De persoonlijke leefstijl assistent voor langdurige lidmaatschappen

Verschenen in Bodylife nummer 6 2017



De fitnessbranche blijft, ook nadat dit al vele jaren bekend is, 50% van de leden verliezen in het eerste jaar. Er starten in Nederland dan wel ruim 100.000 mensen met fitness, maar dat daar dan weer de helft van stopt binnen 12 maanden, is schrijnend. Bewegen is medicijn en bewegen volgens de schijf van 3, is super medicijn, maar als je dat maar zes maanden doet, dan is er natuurlijk maar weinig lange termijn effect. We weten vanuit de tientallen publicaties van specialisten dat de klant aandacht wil, maar geven we wel voldoende en de juiste aandacht?

We doen een intake, een conditietest, een beweeg- en beweegvoorkeur analyse, een doelstellingen analyse, een Par-Q en we meten de lichaamssamenstelling. Velen doen dan ook nog een bloeddruk meting en dan wordt er aan de hand van deze gegevens, een persoonlijk fitness schema opgesteld. Hier wordt de nieuwe klant dan in begeleid, men krijgt de oefeningen uitgelegd, de houding wordt toegelicht en als het goed is kan de deelnemer daarna zelfstandig aan de slag. Bij veel sportcentra vindt er nog een tweede, derde en zelfs vierde begeleiding plaats, één op één of in een kleine groep, kortom, veel aandacht in de eerste weken van het lidmaatschap. Maar toch is het verloop groot, met name in de fitnesszaal (maar liefst 75% van de opzeggers).

Nu weten we vanuit onderzoek wel dat mensen minder snel stoppen met groepssporten, ten opzichte van individuele sporten zoals fitness. Daarom startte bijna elk sportcentrum in de afgelopen tien jaar met, wat wij noemen, fitness fun lessen, functionele small groep fitness, enz. Toch heeft deze ontwikkeling helaas nog niet geleid tot een kentering.

Nu hoor ik je denken, "Jaaa, maar tegen lowbudget van € 9,95 per maand is niet tegenop te knokken". Echter, er zijn nu eenmaal kleine en grote, minder luxe en luxe auto's en 1 sterren en 5 sterren hotels. Het is aan ons om fitness nog door te ontwikkelen naar dat 4 of 5 sterren niveau.

Sommigen denken dat het vrije training van de toekomst uitsluitend in low-budget plaats zal vinden. De high end sportcentra zullen in de toekomst ook in de fitness afdeling overgaan op uitsluitend groepsfitness varianten en zo de retentie versterken. Op deze manier is men ook geen concurrent meer van de low budgets, het is gewoonweg een ander concept.

Sommigen geloven dat er gewoonweg veel meer fitnesstrainers bij zullen moeten, om mensen nog meer aandacht te geven. Dit zou echter een flinke impact hebben op de prijs, die veel klanten toch al - zeker in vergelijk met low-budgets - aan de hoge kant vinden.

Sommigen denken dat fitness overal terug zal gaan naar een basis prijs en dat men dan voor alle extra service extra bij zal betalen. De grote uitdaging voor bestaande high end sportcentra hiermee is dat er gewoonweg een grote groep bestaande leden voor een belangrijk stuk kostendekking zorgen en dat collectief aanpassen zou ze in een keer in het rood zetten.

Zouden we niet terug moeten naar het centraal zetten van de klant. Is de doelgroep gekozen? Ga je voor jongeren, dan is low-budget logischer dan high end. Ga je voor 40 plussers, dan is het logischer een completer service product te bieden. Wat willen de leden, wat zijn de behoeften,, doelen, wensen? De high end centra zullen over het algemeen vooral de 30, 40 en 50 plusser bedienen. Hiervan is bekend dat ze steeds meer geïnteresseerd zijn in het werken aan hun gezondheid, healthy aging, gezonder leven om lekker in je vel te zitten. Meer dan 50% van deze groep heeft overgewicht en ook de helft van de 50 plussers hebben één of andere chronische aandoening.

Fitness is voor deze groep mensen, de 40 en 50ers, maar ook de 60 plusser, waarschijnlijk meer een middel, dan doel op zich. Een middel om? onder de mensen te komen, je fit te voelen, aan je gezondheid te werken, wat af te vallen, de rug te versterken, enz. Misschien is het de moeite waard om na te denken, wat we nog meer kunnen bijdragen om deze doelen te ondersteunen en de klanten te helpen deze doelen te bereiken? Is er bijvoorbeeld voldoende kennis aanwezig om klanten ook op gebied van andere leefstijl facetten dan fitness te ondersteunen? Misschien moeten we de leefstijl begeleiding gewoonweg meer vanuit leefstijl, in de plaats van alleen vanuit fitness gaan bekijken. Men is immers slecht 1, 2 of 3 uur per week in het sportcentrum, de leefstijl vindt voor meer dan 99% buiten onze muren plaats. Misschien hebben onze klanten een persoonlijke leefstijl assistent nodig. Een assistent die de totale leefstijl begeleid, voeding, boodschappen doen, maar ook ontspanning, samen werken aan de motivatie. Deze leefstijl assistent staat niet perse in de fitnesszaal, maar zit één keer per week, twee weken, per maand, samen in gesprek met de klant over zijn of haar leefstijl. Dit is ook een ideaal service check moment, gaat nog alles goed, kunnen we nog meer voor je doen, en wellicht ook een moment om additionele service zoals coaching, personal training en cursussen of programma's toe te lichten en te verkopen?

Het sportcentrum als leefstijl begeleidingsinstituut van de toekomst. Nu alleen nog een praktisch werk- en business model van maken en de kennis van de begeleiders optimaliseren.

John van Heel - EFAA
j.vanheel@efaa.nl I 06 - 5362 3485

 

Edities