ISPO Munich 2017: Geen tekort aan thema's, verhalen of aha momenten!

Verschenen in Bodylife nummer 1 2017

Naast de zestien hallen vol met nieuwe producten in de sectoren Outdoor, Ski, Actie, topsport, Textrends, Health & Fitness, Sportstyle en Sourcing, stond de bezoekers van de ISPO MÜNCHEN een ondersteunend programma te wachten. Meer dan 400 presentaties, evenementen en paneldiscussies waren gepland, gedurende de vier dagen van de groots opgezette beurs. Bovendien gaven windsurfer Robby Naish, ski legendes Bode Miller en Maria Höfl-Riesch en ultra runner Florian Neuschwander acte de préséance en vormden daarmee een frisse aanvulling.

Prominenten

De ISPO MÜNCHEN is de grootste bijeenkomst van het internationale, sport bedrijfsleven. Zo'n 80.000 bezoekers wisten de stands van meer dan 2.700 exposanten te vinden, een aantal dat nog nooit eerder gehaald werd. Bovendien waren een aantal prominente gasten aanwezig, die het geheel de nodige kleur gaven. Het Bayern München Women's Soccer Team was er op zondag 5 februari, de voormalig skiester en meervoudig Olympisch gouden medaillewinnaar Maria Höfl-Riesch was er op maandag 6 februari, evenals tweevoudig Ironman kampioen Nils Frommhold. Andere bekende, aanwezige namen waren windsurf legende Robby Naish, skiër Bode Miller en ultra loper Florian Neuschwander.

Veilig op wintersport

Wintersport stond centraal in München, onder het motto "Veilig uitgerust voor de uitdagingen in de wintersport". Of het nu ging om langlaufen of vrij rijden, de trend om te genieten van de 'snow off-piste' wordt steeds populairder. Toch is het belangrijk om de gevaren van de off-piste niet te onderschatten. Dat is de reden waarom de ISPO Snow & Safety Summit een speciale ruimte had in Hal A3, met de beste producten gewijd aan het onderwerp veiligheid. Korte presentaties over veiligheid voor beginners en 's nachts reizen, werden de bezoekers tussen vijf en zes uur 's middags voorgeschoteld. De naastgelegen Hal A4 vormde weer de traditionele thuisbasis van het ski-segment, waar alles dat belangrijk is voor de skipiste en het langlaufen werd getoond. Voor de eerste keer, was er een gezamenlijke presentatie van enkele helm- en bril fabrikanten in Hal A4. Op maandag was het interessant om de paneldiscussie bij te wonen onder de naam "Uw winter, jouw sport" over de uitdagingen en mogelijkheden van de wintersport.

Op de planken van deze wereld

De zalen A6, B5 en B6 waren een ontmoetingsplaats voor surfers, skaters, snowboarders en freeriders. Dankzij het nieuwe ISPO POLYGON concept, was er een breed middenpad in Hal B6, waar exposanten hun nieuwste ontwikkelingen lieten zien. Fabrikanten van snowboards, skateboards, city and street-sport-producten en sneakers presenteerden zich in een aanstekelijke, ongedwongen sfeer.

Watersporters ontmoetten elkaar in Water Sports Village in Hal A6. Iedereen die aan een spoedcursus "Suping" wilde deelnemen, kon er terecht. Er was een 20 x 10-meter overdekt zwembad neergezet, waar mensen de nieuwste kajaks en stand-up paddle-planken konden uitproberen. Meerdere keren per dag gaven pro's gerichte demonstraties, waar onder boksen op SUP boards. Isa Sebastião's presentatie over haar peddeltocht vormde een regelrecht hoogtepunt. Ze peddelde gedurende 24 uur zo'n 170 kilometer op de rivier Sado in Portugal en vertelde over haar ervaringen tijdens haar tocht. Ook de demonstratie van Freediving runner-up Robert Woltmann trok de aandacht, hij wist alles over het inhouden van uw adem.

Girl Power

Tegenwoordig zijn jonge vrouwen vaak gezonder en beter opgeleid dan ze dat een generatie eerder waren. Hoe komt dat? Populaire, vrouwelijke trainers waaronder Marleen Schumacher en Svenja Sörensen (Greenbodycamp.de) en Marie-Luise Klietz (Fitmedmary.de) lieten zien hoe het allemaal werkt. Ook de laatste trends in het hardlopen en yoga kwamen aan bod. Evenals de laatste ontwikkelingen in wearables en mobiele data-apparaten, die nu veel meer dan "alleen maar" fitness armbanden zijn.

Ontwikkeling en netwerken

Behalve voor producten was er veel aandacht voor verder uitbouwen van de persoonlijke ontwikkeling. Alle vier de beursdagen waren er discussies en presentaties over onderwerpen zoals Brand Communication 2.0, Innovatie en Duurzaamheid, Vrouwen in Sport Zaken en over de uitdagingen en trends in de Sporting Goods Industry. De lezingen die in het Arena gedeelte van het hallencomplex plaatsvonden en betrekking hadden op de ISPO RETAIL LAB 4.0, waren vooral gericht op de dealers. Aan hen werden de nieuwste technologieën getoond. Er was ook veel aandacht voor het netwerken. Het uitwisselen van ideeën en informatie werkt tenslotte heel inspirerend. Daarom bood ISPO MUNICH iedere dag de perfecte omgeving om dit te doen in de vorm van ISPO After Work. Na vijf uur 's middags konden atleten, managers en nieuwkomers terecht in het Atrium West om te netwerken, te ontspannen en te genieten van een drankje en muziek van een DJ. Andere ontmoetingsplaatsen waren er in Hal A2, waar de Outdoor & Travel Bar en de legendarische SOG Bar in Scandinavische Village-look waren. Een nieuwe ontmoetingsplaats voor bloggers, de ISPO Bloggers Lounge, bevond zich in de Action Sports Hall B6 en fans van de klimsport konden elkaar ontmoeten in de Vertical Fitness Bar in Hal A3. Kortom, de organisatie gaf ruimschoots de gelegenheid om elkaar te ontmoeten in een gepaste omgeving. De CEO van de Messe München Klaus Dittrich concludeerde dan ook na afloop tevreden dat er tijdens de ISPO MÜNCHEN 2017 geen tekort was aan thema's, verhalen of aha momenten. En dat verklaart het hoge aantal bezoekers!

Edities