Welk social media kanaal past bij jou?

Verschenen in Bodylife nummer 9 2016

Als fitnessclub moet je tegenwoordig alom aanwezig zijn op social media. Dit kost echter veel tijd. Met de komst van meer en meer verschillende social media kanalen, is het soms lastig om door de bomen het bos te blijven zien. Vermijd dus de aanzuigende werking van de social media, en beperk je uitingen en aanwezigheid tot de kanalen die jouw doelgroep bereiken.

Kies je vrienden verstandig
Kies je vrienden verstandig. Voor wat betreft de social media, is er ook wel iets voor te zeggen als het gaat om de contacten. Het is van essentieel belang dat je de beste social media kiest voor je content marketing inspanningen (en uitgaven) om het meeste rendement te halen uit de tijd die je eraan besteedt. Je moet een goed inzicht hebben in wie je potentiële of bestaande klanten zijn en het soort content waar zij in geïnteresseerd zijn. Beperk vervolgens het social media speelveld door te bepalen waar zij (je doelgroep) zich hoogstwaarschijnlijk ophouden.

Risico's
Social media kunnen ook een gevaar opleveren: als er iemand niet tevreden is over een product of dienst van jouw onderneming, en die zet dat op één van de social media, dan kun je een groot probleem hebben. Menig winkel heeft nog wel eens het bordje hangen met de tekst: "Bent u tevreden, vertel het anderen; heeft u klachten, vertel het ons." Helaas gaat dat tegenwoordig vaak niet meer op: men 'vertelt' het direct op de social media. En dan kan die? al of niet terechte? klacht een geheel eigen leven gaan leiden. Dat kan grote gevolgen hebben voor je fitnessclub, want het internet is wat dat betreft genadeloos: als iets er eenmaal op staat is het heel moeilijk, zo niet onmogelijk, het er weer af te krijgen.



Welke kanalen zijn interessant voor jouw fitnessclub?

Facebook, Twitter en LinkedIn zijn voor iedereen wel bekend. Met name Facebook en Twitter verliezen aan populariteit. Vooral de jongere generatie bevindt zich ook op andere (nieuwere) kanalen. Hieronder een kort overzicht van overwegingen voor het kiezen van het sociale netwerk dat het beste bij jouw doelgroep past:

Pinterest
Als je actief bent in een zeer visueel ingestelde branche, zoals een sportschool, dan kun je een profiel aanmaken bij Pinterest. Denk aan je publiek en hun interesses. Is het waarschijnlijk dat zij beelden verzamelen op basis waarvan zij komen sporten bij jou of niet? Gezien de populariteit van Pinterest onder de vrouwelijke gebruikers, is het ook de plek waar je moet zijn als dat jouw doelgroep is. Inspireer en informeer hen op Pinterest en je kunt echte betrokkenheid creëren.

Instagram
Sluit je aan bij Instagram als je activiteiten een visueel aspect hebben waar je klanten in geïnteresseerd zijn. Het is interessant om te zien dat de gebruikers van dit medium ook vaak op Twitter actief zijn, dus het kan goed functioneren als een-tweetje. Gezien de populariteit van Instagram bij specifieke etnische groepen en bij stadsbewoners, kan het een goede keuze zijn voor een specifieke doelgroep.

Snapchat
Snapchat is vooral interessant voor fitnessclubs die jongeren naar hun sportschool willen trekken. Snapchat is een nieuwe app waarin je foto's en video's makkelijk kunt versturen. De foto blijft maar een paar seconden te zien. Snapchat heeft wereldwijd 200 miljoen actieve gebruikers. Die versturen dagelijks 400 miljoen snaps naar elkaar.  In Nederland zijn er 2 miljoen gebruikers waarvan het grootste percentage te vinden is in de groep tieners (12-19 jaar).

Tumblr
Onbekend maakt onbemind en toch moet je Tumblr beslist niet links laten liggen. Terwijl de gebruikers van Facebook steeds ouder worden, heeft Tumblr juist een enorme aantrekkingskracht op de jongere doelgroep. Ruim vijftig procent van de gebruikers is onder de 34 jaar, zo blijkt uit recent onderzoek. Wereldwijd heeft Tumblr 420 miljoen users. De kracht van Tumblr ligt in de mogelijkheid van het delen van interactieve content. Ook worden hier veel bijdragen van anderen overgenomen om deze vervolgens te bewerken: het zgn. rebloggen. Deze reblogs zorgen voor een langdurige engagement. Bestaande content wordt immers steeds weer herplaatst. Berichten op dit netwerk kunnen dus een veel hogere viraliteit bereiken dan berichten op andere kanalen.

Bovenstaande informatie heeft je hopelijk geholpen bij het kiezen van het platform dat de communicatie van jouw fitnessclub het beste kan ondersteunen. Dat houdt in: het vinden van je klanten waar ze ook zijn, en hen benaderen met de juiste content. De gebruikersgroep van een social medium kan veranderen, dus houd dit wel goed in de gaten!

 

Edities