht om een programma samen te stellen met een warming-up, waarbij samenwerking + coördinatievaardigheid voorop staan en één leuke fitnesscircuittraining met duo-oefeningen afgestemd op kinderen te bedenken waarbij rekening gehouden diende te worden met de opbouw van de intensiteit, arbeid/rust, keuze oefeningen, aandachtspunten/verbeterpunten per oefening en differentiatie. De deelnemers waren erg enthousiast en zien wel mogelijkheden om kidsbootcamp te integreren in hun praktijk. Volgens Dirk Jan biedt dit concept veel perspectief. "Je kunt het aanbieden als wekelijkse workout of op een kinderfeestjes. Maar ook voor scholen BO en VO. Tevens kan het additioneel ingezet worden conditietraining bij andere sportclubs."

Functionele Training
De Personal Trainer Day was er niet alleen om theoretische kennis op te doen, maar ook praktisch. De deelnemers konden dit aan den lijve ondervinden in de workshops van Geert van Poppel die druk bezocht werden. Zoals we van Geert gewend zijn, waren het workshops waarin het uiterste werd gevraagd van de deelnemers. Hij gaf een viertal workshops met name gericht op Functionele Training. Geert liet met behulp van uitdagende training tools zoals kettle bells, medicine balls en stroops elastics de deelnemers ervaren hoe je de principes van functionele training zoals Power, Speed, Agility en Quickness kunt toepassen op sporters van elk niveau.

 

Edities