Van fitness naar focus

Verschenen in Bodylife nummer 7 2016

In de vorige editie van Bodylife werd aan verschillende opleiders in de branche gevraagd naar hun mening over opleidingen en de aansluiting op het werkveld. Tim Schoormans, eigenaar van opleidingsinstituut Opleidingen 2000, gaf onder andere aan dat je als opleider altijd ver vooruit moet kunnen kijken en vertelde dat een fitnesstrainer in deze tijd meer dan ooit een Vitaalcoach zou moeten zijn. Een specialist in beweging, voeding en leefstijl. Wat bedoelt hij daar precies mee? In dit artikel legt Tim uit aan de fitnessondernemers die hun klanten wel actief willen begeleiden waarom dit van zo'n groot belang is en wat daarin de kansen zijn.

Veel fitnesscentra hebben meer dan ooit het gevoel een keuze te moeten gaan maken. Personeel en luxe er uit en ga ik basic? Investeren en uitbreiden? Specialiseren?

Doorgaan zoals je deed is voor steeds meer klassiek opgebouwde gezinsclubs niet meer haalbaar. Door de concurrentie moet er soms wat gebeuren. In mijn optiek zullen deze ondernemers niet gelukkig worden als men voor basic gaat. Maar waarvan dan wel? Gekeken naar de ontwikkelingen in de maatschappij zijn er nog altijd veel mogelijkheden en vallen er ook enkele absoluut op voor deze fitnesscentra.

Killer body
De jeugd wordt steeds dikker. Maar ook steeds fitter ! Er zijn duidelijk verschillende stromingen onder de jongeren. De toename van overgewicht is denk ik bij jullie bekend. Maar de tegenhanger is de opkomst van jongeren met een superatletische fysiek. Op social media, en bij jeugd dan voornamelijk op Instagram, vliegen de selfies van geblokte 20-jarige jongens en meiden je om de oren. Gestimuleerd door elkaar en bekende Nederlanders, zoals Fajah Lourens, leggen zij hun training, maar ook hun voeding en leefstijl volledig toe op het bereiken van een droomlichaam. Veel van deze jongeren halen hun informatie en zelfs de begeleiding van het internet. Ze hebben de sportschool wel nog vaak nodig voor de uitvoering van hun workout.

Deze jongeren zijn meer dan ooit geïnteresseerd in een compleet plaatje en niet alleen in de uitleg over de toestellen. De truc gaat hem zitten in het hen in laten zien wat goede, professionele begeleiding voor hen kan betekenen. Dan moet de trainer dus wel de allround killer body kennis in huis hebben. Dus: Kennis over beweging, voeding én leefstijl.

Medisch specialisme
Een dergelijke club heeft naast trainers op niveau 4+ (ROC, CIOS, Fit!vak-B met specialisaties) ook enkele (para)medici in het gebouw aanwezig. Men werkt nauw samen met revalidatiecentra, arbodiensten en huisartsen. En werkt met duidelijke protocollen, evidence based programma's en straalt vooral gezondheid en kwaliteit van leven als belangrijkste doel uit. Deze centra werken met goed geschoold personeel die vooral kijken naar wat er allemaal wel kan en niet naar wat er allemaal niet meer kan. Ook in de medische wereld wordt het belang van beweging, voeding én leefstijl steeds meer erkend als medicijn! Daar is bij de huisarts of in het ziekenhuis vaak de tijd of mogelijkheid niet toe. Bij jouw fitness preventiecentrum wel! Dus: Kennis over beweging, voeding én leefstijl.

Krachtsport
Door verschillende oorzaken, maar vooral door de opkomst van Crossfit en de killer body generatie, staat krachtsport weer helemaal in the picture. Ook het eindelijk accepteren van het belang van krachtsport bij andere sporten, bij afslanken, senioren, revalidatie, preventie, etc. heeft er toe geleid dat men niet meer vies is van barbells, magnesium en grommen. Het mag weer. De hogere intensiteiten, de vrije trainingsmaterialen die hierbij worden gehanteerd en de drang naar resultaten in prestatie vragen absoluut om begeleiding door trainers die de krachtsport en het trainersvak perfect beheersen. Ondanks dat dit fitnesscentrum vooral het sporten uit, weet iedereen dat voor prestatie, vooral de voeding, rust en leefstijl bepalen hoe effectief het sporten zal zijn. Dus: Kennis over beweging, voeding én leefstijl.

Grijze massa
Als er één doelgroep groeiende is, dan is het wel de senior. Feitelijk moet je jezelf niet eens afvragen of je je op senioren zou moeten richten. Je moet je eerder afvragen waarom je dat niet zou doen.

Wanneer je als bedrijf een heel duidelijke reden aan kunt geven waarom je je niet op senioren richt, dan doe je dat niet. En anders moet je deze optie serieus overwegen.

Let wel op: Dé senior bestaat niet. Ook daarin moet je je eerst verdiepen. Maar de moderne senior heeft de financiële middelen, weet dat kwaliteit iets mag kosten, vindt gezondheid belangrijker dan welke doelgroep dan ook, en is veel actiever dan de vorige generaties senioren. Ze willen vaak zelfs geen senior meer worden genoemd. Toch zie je dat de meeste fitnesscentra in hun uitingen, groepslesprogramma's, begeleiding en inrichting niet datgene bieden waar de senioren naar op zoek zijn.

Als centra dat al doen, dan is het vaak gericht op de problemen die ouderen zouden hebben en in een apart fifty-fit uurtje overdag. Dat is zogenaamde probleemreclame en schrikt soms af. De moderne senior heeft nog veel verplichtingen overdag, wil genieten van het leven, vindt uiterlijk ook van belang en wil vooral gezond zijn en gezond blijven. Deze doelgroep wil daarin goed begeleid worden door deskundige mensen die meer doen dan een schema uitreiken. Ook deze doelgroep vraagt dus om: Kennis over beweging, voeding én leefstijl.

Conclusie: jij bent de beste

Al met al moet je als fitnesscentrum in de omgeving bekend staan als de specialist op een specifiek vlak.

The place to be als je???..

Waar ligt de focus van jouw club op dit moment?

Het voelt vast tegenstrijdig als ik zeg dat je breed moet kunnen begeleiden als je juist ergens specialist in wilt kunnen zijn. Klanten gaan naar een specialist omdat ze resultaten willen zien. En dan is multidisciplinaire begeleiding een must. En jouw centrum geeft ze daarin allerbeste begeleiding.

Dus: Pic a card!

KNKF, Dutch Strength en Opleidingen 2000 lanceren krachtopleidingen op de FWTOP
Na een intensieve tijd van ontwikkeling is op de Fitness & Wellness Top de samenwerking tussen de KNKF, Dutch Strength en Opleidingen 2000 met een stevige handdruk bezegeld. Zij zullen samen de KNKF-erkende opleidingen Krachttrainer I, II en III gaan aanbieden. De opleidingen worden verzorgd door krachttrainers die al vele jaren zelf actief de krachtsport beoefenen en alle niveaus begeleiden tot op wereldkampioen-schapsniveau. Dutch Strength zorgt voor de inhoud en docenten. Eigenaar Tom Bruijnen heeft al meer dan 35 jaar ervaring met krachttraining, meer dan 30 jaar ervaring als trainer en meer dan 20 jaar ervaring als docent. Hij heeft meerdere topsporters begeleid op wereldniveau. Opleidingen 2000 staat al bijna 20 jaar bekend als kwalitatieve opleider en was voor de KNKF en Dutch Strength de ideale partner om deze opleiding in de markt te zetten. De eerste opleiding gaat al plaatsvinden in Amsterdam vanaf 19 november.

Tim Schoormans,
Eigenaar Opleidingen 2000
de leefstijlspecialist

 

Edities