Fitness Occasions anticipeert steeds op nieuwe behoeften in markt

Verschenen in Bodylife nummer 9 2016

Toen fitnesscentra nog massaal de voorkeur aan nieuwe apparaten gaven, stapte Fitness Occasions in de markt van gebruikte apparatuur. Met het uitbreken van de crisis ontwikkelde het bedrijf financieringsopties en kroop het steeds meer in een adviserende rol op het vlak van ondernemerschap. Anticiperen in plaats van trends volgen vormt de rode draad.

Tekst: Aart van der Haagen

Een fraaie website waarop je virtueel door de zaak kunt wandelen via een 360-gradenfilmpje geeft al meteen een representatief visitekaartje af van een bedrijf dat alles behalve achter de feiten aan loopt: Fitness Occasions, gevestigd in Rijssen. Dat Rob Wagemaker met een ruime werkervaring bij de importeur van Panatta besloot om in 1998 voor zichzelf te beginnen is één, maar het vergde pas echt dapperheid en visie om zich op een segment te storten dat op dat moment geen rol van betekenis speelde: gebruikte apparatuur. "Het ene na het andere fitnesscentrum opende zijn deuren, de banken zagen wel brood in deze business en verstrekten zonder problemen ruime financieringen, waardoor de ondernemers bij voorkeur hun apparaten nieuw aanschaften. Toch zag ik potentie in de tweedehandsmarkt, mede omdat er niet veel aanbod bestond. Er kwamen vooral sportscholen bij; vernieuwing van inventaris was toen nog niet zo aan de orde, dus werd er ook weinig ingeruild, zo constateerde ik bij mijn toenmalige werkgever. Tegelijkertijd merkte ik dat je apparatuur uit bijvoorbeeld de Verenigde Staten best gemakkelijk kon wegzetten, dat er een groeiende belangstelling voor bestond."

Status
In combinatie met de zich ontwikkelende vervangingsmarkt legde de economische crisis Fitness Occasions geen windeieren. "Veel sportscholen hadden aardig geïnvesteerd in hun pand en interieur, lieten de hypotheek tussentijds nog eens verhogen om uitbreidingen te doen en kwamen uiteindelijk 'onder water' te staan," weet Rob Wagemaker. "Ondertussen waren merken van apparatuur veel belangrijker geworden. Spelers als Technogym, die rond 1984 ontstonden en eind jaren tachtig de Europese markt betraden, begonnen steeds meer een naam te verwerven en speelden met innovatief design in op de behoefte van afnemers aan hoogwaardige spullen met een dito uitstraling. Status en beleving wogen steeds zwaarder, zoals je dat ook bij auto's zag en ziet. Waarom betaalt iemand graag wat meer voor een Audi of een Mercedes? Sportschooleigenaren wilden dus graag aan merken als Technogym vasthouden, maar kozen in toenemende mate voor goede gebruikte apparaten, om de investering lager te houden. Banken waren natuurlijk ook niet zo scheutig meer met het regelen van financieringen."



Fitlease

Dit laatste aspect zette Rob Wagemaker aan het denken en hij besloot zelf een financieringsmaatschappij in het leven te roepen: Fitlease, met als belangrijke pijler een compleet pakket onder de noemer 'operationele lease', dus met inbegrip van service en onderhoud. "Dit staat niet op zichzelf, het maakt deel uit van een totaalconcept. We begonnen met de verkoop en aftersales van gebruikte Technogym-apparaten en later ook diverse andere merken, verwierven drie jaar geleden het dealerschap van Panatta voor nieuwe producten en verzorgen ook intensievere service als totale refurbishing van apparaten. Dat doen we conform de kwaliteitsnormen van de fabrikanten, met wie we duidelijke contracten hebben afgesloten. We beschikken niet alleen over een eigen serviceteam, maar ook over eigen vertegenwoordigers, wat in de tweedehandsmarkt zeker niet gangbaar is. Zij peilen nauwkeurig de behoeften van klanten, luisteren goed en geven waardevolle adviezen."

Cultuuromslag
Wat dat laatste betreft besteedt Fitness Occasions speciale aandacht aan beginnende ondernemers. Rob Wagemaker: "In deze branche starten mensen veelal uit eigen interesse voor de materie met een fitnesscentrum, vaak niet zozeer vanuit geboren ondernemerschap. Enthousiasme vormt de drijfveer en dat is mooi, maar soms zien we in het plan dat ze ons tonen punten om bij te schaven. Soms bestaat er een verschil tussen de persoonlijke belangstelling van de eigenaar en wat de markt wil en moet een en ander goed op elkaar afgestemd worden. Stel dat een klant van ons heel graag inzet op intensieve begeleiding, tot één op één toe, maar omwille van het volume op een gegeven moment ook een zaal met apparaten voor vrije training wil inrichten. Dan vergt dat laatste soms wel een cultuuromslag naar net iets commerciëler denken. Het zal bovendien veelal leiden tot de behoefte aan extra personeel. Hoe ga je daarmee om? Hoe zet je mensen met de juiste mentaliteit neer en kunnen zij hun eigen kennis van sporten ook daadwerkelijk op anderen overbrengen? Op dat soort vlakken ondersteunen wij onze klanten met adviezen, omdat wij geloven in langetermijnrelaties."



Keurmerk

"Onze concullega's verzorgen zelf de service bij hun afnemers, volgens de kwaliteitsnormen van een keurmerk dat wij gezamenlijk ontwikkeld hebben: BSFG, een afkorting van Best Fitness Service Group. Dit sluit aan op de kwaliteit die de klanten, de fitnesscentra dus, van de hoogwaardige producten kennen en ook van de dienstverlening verwachten. Tweemaal per jaar voeren wij daarop een controle uit, om dat te bewaken." Fitness Occasions, dat doorlopend over een voorraad van 500 tot 600 nieuwe en gebruikte apparaten beschikt, bedient heel Nederland en wint steeds meer terrein in Duitsland en België. Daar slaan de leaseconstructies erg goed aan, wat ook voor Scandinavië geldt. Inmiddels is het eerste kantoor bij onze Oosterburen geopend, in Leidersbach, een stadje in Beieren. "Het staat nog in de kinderschoenen. Bedenk dat de Duitse markt gezien de grootte van het land een heel andere logistiek vergt. Vanaf Rijssen rijd je niet zomaar even naar München op en neer om een reparatie uit te voeren. We gaan dit verhaal groots aanpakken zodra we in Nederland alles honderd procent op orde hebben. Laat ik zeggen dat we nu op 99 procent zitten." Dat laatste zou stiekem wel eens zo kunnen blijven, als je de continue innovatiedrift van Fitness Occasions in ogenschouw neemt. Klaar is het bedrijf wat Rob Wagemaker betreft nooit, aangezien de markt zich blijft ontwikkelen.

www.fitnessoccasions.nl

 

Edities