Slim ondernemen door slimme software

Verschenen in Bodylife nummer 7 2017

Automatisering blijft een hot item in de Nederlandse fitness branche. Dat komt omdat er voortdurend veel verandert, vanwege de enorme groei in de branche. De fitnessbranche is een relatief jonge branche, die volop in beweging is. Dat betekent dat het management moet kunnen vertrouwen op hun software, hardware en bijbehorende service, in een wereld waarin ontwikkelingen als mobiele technologie en cloudoplossingen een belangrijke rol spelen. Al meer dan 28 jaar is b.o.s.s. BV actief in deze wereld, om sportclubs met software te bedienen die aansluit op de steeds toenemende eisen voor service, opleiding, bereikbaarheid, beschikbaarheid en algehele performance.

Tekst: Peter Vader

Sales & marketing manager Nike Hijmans van b.o.s.s. BV loopt al meer dan twintig jaar mee in de branche en is enthousiast over alle hedendaagse ontwikkelingen. Met veel plezier werkt zij al 18 jaar samen met de eigenaar en founder van b.o.s.s. BV, Martijn van Noord.. Nike Hijmans: "Er zijn heel veel software pakketten op de markt en een hoop software ontwikkelaars zijn momenteel een professionaliseringsslag aan het maken. Wij hebben dat twee jaar geleden kunnen doen. Met dertig procent hebben we een groot marktaandeel veroverd en hebben daardoor heel veel info over de branche kunnen vergaren. Onze medewerkers komen bovendien uit de branche voort, we spreken de taal! Iedereen heeft een sport gerelateerde achtergrond. Dat vergemakkelijkt het contact met de klant, iedere vraag is eenvoudiger te begrijpen. Wij onderscheiden ons ècht op het persoonlijke contact. Bel naar kantoor en wij zetten de juiste mensen op de juiste plek. We zijn met vijftien man, deels support (ontwikkeling) en deels services. We ontzorgen de ondernemer, bijvoorbeeld bij het aanmaken van automatische incasso's en het verwerken van storno bestanden."

Missie

Nike Hijmans vervolgt: "Eén van onze missies is de professionalisering van de branche. Vooral de afgelopen vijf jaar is het hard gegroeid. Er komen steeds meer ketens en wij spelen daarop in. We vragen ons voortdurend af hoe we naast de zelfstandige ondernemers ook de bedrijven met meerdere vestigingen kunnen bedienen. Er zijn nog veel zaken te doen, maar het is een geweldige branche om in te werken.

We kijken voortdurend naar hoe het traditionele proces is bij een club en hoe wij dat kunnen digitaliseren, zodat de aandacht van de club kan uitgaan naar de leden en niet naar het proces. Uiteindelijk krijg je hierdoor veel meer rendement. Kijk naar B&B en ?ber, hun principe willen wij in de fitness branche toepassen. Ons bedrijf heeft 28 jaar ervaring in de fitnesswereld evenals in 'boulder hal', zwembaden en sauna's. Onze focus ligt echter op de sportcentra. We zijn ooit in Amsterdam begonnen en in 1999 verhuist naar Nieuw Vennep. In dit pand zitten we ongeveer vijf jaar, maar het is niet belangrijk waar je gehuisvest bent. We zijn operationel van New York tot Tokio!"

Sportivity

"We zijn geen software leverancier, we leveren software zowel als service. Er zijn zelfs clubs waarvoor we de hele ledenadministratie doen. Sinds januari 2017 stimuleren we al onze klanten om naar ons nieuwe programma 'Sportivity' over te stappen. Dit is twee jaar geleden geïntroduceerd en het heeft nu een zekere mate van volwassenheid bereikt. In dit programma is al onze opgedane branchekennis verwerkt, naar de laatste stand van wat een fitnessclub anno 2017 en in de toekomst wil managen. De software van 'Sportivity' bevat het management systeem voor onder andere het financiële beheer en het betreft de ledenadministratie. Het kan worden gebruikt op meerdere afdelingen ( groepslessen, sales en horeca), maar ook op de fitnessvloer: wie is binnen? Wie is al een tijdje niet geweest? Alle beschikbare info over de klantenklantbeheer staat erin. Sportivity rapporteert over de groepslessen: wie mag aan welke les deelnemen en is aan- of afwezig. Maar het betreft ook de financiële administratie: omzet, debiteuren, uitgaven, enzovoort. En het geeft alle management informatie. Zaken om op te sturen zijn bijvoorbeeld ledenaantal, jaaroverzicht, kengetallen per organisatie, het aantal verkopen en ledenbehoud. Aan de hand van de beschikbare gegevens kun je vanuit het CRM mensen contacteren die enige tijd niet zijn geweest (maar ook servicecalls uitvoeren) of ze automatisch mailen. De aanname en registratie van nieuwe leden kan ook vanuit Sportivity. Het online inschrijven gaat via een website of via een tablet op de club. Het inschrijfproces wordt daarmee gedigitaliseerd. Het contract inclusief de algemene voorwaarden en machtiging worden direct naar het lid gemaild. Hierdoor heb je geen traditioneel papieren inschrijving meer nodig en heel veel onnodige menselijke handelingen worden hiermee uitgesloten. Het mooie van automatisering is dat alles op dezelfde wijze wordt begeleid. Iemand die x dagen niet is geweest, is direct bekend. Er zijn geen persoonsafhankelijke lijstjes meer nodig. Het doel van dit alles: alles makkelijker maken; hoe slimmer de software, hoe slimmer de ondernemer!"

Gemotiveerd

We werken in Nederland en België en in het buitenland draait onze software ook, omdat er dan een vestiging is van een contractant. Alleen in Zuid Afrika hebben we een eigen agent c.q. importeur. We hebben sales- en servicemensen onderweg. Als een nieuwe klant zich aandient werken we telkens met dezelfde denkwijze: Wat is zijn visie? Waar wil je naar toe? We zoeken partnership? Het kennismaken, gaat natuurlijk persoonlijk en er zijn medewerkers die fulltime training, sales en uitlevering doen. We hebben ècht een heel leuk bedrijf en een geweldig programma. Er is weinig verloop in het klantenbestand, zelfs als ze worden overgenomen door een ander bedrijf, komen ze gewoon weer bij b.o.s.s. terug. Zo lang je doet wat je zegt en daar ook ècht voor gaat, dan heb je een hele goede basis voor toekomstige samenwerkingen. In de afgelopen jaren zijn we gegroeid naar een sterk en professioneel team. Iedereen is gedreven om er een succes van te maken. Wij vinden het belangrijk dat je naar tevredenheid kan werken en dat we de afnemers tevreden stellen. Daar doe je het voor!!!"

b.o.s.s. BV: 

"Drie zaken zijn essentieel voor een uitgebalanceerde relatie met je klant:

- kennis van de medewerkers;

- persoonlijke benadering;

- compleetheid van het software pakket.

De compleetheid van het pakket behelst ook de systeemtechnisch mogelijke koppelingen met andere bedrijven. Ik denk daarbij aan welke toestel leverancier een club heeft en wat is de trainingssoftware waarmee zij werken? Maakt men reeds gebruik van GymApps als de connector tussen verschillende systemen? Of hoe worden de afspraken gemaakt en hoe krijgt de klant zijn info van een club We sturen voortdurend op de samenwerkingsverbanden, zodat het voor de gebruiker voelt als één pakket. Je neemt elkaar mee, je hoeft één persoon maar één keer in te voeren en bijvoorbeeld niet vier keer omdat je met vier partners werkt", aldus Nike Hijmans.

 

Edities