Club van de maand: Fitopia, een multifunctioneel centrum met grootse plannen

Verschenen in Bodylife nummer 7 2017

De naam alleen al, onderstreept dat het hier om een bijzondere fitness- en wellnessclub gaat. Fitopia is al meer dan 23 jaar de wellnessclub die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Wie bij Fitopia binnenstapt in Edegem, vlakbij het centrum van Antwerpen, valt van de ene verbazing in de andere. Niet alleen vanwege de grootte van de fitness club, maar vooral door alle bijzondere fitnessapparatuur en activiteiten die de club biedt.

Tekst: Loet van Bergen

Bij Fitopia zwaaien Erik en Chrisje Defillet de scepter. Ze hebben van de club een indrukwekkend multifunctioneel centrum gemaakt. Vandaag de dag vormt Fitopia met tachtig enthousiaste medewerkers en meer dan 5.000 leden, een gevestigde onderneming in het wellnessgebeuren. Hun missie: mensen begeleiden naar een gezond, vitaal en evenwichtig leven, tijdens het clubbezoek gecombineerd met veel aandacht, plezier en resultaat.

Geschiedenis

In 1994 startte Erik Defillet samen met zijn vrouw een aanvankelijk bescheiden sportcentrum met twee danszalen en een fitnessruimte, in het centrum van Edegem. "Binnen een jaar waren we al uit ons jasje gegroeid", vertelt Defillet. "Op zoek naar een groter gebouw, stuitten we in 1996 op een groot pand in Edegem. Eigenlijk te groot voor ons, maar de locatie lag erg centraal. De helft van het gebouw hebben we vervolgens ingericht als fitnesscentrum en de andere helft als indoor skatehal. Successievelijk werd de fitnessruimte steeds groter, dat deels ten koste ging van de skatehal. Later hebben we nog wat extra ruimte erbij gekocht. Daardoor hebben we nu een totale oppervlakte van 10.000 vierkante meter. Het lijkt veel, maar voor alle activiteiten die we aanbieden is dat geen overbodige luxe. Cardio- en krachtfitness, circuittraining, functionele training, core training, personal training, indoorcycling, Crossfit-Hangar, honderd live groepslessen per week, tachtig kinderlessen per week, sauna-, wellness en beauty faciliteiten zijn de gevoerde activiteiten", aldus Defillet. "Gemiddeld hebben we 6.000 bezoekers per week, van jong tot oud, die we een breed en gevarieerd sportprogramma aanbieden. Onze doelgroep begint al bij kinderen van 3 jaar, die hier komen sporten in 'Kidopia'. Het merendeel van onze bezoekers is 40+. Om klanten tussen de 20 en 35 jaar binnen te halen, hebben we een speciale Crossbox gemaakt, die niet onderdoet voor de best uitgeruste CrossFitzaal. Trots zijn we ook op onze drie oudste deelnemers, die bijna 90 zijn en vanaf het begin lid zijn."

The Trip

De toekomst in de fitnessbranche draait volgens Defillet om technologie en beleving. Als één van de eersten in de Benelux heeft Fitopia de Group Cycle Connect van Technogym aangeschaft. Dit toestel houdt de resultaten van de trainingen nauwgezet bij, zodat gebruikers hun prestaties eenvoudig kunnen lezen en daarna verbeteren. "Via het touchscreen kunnen sporters gegevens als kracht, ritme, hartslag, calorieën en nog veel meer, raadplegen. Ter plaatse of thuis", verduidelijkt zaakvoerder Erik Defillet.

"In de Cycling BoX nemen we de sporters mee op 'The Trip'. Terwijl ze fietsen, kijken ze tijdens The Trip naar een gebogen scherm van tien meter breed. Samen met de lesgever beleven de sporters een trip van veertig minuten, die door verschillende virtuele werelden gaat. Je fietst een digitale snelweg op, steil naar boven, om daarna in bochten pijlsnel naar beneden te racen. Je waant je te midden van een mega-attractie, waarbij het besef van inspanning wordt overgenomen door het virtuele avontuur. Het betekende wèl een forse investering, maar betaalt zich wel terug door meer leden."

Ontspanning

Bijzonder bij Fitopia is ook het thermen- en saunacomplex, waar bezoekers kunnen genieten van tal van sauna's, whirlpools, zalige rustruimtes en een in- en outdoor zwembad. "Het is één van de mooiste saunacomplexen in België", durft Defillet te stellen. "We bieden maar liefst zes sauna's: een grote panoramische sauna (85°C), kleurensauna (65°C), infraroodsauna, damessauna (75°C), dak sauna (95°C) en een stoombad." Naast het buiten zwembad kwam er onlangs nog een grote opgietsauna bij! Verder kunnen de bezoekers hier terecht voor allerlei beauty behandelingen. En na afloop lekker dineren in het restaurant.

Toekomst

Wat de toekomst zal brengen, weet Defillet niet. "Ik heb geen grote glazen bol, maar ik denk wel dat gezondheid en wellness de nieuwe norm gaat worden." Klassieke fitness zal volgens hem evolueren. Oude concepten zullen plaatsmaken voor nieuwe ideeën. Om mee te gaan met de ontwikkelingen in de markt, gaan we een aantal activiteiten onderbrengen in een boutique-gym concept. Zo lanceren we Yogatopia, CrossBoX Hangar 154, Velotopia, enzovoorts. Nu werken we nog met één abonnement voor alles, maar met het boutique concept kunnen mensen ook gaan betalen per sessie of met een rittenkaart komen. Waardoor hun keuzevrijheid wordt vergroot, zonder vast te zitten aan een langdurig abonnement", aldus Defillet.

Uitbreiding

Alsof de ruimte nog niet groot genoeg is, liggen er al weer plannen klaar voor verdere uitbreiding. "Recent hebben we een kantoorgebouw gekocht, dat nu nog bezet wordt door de huidige huurders. Zodra zij vertrokken zijn, gaan we deze ruimte op de eerste verdieping benutten voor een gezondheidscentrum. Op de tweede verdieping willen we een vijftiental hotelkamers maken en op de begane grond een grote keuken waar we kookcursussen willen geven, rondom het thema gezonde voeding. Tevens komt er een gezondheidsshop, waar we gezonde producten willen gaan verkopen. Het is een stap die ons centrum nog completer maakt dan het al is. We zijn nu aan het kijken of we daar investeerders voor kunnen vinden, die in dit project willen participeren. Tot nu toe hebben we alle investeringen in eigen beheer gedaan. Of er hierna nog meer op stapel staat, weet Defillet niet. Maar bij deze gedreven ondernemer weet je het maar nooit.

 

Edities