Functional Training als verdienmodel

Verschenen in Bodylife nummer 8 2016

Heeft u het meest recente Rabobank Trendrapport gelezen? "Marktvolume blijft stabiel, met een marge van -1 tot 1% groei. Het sentiment is negatief en de prognose blijft neutraal." Wat kunt u met die informatie? Voor een groot deel van uw collega´s is dit trendrapport een verdere bevestiging van de tegenspoed die ze al jaren ervaren. "Het zit niet mee, mensen hebben nog geen vertrouwen in het economisch klimaat, de mensen kiezen voor goedkoop". Etcetera.

Kansen
Een andere groep collega´s beschouwt deze conclusie daarentegen als een bevestiging die, behalve de kille cijfers, daadwerkelijk ook kansen signaleert. Want ondernemers zijn zich terdege bewust van bedreigingen, maar focussen zich vooral op kansen, nietwaar?

Tot welke groep behoort u? Bent u de fitnessprofessional-manager die het beperken van kosten tot kunst heeft verheven om te overleven? Of brandt het vuur van de ondernemer-fitnessprofessional in u en ziet u juist kansen om te groeien, ook in tijden van minder voorspelbare economische voorspoed?

Meer beleving
Als u tussen de regels door leest, liggen de kansen voor het grijpen: nog nooit waren de aanmoedigingen om actief te bewegen zo intensief als nu. Een sterk groeiende doelgroep gemiddeld oudere en minder actieve mensen, heeft een grote behoefte aan echte, proactieve begeleiding en meer beleving. En, laat dit rustig even bij u binnenkomen, is bereid om hier meer voor te betalen! Met als gevolg dat, ik citeer hier de Rabo-bank: "Betere marges gerealiseerd worden".

U kunt de aanwezigheid of de komst van concurrentie, in welke vorm dan ook, niet voorkomen. U kunt ook niets veranderen aan het economisch sentiment. Maar als ondernemer-fitnessprofessional bent u het wel aan uzelf verplicht om kansen te herkennen en te pakken.

Wie profiteert van die ontwikkeling?
De behoefte aan een intensievere vorm van begeleiding en/of meer beleving, zoals de Rabobank die heeft gesignaleerd, is hoogstwaarschijnlijk oud nieuws voor u. Dat merkt u al veel langer. Misschien door toenemende verkoop van begeleidings-trajecten of personal training-sessies binnen uw club, misschien door de groeiende populariteit van Bootcamp-achtige activiteiten in uw omgeving. De cruciale vraag is: wie profiteert van die ontwikkeling? Is het primair de PT-er die u hiervoor een vergoeding betaalt voor het gebruik van uw faciliteiten? Of is de omzet voor u en staat de PT-er geheel of gedeeltelijk bij u op de loonlijst? Heeft u ´last´ van ondernemende zelfstandigen die bootcamp-activiteiten organiseren bij u in het park? Of heeft u zelf dit initiatief als eerste genomen en is dit voor uw club een aanvullend profit-center?

Niche-concepten
Waar traditionele aanbieders het lastig hebben, ontwikkelen niche-concepten, vaak in de vorm van kleine, gespecialiseerde aanbieders, zich in een rap tempo. Vaak ook in de vorm van een small-group concept waar een beperkt vloeroppervlakte voldoet.

Ziet u dit om u heen gebeuren en ervaart u dit als vervelend en oneerlijk, om wat voor reden dan ook? Of onderneemt u zelf actie en vertaalt u uw kracht in een aanvullende dienst? Tegen een hogere prijs, natuurlijk. Da´s logisch?Toch?

Functional Training als verdienmodel
Zo ontstaan doorlopend nieuwe formules, veelal met functional training als basis. Dat is niet nieuw, want waarschijnlijk heeft u in uw club ook al de nodige materialen waarmee u functional training kunt geven. Wat misschien niet nieuw is, maar wel interessant om nader te bekijken, is de mogelijkheid om een dergelijke ruimte in te zetten als extra verdienmodel of ´profit-center´.

Biedt u uw leden de gelegenheid om kosteloos gebruik te maken van deze faciliteiten of heeft u specifieke programma´s ontwikkeld, die u bijvoorbeeld als small-group-training tegen betaling aanbiedt? Wanneer er zich een groeiende interesse in een wat intensievere begeleiding en meer beleving ontwikkelt, grijpt de ondernemer in u deze kans met beide handen aan. Natuurlijk wilt u daar bedrijfseconomisch uw voordeel mee doen, dat is toch juist uw kracht! Of bent u van mening dat uw leden recht hebben op deze vorm van begeleiding, omdat dit bij hun lidmaatschapsprijs inbegrepen moet zijn? Of heeft u of uw team angst dat men uw club als te duur gaat ervaren?

Return on investment
Welke reden u ook kiest, realiseert u zich dat u er in dat geval voor kiest om kansen te laten liggen. En dat u daarmee ondernemende types in uw omgeving in het zadel helpt. Bovendien: wanneer u al heeft geïnvesteerd in specifieke apparatuur of trainingsbenodigdheden, waar is dan uw return on investment op gebaseerd? Of heeft u hier sowieso geen rekening mee gehouden? U beslist in welke richting uw onderneming zich ontwikkelt. De manager in u is daar ongetwijfeld al lang mee bezig. In hoeverre geldt dat ook voor de ondernemer in u?

Stel: u zou opnieuw met uw onderneming kunnen starten. Wat zou u dan anders doen dan dat u nu doet? Maak eens 1-2 dagen vrij van uw activiteiten binnen uw club, en verdiep u hier eens in. Ik beloof u dat dit de meest zinvolle tijd van het jaar voor u wordt. Misschien komt de manager in u boven en raakt u ervan overtuigd dat u op de gewenste koers ligt. Misschien wordt u zich bewust van nieuwe energie en ontwaakt de ondernemer in u.

Wie weet, het is in ieder geval de moeite meer dan waard.



Arjan van Dorp
Zijn focus ligt op resultaat. Dat is wat uw leden als gevolg van uw dienstverlening wensen, dat is wat u als ondernemer van een samenwerking mag verwachten. Arjan`s drive in het succesvol behalen van resultaat  is vooral ontwikkeld vanuit zijn ondernemersachtergrond in verschillende branches. Arjan stelt hierin ´gepokt en gemazeld´ te zijn, hetgeen inhoudt dat hij ook wijze lessen heeft geleerd. Dat daagt hem uit voorbeelden uit andere branches te halen en ondernemers vooral bewust te maken van ´meer dan alleen die ene waarheid´. Daarnaast heeft hij een lange actieve ervaring als Sales Manager bij een wereldwijd marktleider in de fitnessbranche en als sales- en marketingmanager binnen een kleine high-end fitnessketen. Vanuit die laatste discipline heeft hij de toegevoegde waarde van Greinwalder Marketing & Consulting ook vanuit de praktijk ervaren. Arjan is Senior Consultant en sinds 2005 actief lid van het team.

 

Edities