Gat in de markt

Verschenen in Bodylife nummer 4 2017
  • Is dit product/programma een gat in de markt (vernieuwend)?
  • Zorgt het voor een nieuwe trend en beleving?
  • Verkoopt het product zichzelf of heeft het een hoop overtuigingskracht nodig     om op te boksen tegen soortgelijke varianten?
  • Draagt het bij aan de behoefte van de markt (en is dit gemeten)?
  • Is er een effectmeting gedaan?

Volgens mij zinvolle vragen, die elke ondernemer geregeld aan zijn onderneming mag stellen. Want hoe zou jij jouw bedrijf -na al die jaren- in vijf minuten presenteren op een verjaardag, aan een nieuw lid of voor een jury? Heb je daar weleens bij stilgestaan?

Drie miljoen leden

Volgens de laatste berichten is het aantal mensen wat lid is van een fitnessclub gestegen naar drie miljoen Nederlanders. Wie is die huidige sporter (doelgroep) en waar hebben ze behoefte aan? Is jouw concept nog precies hetzelfde als vijf of tien jaar geleden? Dan is het goed om je af te vragen of het nog wel voldoet aan de wensen van deze nieuwe aanwas, die de fitnessbranche is binnen getreden.

Om je te helpen het gat in de markt te vinden, dienen we eerst te omschrijven waar de mens anno 2017 behoefte aan heeft. Ik baseer mijn visie op succesvolle concepten en trends van dit moment.

De sporter heeft?

  1. Meer behoefte aan aandacht. Waarom? Verschuiving low-budget naar personal training (stijging PT studio's en ZZP-ers door groeiende vraag).
  2. Meer behoefte aan de (perfecte) combinatie kwaliteit/aandacht én betaalbaar. Waarom? Toename populariteit small groupfitness/wod.
  3. Nieuwe prikkels en ervaringen nodig om sporten (nog) leuker te maken én vol te houden. Waarom? Traditioneel fitness kennen we en hebben (oud-)leden helaas ook de nodige slechte ervaringen mee (saai, onpersoonlijk, veel geld uitgegeven en geen gebruik van gemaakt etc.). Wat gaat er nu wél voor zorgen dat ze gemotiveerd blijven om te gaan? Om opnieuw lid te worden?

Kleine aanpassingen, groot verschil

Pittige investeringen maken niet het verschil, creativiteit wel! Wil je (opnieuw) het gat in de markt vinden? Ik denk dat je er goed aan doet om te investeren in beleving en het geven van meer aandacht op een andere of intensievere manier dan de concurrent momenteel doet. Ik geloof ook dat het gat in de markt het product, maar vooral concept/programma is waar mensen weinig ervaring en negatieve associatie mee hebben.

Dat het antwoord geeft op de vraag: dit ga ik wel volhouden omdat ik het ontzettend leuk vindt.

Hopelijk helpen bovenstaande vragen je inzicht te geven op vernieuwing en groei. Ga ermee aan de slag en wie weet zien we elkaar volgend jaar bij de uitreiking van het beste en meest succesvolle product/concept/programma van het jaar!

Wil je reageren? Stuur een email naar marije@fitternederland.nl.



Marije de Vries 
Onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle en succesvol ondernemen. Kijk op www.fitternederland.nl voor meer informatie.

Edities