Maak resultaat zichtbaar!

Verschenen in Bodylife nummer 8 2016

Miljoenen mensen werken dagelijks aan hun gezondheid, conditie en spieren in meer dan 1600 sportcentra, personal training studio's en bootcamplessen. Bijna 3 miljoen Nederlanders doen aan fitness en ze sporten gemiddeld genomen 0,8 uur per week, ronden we even af op 1 uur per week. 3 miljoen uur per week werken ze zich in het zweet, verbeteren ze hun conditie en wordt spiermassa opgebouwd. Maar ook wordt osteoporose tegen gegaan, worden kilo's overmatig vet verbruikt, verbetert de kracht van de core waardoor rugklachten verminderen, neemt de blessurekans in zijn algemeen af, verbetert de bloedsuikerregulatie waardoor veel mensen minder kans op overgewicht en diabetes hebben, verlaagt de kans op hart- en vaatziekten door de training van het uithoudingsvermogen, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

De fitnessbranche levert dus een behoorlijke bijdrage aan de gezondheidbevordering van de Nederlandse bevolking en dat is wel nodig ook. Sinds de jaren 70 is het de verkeerde kant op gegaan met de gezondheid van Nederland (en andere westerse landen). Chronische aandoeningen en overgewicht is gestegen van 15% in de jaren 70 tot meer dan 50% op dit moment. Er is al sprake van een overgewicht en diabetes epidemie en Nederland is koploper op het gebied van langdurig zitten. Het ergste is dat we dit ziekmakende gedrag overdragen aan de opgroeiende jeugd.

Als iedereen in Nederland twee keer per week zou sporten bij een sportcentrum, dan zou Nederland een stuk gezonder zijn. Temeer omdat er steeds meer specialisme aanwezig is binnen de sportcentra, en dan met name de Preventiecentra. Toch zien we maar weinig van het resultaat wat binnen de muren van de sportcentra wordt behaald. Dat is in deze tijd van social media eigenlijk vreemd en zeker jammer. Vandaar deze oproep.

Laat het resultaat wat we met onze klanten behalen meer zichtbaar worden. Vraag eens aan je klanten welke resultaten ze hebben bereikt in de afgelopen tijd en of je een kort interview (eventueel anoniem) mag doen. Maak er een soort van online 'wall of fame' van, neem het eventueel op, zodat je het op social media kan verspreiden. Doe dat binnen elke doelgroep en over verschillende doelstellingen. Het kan andere mensen die nog niet actief zijn inspireren om ook aan de slag te gaan.

Het geeft tevens de trainers een leuke focus, mensen vragen en interviewen over welk resultaat ze behaald hebben, want daar doe je het toch onder andere voor.
 

John van Heel - EFAA
j.vanheel@efaa.nl I 06 - 5362 3485

 

Edities