ClubJoy geeft groeiambities een nieuwe impuls door opening van nieuwe HQ in Bilthoven!

Verschenen in Bodylife nummer 4 2017



Gedreven door ambities, het geven van een kwaliteitsinjectie en het maken van een grote efficiëntieslag, heeft ClubJoy met ingang van april 2017 haar nieuwe "epicentrum" geopend in Bilthoven. Op het nieuwe headquarters worden alle hoofdprocessen (filmstudio, productie kernteam, showroom en management) samengevoegd. De distributie en de ClubJoy Office blijven respectievelijk in Duffel (BE) en Rotterdam. BodyLIFE sprak kort na de opening van het gloednieuwe ClubJoy headquarters met Marc Neijland, directeur van ClubJoy. "Met deze nieuwe impuls denken wij klaar te zijn voor de nabije toekomst, waarin internationale expansie en verdieping van onze activiteiten binnen de Nederlandse fitnessbranche de hoofdfocus krijgen."

Brengt de komst van het nieuwe hoofdkantoor tevens organisatorische wijzigingen met zich mee?

"Ja dat is zeker het geval. Wij zijn sinds 2003 actief in de Nederlandse fitnessbranche en veranderen onze manier van werken behoorlijk met deze move. Waar voorheen veel zaken werden uitbesteed, hebben wij nu bewust de keuze gemaakt om een aantal van de voorheen uitbestede zaken te incorporeren. Zo wordt er op dit moment een filmstudio gebouwd. Waar wij drie jaar geleden nog tien producties per kwartaal opleverden, zijn dat er op dit moment al 28. Daarbij staan meerdere, nieuwe producten op de planning, waardoor er voor eind 2018 ruim 40 producties per kwartaal zullen worden opgeleverd. Naast de bouw van een filmstudio, zijn inmiddels acht teamleden aangenomen uit de groep van freelancers die voorheen al opdrachten uitvoerden voor ClubJoy. Zij zijn aangenomen voor het productie kernteam, een team van in totaal tien topspecialisten die de diverse programma's voor ClubJoy produceren. Daarmee werken wij op dit moment met vijftien personeelsleden en een team van 30 freelancers binnen Nederland. Daarnaast zijn wij op dit moment actief in Duitsland (ClubJoy Germany GmbH) en België (ClubSupport BVBA). Het doel is om in 2017 en in 2018 uit te breiden naar Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk en Spanje."

Kunnen geïnteresseerden, zoals sportschooleigenaren en clubmanagers, het nieuwe hoofdkantoor bezoeken?

"Het ClubJoy headquarters is voorzien van een compleet ingerichte presentatieruimte, waar wij bestaande leden kunnen ontvangen. Dat biedt volgens ons veel mogelijkheden. Veel clubeigenaren die door ons worden bezocht, zijn vaak erg druk met operationele activiteiten. Daarom gaan wij clubeigenaren en -managers uitnodigen in Bilthoven, om ze bij te praten over alle ontwikkelingen. Dat gebeurt in kleine groepjes, met collega's uit de branche, waardoor een bijzondere dynamiek ontstaat. Een dagje uit, geheel verzorgd door ClubJoy, waarin veel inspiratie zal worden opgedaan. Kennis delen, nieuwe kennis vergaren en even uit de dagelijkse vaste patronen, vormen de basis van de gedachte."

De nieuwe locatie in Bilthoven heeft een geheel ingerichte virtual fitness showroom. Hoe ontwikkelt ClubJoy Virtual zich binnen de Nederlandse fitnessbranche?

"Inmiddels worden ruim 600 clubs bediend met de traditionele workouts van ClubJoy, gegeven door een instructeur. Daarnaast zijn er de laatste twee jaar veel clubs gestart met het parallel aanbieden van ClubJoy Virtual workouts. Op dit moment ontwikkelen wij een palet van 22 verschillende ClubJoy Virtual workouts. Virtual fitness is een service tool waarmee een club naast de reguliere lessen, gegeven door instructeurs, middels een 'on demand' oplossing op elk openingsuur van de sportclub lessen kan aanbieden. Clubs die werken met de On Demand Player, hebben gemiddeld een gebruik van 175 lessen per maand. Dat is ruim 45 keer per week! Dat maakt een investering in virtual fitness de moeite waard. Wel is gebleken dat on demand - met andere woorden: de klant bepaalt - een voorwaarde is voor succes. Tevens blijkt dat ruim 60% van de gekozen workouts lessen zijn van 30 minuten of korter. Dat is de reden dat wij vol inzetten op een flinke uitbreiding van ons aanbod hierin. De virtual fitness showroom geeft de mogelijkheid om kennis te maken met de diverse concepten en draagt bij aan de juiste beeldvorming. Zeker ook ten aanzien van de investering."

Heeft ClubJoy nog plannen voor de nabije toekomst op het gebied van virtual fitness?

"Jazeker, wij blijven vol inzetten op de verdere ontwikkeling en uitbreiding van onze producten en diensten. Ook als het gaat om de ontwikkeling van functional fitness workouts in het virtuele bereik, blijven wij niet achter. In Q3, uiterlijk Q4 van 2017, zullen wij in samenwerking met partnerbedrijf Wexer Virtual een (Functional) Fitness Floor Player lanceren. Middels deze tool kunnen sportclubs op kleine trainingsoppervlakten een digitale ondersteuning bieden aan hun klanten. De player biedt de mogelijkheid om uitleg te geven over diverse oefeningen, heeft de mogelijkheid om circuittrainingen te componeren en kan worden ingezet om korte virtual fitness workouts af te spelen. Een mooie ontwikkeling die goed aansluit bij de digitalisering in de fitnessbranche!"

Het is duidelijk dat ClubJoy stevige groeiambities heeft. Waarop focust ClubJoy hoofdzakelijk als het aankomt op het verwezenlijken van haar ambities?

"Naast de reeds genoemde ontwikkelingen gaat onze focus enerzijds uit naar export en anderzijds naar uitbreiding van onze producten en dienstverlening. Voor wat betreft de Nederlandse markt, zullen wij nog verder gaan focussen op productontwikkeling en de dienstverlening rondom deze producten. Met de lancering van de ClubJoy Support module (lancering medio 2016) is de mogelijkheid gekomen voor clubs om een zeer intensieve ondersteuning te krijgen bij het managen van het groepslessegment. Groepslessen zijn vaak wat onderbelicht als het gaat om management en organisatie en veel clubs voelen de behoefte aan een stuk extra ondersteuning op dat vlak. Met de komst van de Support module is er een dienst die invulling geeft aan deze behoefte."

"Daarnaast zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd op productniveau, waardoor er voor instructeurs meer informatie te halen is uit het lesmateriaal. Met name de trainingsvideo's die de trainers gebruiken om hun lessen voor te bereiden, zijn inhoudelijk enorm verbeterd.

Ook zijn in 2016 de specialisatiedagen geïntroduceerd, waarmee instructeurs één keer per jaar de mogelijkheid hebben om een gehele dag bijgeschoold te worden op een specifieke workout. Een werkelijke verdieping op de lesgeefvaardigheden, waarbij instructeurs zowel technisch, fysiek, maar ook op het gebied van hun lesgeefvaardigheden worden uitgedaagd. Ook hebben wij middels de zogenaamde kwaliteitsdagen de mogelijkheid gecreëerd om een team op de locatie van de afnemer te onderwerpen aan een bijscholingscursus, waarbij lesgeefvaardigheden onder de loep worden genomen. Een jaarlijks aan te bevelen training, waarbij ClubJoy de vorderingen terugkoppelt aan de sportclub en waarbij hard wordt gewerkt aan het prestatievermogen van het trainersteam van de sportclub. Samen op weg naar succes!"

"Alle nieuwe ontwikkelingen, gekoppeld aan een constant prestatieniveau, maakt dat er veel interesse voor onze producten en diensten wordt getoond vanuit het buitenland. Dat maakt het bedrijf bijzonder trots.Made in Holland, maar nu ook herkend en erkend buiten Nederland!"


Meer informatie over de producten en diensten van ClubJoy? Bezoek www.clubjoy.nl, stuur een mail naar info@clubjoy.nl, of bel met 010-7420107 (maandag tot en met donderdag 09:30 - 16:30).

 

Edities