Logifit: Maak het makkelijker voor de klant én zijn klanten

Verschenen in Bodylife nummer 10 2016

Gebruiksgemak, voor zowel de ondernemer als de sporter, daar gaat het bij Logifit om. Directeur Christiaan le Mahieu: "Wij bieden een geautomatiseerde oplossing voor de ledenadministratie. Maar wij kijken verder: Hoe kunnen we de ondernemer beter helpen met het zo slim mogelijk automatiseren van zijn bedrijfsprocessen?"

Tekst: Hans Hooft

Sales manager Zinaida Roshanali legt uit: "Onze focus ligt op fitness en sportscholen. Wel ervaren we een toenemende interesse van aanverwante doelgroepen, zoals PT'ers, yogastudio's, outdoor centra en dansscholen. We merken dat de belangstelling voor meer variatie en diversiteit toeneemt. Iedere club moet zich immers beter kunnen onderscheiden."

Individuele wensen

Roshanali vervolgt: "We kijken elke keer naar de specifieke behoeften voor die specifieke doelgroep, en daarbinnen weer naar de individuele wensen van de ondernemer. Wat is zijn doelgroep, wat is zijn visie? Hoe ziet zijn optimale onderneming eruit? Dat vertalen we in een perfect, passende geautomatiseerde oplossing."

Een extra voordeel is dat de medewerkers van Logifit zelf ervaring hebben in de fitnesswereld. Le Mahieu: "Met eigen softwareontwikkelaars en ruim 10 jaar ervaring lopen we voorop op het gebied van software en digitalisering. Ook de fitnesswereld maakt snelle ontwikkelingen door, met telkens weer nieuwe trends en technologieën. Je moet je dus steeds afvragen: waar is de sporter straks mee bezig? En waar heeft de ondernemer anno 2017 dan behoefte aan?"

Digitale balie

"De sporter wil tegenwoordig veel zelf doen en onderzoeken", vertelt Roshanali. "Die gaat op internet zoeken, gaat vergelijken in de regio. Het initiatief ligt duidelijk bij de sporter en de klantbehoefte verandert. Dat begint bij de website van de club: kan ik hier al voldoende informatie vanaf halen? Kan ik een proefles boeken of meedoen met een groepsles? Wij vertalen dat bijvoorbeeld naar de 'digitale balie'. Met een paar klikken maakt de sporter zelf direct een afspraak en per mail krijgt hij dan bijvoorbeeld een elektronisch toegangsbewijs. Uiteraard kan hij zich ook direct online inschrijven. De eerste kennismaking werd voorheen veelal geïnitieerd door open dagen en dergelijke. Deze zijn nog steeds heel belangrijk, maar de allereerste indruk wordt toch vooral bepaald via de website. Je moet tijdens de open dagen laten zien dat je mooie spullen hebt, vriendelijk personeel en goede koffie, maar de interesse is dan al eerder gewekt via de website."

Laagdrempeliger

LogiFit kan samen met een gespecialiseerde partner zelfs een complete website op maat leveren. Daarbij kan de ondernemer zelf bepalen welke widgets hierop geactiveerd moeten worden. "Je moet het voor die ondernemer zo gemakkelijk mogelijk maken", stelt Roshanali. "De sporter moet het allemaal zoveel mogelijk zelf kunnen regelen. Vergelijk het met de website bij een telefoonprovider: ook daar kun je zelf kiezen welke opties je aan of uit wilt zetten. De wijziging gaat direct in en het aangepaste contract wordt per e-mail nagezonden en digitaal in de administratie opgeslagen, en de betalingen worden automatisch aangepast. Het is zo veel laagdrempeliger, en gemakkelijker voor zowel de sporter als de ondernemer. De ondernemer kan zich echt volledig richten op zijn core business: het optimaal begeleiden en bezig zijn met de klanten."

Le Mahieu: "Iedere ondernemer bepaalt zelf wat hij precies geautomatiseerd wil hebben. Daarmee onderscheiden we ons, dat we samen met de ondernemer kijken waar hij behoefte aan heeft en kijken hoe we waarin het beste kunnen ondersteunen. Op die manier kunnen we vanuit een standaardpakket unieke en op maat gemaakte oplossingen aanbieden. Elke ondernemer hanteert eigen abonnementenstructuren en verdienmodellen. We gaan met die ondernemer aan tafel zitten om voor hem de ideale oplossing te zoeken. We zorgen ervoor dat hij van zijn formule een succesformule kan maken!"

Koppelingen

LogiFit snapt dat geen enkele club zijn leden wil opzadelen met een aparte App voor al die verschillende diensten. Met LogiFit kun je al die zaken integreren in één ClubApp, desgewenst onder je eigen naam en met eigen logo.

Le Mahieu noemt als voorbeeld de samenwerking met eGYM: deze optie kan binnen LogiFit als add-on worden aangeboden. "Zo creëer je direct extra omzet. Alleen leden die eGYM aan hebben staan kunnen daar gebruik van maken. En met de speciale RFID-band van eGYM krijg je dan ook toegang tot de club. Dezelfde oplossing geldt voor Technogym: leden kunnen naar binnen met de TechnoGym-key en alle naw-gegevens worden vanuit LogiFit automatisch gesynchroniseerd met de Wellness Cloud." Andere voorbeelden zijn koppelingen met Body Support en Milon.

"Het moet allemaal makkelijk en snel werken, geen gedoe en het liefst wil je alles onderhouden vanuit één systeem", stelt Roshanali. "Dat systeem is LogiFit en zo ontzorgen we onze klanten."
 

Directeur Christiaan le Mahieu en sales manager Zinaida Roshanali


Combineren

Ondertussen zit Logifit bepaald niet stil, vertelt Le Mahieu: "We zijn voortdurend in gesprek met meerdere partners om te bekijken hoe we nog beter toegevoegde waarde kunnen bieden. We zoeken naar manieren om de ondernemer beter van dienst te kunnen zijn. Dit kan soms door zelf oplossingen te bieden maar dit kan ook door verschillende deskundigheden te combineren. Tijdens de beurs in september hebben we onze nieuwe webbased versie geïntroduceerd. Deze biedt dezelfde veelheid aan mogelijkheden, maar maakt gebruik van een volledig nieuwe technologie en een nieuw uiterlijk. Dankzij deze nieuwe webtechnologie zijn we nu nog beter in staat om eenvoudig nieuwe oplossingen toe te voegen. Momenteel ontwikkelen we ook betere tools voor de automatisering van alle interne en externe bedrijfsprocessen. Denk aan coaching-oplossingen, maar ook aan een betere personeelsplanning en afhandeling van de sales- en retentieprocessen.

Vroeger keken we vooral naar de ondernemer. Tegenwoordig verschuift de aandacht steeds meer naar de klanten, de sporters en naar de medewerkers. Door een betere beleving te creëren profiteert de club vanzelf mee."


Meer informatie: www.logifit.nl

Edities