Emma Barry (Equinox) ziet fitnessclub als nieuwe uitgaanshotspot

Verschenen in Bodylife nummer 8 2016

Tijdens het Experience Event van Les Mills, dat tegelijkertijd plaatsvond met Les Mills Live op zaterdag 15 oktober in Ziggo Dome, sprak onder andere Emma Barry (Director Group Fitness Programmering van fitnessketen Equinox) over hoe de concurrentie voor te blijven. "De mensen zijn je merk".

Fotografie: Wildest! Fotografie

Tijdens het Experience Event met het thema 'How to stay ahead of the competition' werden tools en praktische tips aangereikt door diverse experts. Emma Barry maakte een inventarisatie van enkele goedlopende concepten. "Boutiqueclubs hebben een enorme groei gemaakt de afgelopen jaren", zo vertelde ze. Hierna noemde ze een aantal succesvolle voorbeelden zoals SoulCycle, 305 Fitness en Pure Barre. Vervolgens werden verschillende abbonementstructuren aangestipt. Voorbeelden van Classpass en Fitreserve werden aangehaald, waarmee sporters voor een vast bedrag per maand toegang krijgen tot verschillende fitnessclubs, zonder zich te binden aan een vaste club. "Bovendien worden yoga, boxing, hiit en cycling vaker dan ooit genoemd op social media", aldus Barry over de belangrijkste trends. Barry ziet de trainers van de toekomst als zijnde celebrities. "De mensen zijn je merk", aldus Barry. Fitness is bovendien de nieuwe uitgaanshotspot volgens haar. "Maak een sociale ontmoetingsplaats van je club. Presenteer meer dan alleen je groepslessen. Faciliteer interactie tussen mensen die op dezelfde golflengte zitten."

Jan Middelkamp, Business Development Director van HDD Group, sprak over klantenbehoud en consequenties voor de 'customer journey'. Hij toonde onder andere een voorbeeld van de customer journey tussen het moment van inschrijving en de eerste training, waarbij het belang van follow-up calls duidelijk werd. Ook benadrukte hij aan de hand van een gepubliceerd onderzoek dat één op één training een effectieve methode is voor gedragsverandering.

BODY BIKE
Na de lezing werden de aanwezigen uitgenodigd om in actie te komen. Tijdens het Experience Event werd exclusief de mogelijkheid geboden om de nieuwe BODY BIKE (BODY BIKE SMART en BODY BIKE SMART +) zelf te ervaren middels de IMMERSIVE workout. In een setting van muziek, digitale snufjes en 360° cinema transformeerde deze workout tot de ultieme fitnesservaring.

Diverse bezoekers sloten de dag in stijl af tijdens de Legenday met onder andere optredens van Partysquad en Lucas & Steve.

Fitnesstrends 2016 genoemd tijdens het Exeperience Event

  • Wearables
  • Body Weight Training
  • HIIT
  • Krachttraining
  • Hooggeschoolde trainers/trainers met veel ervaring
  • Personal Training
  • Functioneel Trainen
  • Fitnessprogramma's voor de oudere doelgroep
  • Gewichtsbeheersing/afvallen
  • Yoga


Les Mills Live

Mike McSweeney, Emma Barry, Pete Manuel, Steven Renata en Susan Tolj Renata; deze grondleggers van BODYPUMP waren speciaal voor de honderdste release naar Nederland gehaald. Als echte 'sterren' werden deze iconen door het uitzinnige publiek ontvangen in Ziggo Dome. Inmiddels zijn er 15.000 clubs over de hele wereld die het populaire programma op het lesrooster aanbieden. Dat BODYPUMP vandaag de dag nog steeds enorm populair is, bleek wel uit de enorme opkomst van deelnemers aan de workouts. Naast BODYPUMP konden ook allerlei andere workouts van de bekende Les Mills groepslessen gevolgd worden. Bovendien verzorgden toptrainer Guy van der Reijden en healthcoach Vivian Reijs interessante workshops. 

Les Mills en Make-A-Wish
Aan het Exeperience Event waren geen kosten verbonden voor de deelnemers. Na afloop van het event konden de bezoekers, op basis van waardering, een donatie doen aan Make-A-Wish, een stichting die wensen van kinderen met een levensbedreigende ziekte in vervulling laat gaan.

Edities