Tien tips voor een zorgeloos 2017

Verschenen in Bodylife nummer 1 2017

Volgens een recent onderzoek van ING geeft 28% van de ondervraagden aan dat 2017 het jaar is om meer te gaan sporten en bewegen. 25% wil zich minder druk maken en zoekt wat meer ontspanning. Voor het derde jaar op rij wordt ´afvallen´ massaal aangegeven als belangrijkste voornemen voor het nieuwe jaar. (Bron: RTL Nieuws).

Nog nooit waren de aanmoedigingen om actief te bewegen zo intensief als nu. Daarbij heeft een sterk groeiende doelgroep gemiddeld oudere en minder actieve mensen, een grote behoefte aan echte, proactieve begeleiding en meer beleving. En, laat dit rustig even bij u binnenkomen, men is bereid om hier meer voor te betalen! Met als gevolg dat, ik citeer hier de Rabo-bank: "betere marges gerealiseerd worden".

Hoe gaat u gebruik maken van de kansen die 2017 u als ondernemer biedt? Lees deze 10 tips aandachtig en plan voor uzelf hoe u ze ook echt gaat inzetten.

Tip 1: Zorg voor ´maximale input´ als ondernemer

Het ontbreekt u niet aan mogelijkheden, ideeën en nieuwe concepten. En waarschijnlijk ook niet aan kennis en ervaring. Want wat u nog niet in huis hebt, kunt u inhuren nietwaar?

Waar het vaak wel aan ontbreekt is het onderkennen van mogelijkheden in de markt. Vaak worden deze te makkelijk weggewuifd als niet haalbaar of ´te lastig´. In de waan van de dag laat u zich wellicht leiden door routine en dat is een reëel gevaar! Routine staat nu eenmaal innovatie in de weg. Vergis u niet: de grootste successen worden behaald met nieuwe, verfrissende ideeën die misschien wat af staan van wat u al gewend bent?

Tip 2: Zien - Beslissen - Doen!

Wat onderscheidt de succesvolle ondernemer van de niet-succesvolle ondernemer? De succesvolle ondernemer is al bezig met het uitvoeren van zijn derde idee terwijl de niet succesvolle ondernemer nog bezig is met het nadenken over zijn eerste idee. Men wordt succesvol door aan de slag te gaan, letterlijk te ´ondernemen´? Blijven nadenken maakt niemand succesvol en geeft de concurrentie de gelegenheid tot een inhaalslag.

Tip 3: Geen smoesjes!

Over de concurrentie gesproken: Niet de concurrentie, noch de markt, het consumentenvertrouwen of uw team is verantwoordelijk voor het uitblijven van succes! U beslist als enige over de koers van uw club en over wie, wat, wanneer doet. Daarmee heeft u het roer in handen.

Een slachtofferrol past u als ondernemer niet. Kom in actie, neem beslissingen en u zult merken dat uw team dan ook weer in beweging komt. Als ze maar weten waar het met de club naartoe gaat? Samen brengt u uw club in de juiste richting.

Tip 4: Waar staat uw club eigenlijk voor?

Wat doet u als club aantoonbaar beter dan uw concurrentie? Dit is en blijft een cruciale vraag want veel mensen zijn nu eenmaal op zoek naar een snelle, effectieve oplossing. Het liefst met zo min mogelijk inspanning, want de mens is nu eenmaal op zoek naar de weg van de minste weerstand. De één op gebied van beweging of sporten, de ander op gebied van administratie of de schoonmaak.

Zorg er in ieder geval voor dat u ergens met afstand het beste in bent. En zorg ervoor dat men dat ook weet in uw omgeving. Bovengemiddeld goed zijn in meerdere disciplines is niet meer voldoende in de toekomst! Wie of wat is het herkenbare ´gezicht´ van uw club?

Tip 5: Uw klant bepaalt wat u aanbiedt, niet u!

Het is de doelgroep die uw aanbod bepaalt. Uiteindelijk kiezen uw potentiele leden bewust voor een specifieke oplossing en uiteindelijk moeten zij enthousiast worden over uw diensten. Denk aan de visser: die gebruikt het aas wat de gewenste vangst lekker vindt, niet wat hij zelf lekker vindt!

Tip 6: Uw prijsstrategie is cruciaal!

Een dag effectief analyseren van uw tarieven levert meer op dan een maand werken. Dat is een feit. Uw omzet wordt voor 90-95% bepaald door uw lidmaatschappen. Desondanks merken mijn collega´s en ik dat slechts weinig ondernemers hier met grote regelmaat de vereiste aandacht aan schenken. Met een herziene prijsstrategie behaalt u duidelijk hogere omzetten. Gegarandeerd!

Tip 7: Reclame maken is investeren in uw succes.

Reclame maken is als zaaien. En wie zaait, die oogst. Reserveer minimaal 5% van uw omzet voor reclame en spreid dit goed over de diverse platforms: huis-aan-huis, lokale kranten, on-line ads via Facebook en zoekmachines, promotieteam, public relations, joint promotion, etc. Gebruik niet alleen aanbiedingen in uw reclame maar zorg ook voor goede imago-versterkende reclame en een duidelijke informatieverstrekking waar uw club voor staat!

Tip 8: KISS - Keep it stupid and simple

Ook hier geldt weer dat de ´vis moet happen, niet de visser´. Zorg ervoor dat u in uw communicatie voordeel voor de gebruiker centraal stelt, dan verdwijnt de prijs vanzelf naar de achtergrond. Blijft de prijs altijd een breekpunt in het gesprek met uw gewenste klanten? Dan moet u de manier waarop u uw aanbod presenteert drastisch herzien!

Tip 9: Houd uw cijfers constant in het oog!

Want cijfers liegen niet! De kengetallen van uw bedrijf zijn de rationele indicatoren van uw succes. Of van het ontbreken daaraan? Kijk dagelijks met een schuin oog naar uw ´dashboard´ waar u de voor u relevante gegevens vindt. Financiële kengetallen maken de prestaties van uw bedrijf meetbaar en vergelijkbaar met collega´s van vergelijkbare omvang in vergelijkbare markten. Via kengetallen komt u absoluut op het spoor van oplossingen die zonder kengetallen nu eenmaal niet aantoonbaar zijn en dus verborgen blijven!

Tip 10: Houd focus!

" Een mens met een doel leeft, een mens zonder doel wordt geleefd". Focus op concrete doelen helpen u om de juiste beslissingen te blijven nemen, om obstakels te overwinnen en weer terug in het juiste spoor te komen. Focus zorgt ervoor dat u volgend jaar rond deze tijd tegen uzelf en tegen uw team zegt: 2017 was een fantastisch jaar!

Heeft u nog geen plan of heeft u behoefte aan een concrete leidraad om het plan te verwoorden en bij te houden? Stuur dan even een e-mail naar info@greinwalder.com en u ontvangt uw eigen format.


Arjan van Dorp 
Zijn focus ligt op resultaat. Dat is wat uw leden als gevolg van uw dienstverlening wensen, dat is wat u als ondernemer van een samenwerking mag verwachten. Arjan`s drive in het succesvol behalen van resultaat  is vooral ontwikkeld vanuit zijn ondernemersachtergrond in verschillende branches. Arjan stelt hierin ´gepokt en gemazeld´ te zijn, hetgeen inhoudt dat hij ook wijze lessen heeft geleerd. Dat daagt hem uit voorbeelden uit andere branches te halen en ondernemers vooral bewust te maken van ´meer dan alleen die ene waarheid´. Daarnaast heeft hij een lange actieve ervaring als Sales Manager bij een wereldwijd marktleider in de fitnessbranche en als sales- en marketingmanager binnen een kleine high-end fitnessketen. Vanuit die laatste discipline heeft hij de toegevoegde waarde van Greinwalder Marketing & Consulting ook vanuit de praktijk ervaren. Arjan is Senior Consultant en sinds 2005 actief lid van het team.

 

Edities