Fitnesscentrum Zevenaar: Een nieuw pand met een industriële look en feel en bovenal duurzaam!

Verschenen in Bodylife nummer 9 2017

De nog jonge ondernemer Jarno Wanders opende recentelijk een compleet, nieuw fitnesscentrum, op het industrieterrein Mercurion in Zevenaar. Het is een prachtig pand met een bijzondere industriële look en feel en bovenal duurzaam. "Zestig procent van de benodigde energie, voor zowel warm water als elektriciteit, wekken we zelf op met behulp van de zonnecollectoren op het dak," vertelt eigenaar Wanders, die enthousiast vervolgt: "Daardoor is er geen gasaansluiting meer nodig in het pand, dat een vloeroppervlak van 1.250 vierkante meter heeft en een buitenterrein ? inclusief een obstakel baan - van 300 vierkante meter."

Tekst: Loet van Bergen

Uit de brand

"Dit nieuwe fitnesscentrum is de kroon op ons werk," zegt Jarno Wanders vol trots. Voordat hij fitness ondernemer werd, heeft Wanders een aantal jaren als fitnessinstructeur gewerkt, onder andere bij Basic Fit. Zijn eerste stappen als fitnessondernemer zette hij met 'Aktiv in der Neustadt' in Elten(D). Dat centrum groeide snel. Na een aantal bewogen jaren, deed zich de mogelijkheid voor om naar het centrum te verhuizen van Zevenaar en ontstond zodoende 'Fitnesscentrum Zevenaar'. Een week voor de officiële opening, in september 2008, brandde de zaak volledig af. "Het was het ergste scenario wat je je maar bedenken kunt. Om mijn zinnen te verzetten, heb ik een half jaar in het buitenland gewerkt en kwam daar tot de conclusie dat ik verder wilde in de fitnessbranche. Twee jaar na de brand stonden we er weer! We openden het nieuwe 'Fitnesscentrum Zevenaar' aan de James Wattstraat. Daar zijn we in feite met nul leden begonnen en in vijf jaar tijd gegroeid naar 1.100 leden. Ons fitnesscentrum was 500 vierkante meter groot, we puilden op gegeven moment uit onze voegen. En? uitbreiden was niet mogelijk," aldus Wanders.

Bouw

In de zoektocht naar een ander pand heeft Wanders eerst gekeken naar een bestaand pand. "Nieuwbouw had niet direct mijn voorkeur. Al snel bleek dat de panden die we bezichtigd hadden dusdanig oud waren, dat er teveel aan vertimmerd moest worden om het geschikt te maken als fitnesscentrum. Waarom niet nieuwbouw, vroeg een relatie van mij zich af. We hebben vervolgens de voor- en nadelen op een rijtje gezet en nieuwbouw bleek uiteindelijk toch de beste optie. Met onze wensen en eisen zijn we naar 4D Architecten uit Enter gestapt. Hij heeft uiteindelijk een professioneel ogend pand ontworpen met veel sfeer, een vertrouwd huiselijk gevoel en transparantie, vanwege de grote raampartijen. Het ontwerp werd ook voorzien van een gezellige horeca, met zitjes en een kinderopvang. Voor de bouw heeft Wanders niet gekozen voor traditionele bouw, maar voor industriële bouw. "Achteraf is dat een goede keuze geweest." Het pand is gebouwd door Voortman Steel Construction die het pand, behalve de duurzame installatie, volledig turn-key heeft opgeleverd. Om het gebouw zo rendabel mogelijk te exploiteren, worden op bepaalde tijden de zalen verhuurd aan onder andere een judo- en kemposchool. "Verder hebben we een ruimte verhuurd aan een fysiotherapeut en een diëtiste, waarmee we samenwerken. We proberen zo goed mogelijk te anticiperen op de ontwikkelingen in de markt en streven er naar om zoveel mogelijk alle specialismen in huis te hebben," aldus Jarno Wanders.

Concept

Op de nieuwe locatie wil Fitnesscentrum Zevenaar naast reguliere fitness zich nog meer richten op groepslessen en personal training. "De populaire HIIT/ Survival lessen zijn gebleven, maar vinden nu op het multifunctionele buitenterrein plaats. Hier kunnen we naast diverse materialen, ook onze unieke obstakel baan - met onder meer een monkey bar - inzetten," licht Wanders toe. "Op deze baan wordt vooral getraind voor de 'Mud & Strong Viking runs'. Daar hebben we een apart abonnement voor. Daarnaast hebben we ook nog een abonnement voor onze 60 dagen leefstijl challenge. Het is voor deze deelnemers tevens een mooie manier om kennis te maken met ons centrum. Doorgaans worden ze daarna lid. In het pand zit ook een fysiotherapiepraktijk, die gebruik maakt van ons centrum om mensen met blessures, COPD en 'Diabetes 2' te trainen. Her en der verspreid, staan er verschillende trainingsapparaten opgesteld. Niet langs, maar tegenover elkaar." Wanders vindt het belangrijk dat klanten elkaar kunnen zien als ze aan het sporten zijn. Hij vervolgt: "Hierdoor ontstaat meer interactie en spreken mensen elkaar er ook op aan, als bijvoorbeeld iemand lang niet meer geweest is. Deze (sociale) controle is goud waard."

Waar op de benedenverdieping wordt gewerkt op de fitnessapparatuur en in de functionele trainingshoek, wordt er op de bovenverdieping in drie groepszalen les gegeven van onder andere Les Mills, Indoorcycling en Zumba. In principe worden alle lessen live gegeven. Wanders meent dat dit nog steeds de beste en veiligste methode van lesgeven is. Ook is er 'Virtual indoor cycling', waar leden de hele dag gebruik van kunnen maken.

Doelgroep

De doelgroep is heel gemêleerd. 's Ochtends zijn het vooral senioren die de fitnessvloer bevolken, terwijl het 's avonds vooral jongeren en mensen tussen de 25 en 45+ zijn. Jarno Wanders: "We hanteren een transparant prijstarief. Voor 26 euro per maand kan iedereen hier onbeperkt komen trainen met een jaarcontract. Er is ook een flexibel abonnement dat 31 euro per maand kost en je maandelijks kunt opzeggen. Wil je groepslessen erbij, dan kost dat vijf euro per maand. Of wil je een Tanita bodyscan, dan is dat twee euro vijftig per maand. De klant kan zijn abonnement zelf beheren door middel van de gebruikersvriendelijke app, die we hebben laten ontwikkelen. Wil je bijvoorbeeld een maand lang een groepsles volgen, dan geef je dat in de app aan. Na een maand kun je het in de app vervolgens weer uitzetten. Je betaalt bij ons nooit voor wat je niet gebruikt. Ons concept is volledig transparant."

Social Media

Om hun doelgroep te bereiken, zet Fitnesscentrum Zevenaar voornamelijk social media in. Kranten leest deze doelgroep niet. Alle contacten verlopen via Facebook en Instagram. "Daarop plaatsen we dagelijks nieuws en weetjes op, die vervolgens weer worden gedeeld. Soms wel eens 20.000 keer. Ook krijgen we nieuwe klanten via mond-tot-mond reclame. Inmiddels zitten we op meer dan 1.500 leden, die begeleid worden door vijftien gedegen opgeleide zzp-ers voor de groepslessen. Daarnaast hebben we nog dertien man in vaste dienst voor de overige begeleiding, horeca en administratie. We zitten pas vanaf begin september in dit pand en alles loopt gesmeerd. "Of er een tweede vestiging bijkomt, weet ik nog niet. Wat ik wèl weet is dat ik op termijn het pand wil uitbreiden, evenals het outdoor terrein. In die zin heb ik nog ambities genoeg."

Voor meer informatie:
www.fitnesscentrumzevenaar.nl

 

Edities