HealthCity Amstelveen Premium: "Wat wens je nog meer?"

Verschenen in Bodylife nummer 4 2017

De naam HealthCity Amstelveen Premium is een mond vol en wekt direct verwachtingen. En die worden allemaal ingevuld in het complex aan de rand van Amstelveen. Onbeperkt binnen en buiten sporten en een wellnesscomplex plus een restaurant, maken deze HealthCity vestiging tot een ultieme fitness beleving. Je kunt je oprecht afvragen: "Wat wens je nog meer?"

Tekst: Peter Vader


 

Groot complex

Bij aankomst valt de grote parkeerplaats op, die voor een doordeweekse dag aardig gevuld is. Op de receptie krijg je een vriendelijke ontvangst, die opvallend klantgericht is. Vanaf het eerste moment voel je dat men zich inspant om de klant een echte beleving mee te geven. In één oogopslag neem je vanaf de receptie ook de grootte van het complex waar. De receptie gaat automatisch over in het restaurant, waar een gezellige sfeer is gecreëerd vanwege gedempt licht en kleurstelling. Over nagedacht dus? Vanaf de receptie kijk je ook naar buiten, waar achter het terras het sportveld zichtbaar is. Een tennisbaan en een hardloopbaan zijn op zich geen bijzonderheid, maar wèl als je het combineert met een sportschool. Je ziet in één oogopslag dat er sprake is van een totale beleving, want de sportschool is slechts een onderdeel van het gebeuren. De sportschool zelf, zie je aan de linkerkant. Het meest in het oog springend is de prominent aanwezige bootcamp studio, de enige in Nederland van dit kaliber! Vanwege het sfeervolle, maar gedempte licht, zijn de andere ruimten van het complex iets moeilijker te zien vanaf de receptie. Tijdens een rondleiding wordt de grootte en de mogelijkheden echter wèl duidelijk. Er zijn ruimten voor fysiotherapie, een infrarood sauna, een jacuzzi, een kapsalon, een kidsclub, een restaurant, kleedkamers, sauna, een schoonheids- en massagesalon, een stoombad met stortdouche, een voetenbad en een whirlpool. Heel veel verschillende mogelijkheden om je de hele dag te vermaken. En om de volgende dag weer terug te komen.

Nagedacht

Er is duidelijk over alle details nagedacht. Eigenaar Tom Moos: " Deze club bestaat al vijftien jaar. Binnen beslaat het 5.000 vierkante meter, inclusief sauna, zwembad en de wellness afdeling. Daar komt nog eens 5.000 bij voor het het buitenterrein, inclusief vier tennisbanen. Zodra het weer het een beetje toelaat, organiseren we lessen in de buitenlucht. Ons doel is om een totaalconcept neer te zetten. En om een stapje verder te gaan dan een gemiddelde sportschool. Met onze bootcamp zaal zijn we de eerste in Nederland, we hebben hem gekopieerd uit de Verenigde Staten. Bootcamp is de meest intensieve les die we kennen, tijdens een workout verbranden mensen 800 tot 1000 calorieën, een beginner kan er niet aan meedoen. Een andere bijzonderheid is de boxing ruimte, daar wordt gretig gebruik van gemaakt. Dan hebben we nog de traditionele fitnesszaal met onder andere 'dancing', we hebben een spinning ruimte en een aparte yoga zaal. Aan alle facetten is gedacht. Deze club is een testcase voor de andere HealthCity clubs, want zijn opzet is uniek. We analyseren welk effect deze club heeft op de andere clubs. De opgedane kennis gaan we straks ook gebruiken in onze vestiging te Rotterdam. Die bevindt zich op een toplocatie! Daar gaan we een nieuw concept presenteren en dat wordt nog een hele kluif want we moeten rekening houden met de weinig beschikbare ruimte van 1.700 vierkante meter. Da's nog een uitdaging!"

Keten

HealthCity is een keten van clubs die zich over heel Nederland heeft uitgespreid. Aan naamsbekendheid ook geen gebrek, HealthCity is een alom bekend begrip in de fitness wereld. Tom Moos: "In de hele organisatie zijn 430 werknemers werkzaam. We zijn landelijk dekkend. Zeven clubs zijn eigendom. We spelen in op beleving, mensen zijn bereid om geld uit te geven voor kwaliteit. Iedereen heeft een doel voor ogen, wij geven ze dat. Daarvoor moeten alle zaken kloppen. Een eerste vereiste is dat alle equipment van hoge kwaliteit is. Maar dan krijgen we de menselijke factor? dan denk je direct aan de personal trainers! Zij helpen je je doel bereiken bij het sporten. Bij ons zijn het allemaal gediplomeerde en gecertificeerde personal trainers, die met de sporter een persoonlijk trainingsschema uitwerken en rekening houden met je gezondheid. Maar we gaan nog verder in Amstelveen, veel verder! De groepslessen vormen een vast onderdeel bij iedere club, maar wij bieden ook outdoor activiteiten. We zijn de eerste in Nederland met een outdoor fitness en bootcamp, waar je als obstacle, bootcamp of hardloop fan in de buitenlucht kunt werken aan je kracht en conditie." Alle sportieve activiteiten zijn daarmee ingevuld.

Ontspanning en events

Daarnaast wordt er ook aan de innerlijke rust gewerkt. De yoga studio is daarvan een voorbeeld, maar ook het wellnescomplex met zwembad, sauna, jacuzzi en kruidenbad. En voor degenen die iets minder fysiek willen genieten is er 'Restaurant Joseph'. Tom Moos: "We organiseren zelfs evenementen. Bedrijven kunnen bij ons meetings organiseren, in een hele, leuke, sportieve ambiance en we hebben events voor leden zoals yoga day en kids day. We hebben zelfs een event voor bloggers en vloggers, dat heb ik nog nergens gezien?" Al deze activiteiten trekt een verscheidenheid aan mensen aan uit alle leeftijdsgroepen. En aan bekende gezichten ontbreekt het ook niet, je kunt zo maar Faya Laurens, Ruud Gullit, Thijs Romer, 'Lange Frans' of mevrouw Kluivert tegenkomen."

Mindset

Alle voorwaarden zijn ingevuld om alle fysieke aspecten te stimuleren. Maar hoe zit het met het de innerlijke wereld? Tom Moos: "Al onze producten zijn gebaseerd op de Primal filosofie. We hebben daarin drie richtingen, de Primal Moves, de Primal Foods en de Primal Stretch. Het doel van de Primal Moves is om je spieren aan het werk te zetten met een focus op de bewegingen die men in het dagelijks leven ervaart, dit geeft een workout voor je hele lichaam mee. De zes Primal moves zijn: push, pull, lunge, squat, bend en twist; zij verbeteren je stofwisseling, houding en bewegingen. Primal Foods is een plan in vijf stappen dat ertoe leidt dat je een gezond voedingspatroon makkelijk kan begrijpen en ook kan volhouden. Het is dus geen dieet. Het ontwikkelt je kennis op het gebied van voedsel en zorgt er bovendien voor dat je betere resultaten in de sportschool behaalt. Het draait allemaal om een gebalanceerd voedingspatroon. Het derde onderdeel uit de Primal filosofie betreft Primal Stretch. Dat is een programma dat mobiliteit, herstel, zelfbewustzijn en flexibilteit integreert. Het richt zich op het openen van de spieren en verbetert de ademhaling. Het vermindert stress en verbetert zelfs de slaapkwaliteit. Door middel van trainingstechnieken raken lichaam en geest meer in harmonie."

Plan van aanpak

HealthCity Amstelveen Premium biedt daarmee een totaalprogramma aan fitnessliefhebbers. Een oase van mogelijkheden, waarin je ook kunt verdwalen. "Zelfs daaraan hebben we gedacht. Iedereen wil snel resultaat en daarom hebben we een Result Programma ontwikkeld. Een plan van aanpak verspreid over 28 dagen. Je ontvangt iedere dag een mail met recepten, workouts en tips. Een 28 dagen-menu dat is samengesteld door een voedingsdeskundige van Diet Training & Health. Na 28 dagen ga je het verschil voelen. En zien! En voor de gevorderden hebben we de unieke Bootcamp Studio, waarin je je helemaal in het zweet werkt terwijl je naar muziek luistert. Die muziek is net zo rauw als de workout zelf. Trap, HipHop en Dubstep wisselen zich in een hoog tempo met elkaar af. Simpelweg een keiharde training! " aldus Tom Moos. Aandacht, effectiviteit en resultaatgerichtheid zijn de doelstellingen van HealtCity Amstelveen Premium, maar pure ontspanning is er ook mogelijk. Kortom: het is een totale fitness beleving!

Wie is Tom Moos?

Een energieke jongeman, die met zijn slechts 24 jaar, een uiterst volwassen indruk maakt. Hij studeerde twee jaar bedrijfskunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en ging toen naar San Diego (USA). In drie jaar tijd studeerde hij daar af in 'International Business Administration' en werkte hij bij 24Hour Fitness. Vervolgens ging hij werken voor de grootste keten ter wereld, L.A. Fitness in New York en ging hij later door naar Toronto om bij Goodlife Fitness aan de slag te gaan. Klinkende namen en een internationale cultuur, maar het was voor Tom gewoon voetjes op de vloer. Hij werkte zowel op hoofdkantoor niveau als aan de receptie, de plek waar hij de fitness wereld het beste in zich kon opzuigen. Hij leerde er dat je in Nederland geen kopieën moet creëren van de Verenigde Staten. Het zijn ècht twee werelden met een andere, eigen cultuur. Maar hij leerde er ook dat iedereen de bedrijfscultuur moet dragen. Iedereen dient zich de vragen te stellen: Wie zijn wij, wat doen wij en vooral waarom doen wij het? Waar gaan we naar toe? En minstens zo belangrijk: de drive is niet geld verdienen, maar een mooi product in de markt zetten.

Edities