Boutique fitness: De trend is niet meer te stoppen

Verschenen in Bodylife nummer 2 2017


De laatste jaren heeft zich een vorm van polarisatie voorgedaan in de fitnessindustrie: onafhankelijke clubeigenaren in het middensegment zagen steeds meer leden overstappen naar budgetclubs of ondernemingen in het hogere segment. Er is echter ook een andere trend in opkomst: de boutique fitness studio. Wat dat inhoudt, en hoe Precor kan helpen bij het ontwikkelen en exploiteren van zo'n boutique, vertelt Paul de Bruijn, Business Manager Precor Benelux / Amer Sports.

Tekst: Hans Hooft

Concept

De Bruijn legt eerst uit wat het concept van een boutique fitnessclub inhoudt: "Dat is een fitnessclub met een relatief gering aantal vierkante meters die zich specialiseert in bepaalde workouts, groepslessen of trainingsconcepten. Ze kunnen in een winkelstraat of -centrum gevestigd zijn en kunnen hogere prijsstellingen hanteren. De leden vragen om meer kwaliteit, aandacht en sfeer, en zijn bereid die hogere prijzen daarvoor te betalen."

Community

De doelgroep van deze boutique clubs bestond in eerste instantie uit de zogenoemde millennials, personen geboren tussen 1980 en 2000. Die mensen waren steeds vaker op zoek naar een unieke, persoonlijke ervaring die voldoende variatie biedt en tevens een perfecte 'escape' is van hun drukke lifestyle. Zowel de budgetclubs als de traditionele centra voorzien vaak niet genoeg in deze behoefte. Ze zochten een activiteit (of liefst combinatie van activiteiten) die ze konden beleven samen met een groep gelijkdenkenden: de vaak gehanteerde termen 'community' en 'tribe'. De markt onderkende die behoefte, wat leidde tot de oprichting van de boutique clubs. De trend werd ingezet in de Verenigde Staten en waaide via Groot-Brittannië over naar Europa.

Omzet

Hoezeer die trend aansloeg, blijkt volgens De Bruijn uit een rapport van de IHRSA uit 2015: "In de VS werd op dat moment al een omzet gedraaid van ruim 2,45 miljard dollar op basis van maandabonnementen. Dat was toen al 61% hoger dan wat de traditionele clubs aan omzet genereerden. Er zijn daar en in het Verenigd Koninkrijk ook al verschillende vormen en concepten binnen het boutique format, zoals Spenga (een combinatie van 20 minuten spinning, 20 minuten krachttraining en 20 minuten yoga), Soul Cycle en Orange Theory."

Aanbod uitbreiden

Maar ook in de Benelux zijn al diverse ondernemers overgegaan op het boutique concept, vertelt De Bruijn. "Maar omdat de leden vaak én lid zijn van een budget- of high-end club én daarnaast van een boutique club, overwegen enkele grote ketens ook een aanvullende vorm te gaan bieden, juist ook om die meer eisende klanten binnen te houden."

Het mooie van het concept is dat het geschikt is voor bestaande clubs die hun aanbod willen uitbreiden, maar ook voor bijvoorbeeld Personal Trainers die nu enkele uren huren bij een bestaande club, maar graag hun eigen studio willen beginnen waar ze hun eigen ideeën echt in praktijk kunnen brengen.

Gert Vens, G-Ride
Zodra het online reserveren opengaat worden direct de komende weken volgeboekt. Dat merkt Geert Vens, oprichter en eigenaar van het afgelopen jaar gestarte G-Ride, een boutique-studio speciaal gericht op Spinning in het Belgische Lichtervelde. Dit is slechts één van de voorbeelden van een succesvol boutique-concept in de Benelux. Ingericht met de nieuwste Precor Spinner bikes.


Tien tips voor een succesvol boutique-concept

Speciaal voor de clubs of startende ondernemers die eraan denken om een boutique-concept te starten, somt Precor hier nog een tiental aandachtspunten op.

  1. Gespecialiseerde expertise.
    Kies één duidelijk concept en ontwikkel je hierin. Als je de beste wordt in dit ene concept zal je reputatie je vooruitsnellen en ook publiek van verder weg op jouw boutique-club afkomen.
     
  2. Creëer een community.
    Met het aanbieden van gezamenlijke rituelen, tradities en evenementen zorg je ervoor dat jouw doelgroep verandert van een groep losse leden naar een hechte community. En dit heeft een zeer positief effect op je retentie cijfers!
     
  3. Betrokken trainers.
    Boutique trainers zijn één van je belangrijkste assets. Zorg voor vaste, enthousiaste en bovenal kundige trainers. Bedenk dat je leden vaak voor een specifieke trainer komen, dus een investering hierin is zeker geen weggegooid geld. Teveel wisselingen in je trainers-groep en je leden zullen weglopen!
     
  4. Charismatische coach.
    Goede trainers zijn belangrijk, maar een charismatische hoofdtrainer maakt het plaatje compleet. Een hoofdtrainer of coach met veel uitstraling en expertise wordt gezien als rolmodel en kan je leden en de andere trainers inspireren en beter maken.
     
  5. Lokaal gevoel.
    Boutique-leden zoeken vertrouwen en authenticiteit. Ze willen niet een dertien-in-een-dozijn fitnessclub bezoeker zijn. Ze willen zich kunnen identificeren met hun fitnessclub. Je boutique-club zou authenticiteit moeten uitstralen op dezelfde manier als lokale biertjes en lokaal gekweekte voeding dat doen!
     
  6. Gemak voorop.
    Boutique-clubs zijn meestal te vinden in de buurt van werk of woonplaats van hun leden. Ze bieden een standaard programma (concept) dat meerdere keren per dag wordt herhaald. Zo kunnen leden hun lessen volgen op de dagen en tijdstippen dat het hen uitkomt. Ook bieden boutiques vaak online portals of mobiele apps aan, waamee hun leden zich online kunnen aan- of afmelden voor lessen, extra services kunnen afnemen of zelfs coaching kunnen ontvangen. Denk aan het gemak van je leden!
     
  7. Pas je aan.
    Houd de laatste ontwikkelingen op het gebied van jouw boutique-concept scherp in de gaten en durf hierop in te spelen. Je leden zullen ook geïnteresseerd zijn in nieuwe trends, dus durf gerust te experimenteren.
     
  8. Maak plezier.
    Boutiques zijn meesters in het neerzetten van concepten waar plezier maken één van de belangrijkste aspecten is. Creëer verschillende thema's, niveaus, competities en mijlpalen. Make it fun for everyone!
     
  9. Investeer meer in mensen, minder in activa.
    De meeste boutiques besteden veel minder aan vaste activa zoals het pand en de apparatuur dan traditionele clubs doen. Deze lage investering zorgt ervoor dat het makkelijker op te starten is en je sneller op break-even zit. Eigenaren van succesvolle boutiques kiezen er vaak voor om eerst te investeren in hun mensen en daarna pas in technologie en fysieke apparaten.
     
  10. Een transparant prijsmodel.
    Waar traditionele clubs hier nog wel eens moeite mee hebben, zijn de meeste boutiques volledig transparant over hun prijsmodel. Alles staat online, prijzen voor niet-leden worden ook getoond en er zijn geen verborgen kosten. Deze transparantie zorgt voor een duidelijke boodschap naar je klanten, dat zij alleen betalen voor waar ze behoefte aan hebben. En dan mag dit in verhouding vaak best iets meer zijn.


Precor helpt

Precor volgt de ontwikkeling van de boutique-clubs al jaren, kent de meeste concepten over de gehele wereld en ontwikkelt voor verschillende klanten ook zelf succesvolle boutique-concepten. Zowel bestaande sportscholen als kersverse boutique-ondernemers kunnen bij Precor terecht om te praten over mogelijkheden of om te sparren of hun eigen idee wel haalbaar is. En dit eventueel in laten tekenen op hun pand plattegrond.

Naast dit advies biedt Precor natuurlijk ook de benodigde apparatuur om een boutique-concept te beginnen. Denk maar eens aan de officiele Spinner bikes, of de mogelijkheden voor functioneel trainen zoals de Queenax, de AMT of de EFX en loopbanden met unieke bewegingen. Deze worden al veel ingezet bij verschillende concepten over de hele wereld. Vanaf dit jaar zal Precor ook verder gaan met de introductie van onder andere de Spinner Chrono, een high end Power Bike, maar ook bijvoorbeeld de crossfit gerichte Assault bikes. Al deze bestaande en nieuwe producten zullen tijdens de FIBO 2017 zeker aanwezig zijn op onze stand, dus schroom niet en bezoek ons daar!

Precor begrijpt dat clubs of startende ondernemers soms een duwtje in de rug nodig hebben. Zowel op marketinggebied als financieel. Precor werkt samen met gerenommeerde banken zoals onder andere Société Generale en kan daardoor zorgen voor zeer aantrekkelijke financieringsoplossingen. Ook biedt Precor marketingpakketten aan, om juist bij de start van een nieuw avontuur hier extra aandacht aan te besteden.

Meer informatie: bezoek ons dan tijdens de FIBO in Hal 6, D30/E40/F30


Over Precor
Precor is onderdeel van de portfolio van het Finse wereldwijd actieve Amer Sports. Andere merken zijn Wilson, Salomon, Atomic, Mavic en Suunto. Amer Sports houdt regelmatig onderzoeken om de trends en ontwikkelingen in de sport- en fitnessmarkt te peilen. Op basis van die onderzoeken ontwikkelt het bedrijf innovatieve producten en diensten. www.precor.nl

 

Edities