De kringvisite

Verschenen in Bodylife nummer 9 2017

Ik kom uit de Achterhoek. En in het oosten van het land is het gebruikelijk om je verjaardag uitgebreid te vieren. Omdat de buurt ook wordt uitgenodigd, pakken we de tuinstoelen er ook even bij om voldoende plek in 'de kring' te maken.

Ome Henk

De marketingwaarde van deze momenten wordt onderschat. Doe je het namelijk als ondernemer/trainer goed? Dan heb je er na één verjaardag zo een aantal ambassadeurs bij! Want als ome Henk dol is op de Bodypumples van Anja, heeft Anja een week later de buurman van Henk erbij. Maar de kringvisite heeft ook een keerzijde. Stel dat Anja een keer een slechte dag heeft, of haar collega Marieke aan de bar maakt er een potje van, dan heeft ome Henk niet zo'n leuke mededeling op de verjaardag.

Goed, je snapt mijn punt. Mond-tot-mond reclame blijft de belangrijkste én goedkoopste manier om jouw onderneming te laten groeien. Weet ook, één slechte ervaring kan veel negativiteit en roddels veroorzaken.

Talk of the town

Om 'the talk of the town' te worden dien je naar het groter geheel te kijken. Stel dat op jouw website staat: "Leden profiteren aantoonbaar van excellente service en aandacht, resultaatgerichte begeleiding en hygiëne". Een bekende missie in de fitnessbranche. Kun jij deze excellente service altijd, elke dag waarmaken? En wat houdt resultaatgerichte begeleiding in? Personal training zonder extra kosten? Of een trainingsschema bij een intakegesprek? Als hygiëne hoog in vaandel staat, ziet de club er 24/7 helemaal top uit? Weet het hele team wat de missie is en wat dat betekent in hun rol als trainer, gastvrouw of manager?

Gelukkig geen kakkerlak

Het klassieke voorbeeld is van het hotel dat een bordje op de voordeur heeft: Wij hebben kakkerlakken. Als je daar slaapt en je ziet geen kakkerlak, heeft het meer dan je verwachting overtroffen. Weet wat je zegt! 'Blaas' je hoog van toren, dan moet je ook keihard je best doen om het waar te maken, zodat ome Henk op elke verjaardag kan zeggen dat de club altijd superschoon is, en dat hij zijn resultaten te danken heeft aan de excellente begeleiding waar hij, zoals verwacht, niet extra voor heeft betaald.

Missie

Natuurlijk hoef jij jezelf niet te 'downsizen' door te promoten dat de douches niet werken (en ze werken wel). Start bij het omschrijven van je missie en vraag jezelf af, of je de missie kunt waarmaken. Als ondernemer/manager dienen we ons ook te realiseren dat één slechte ervaring ervoor kan zorgen dat mensen niet meer terugkomen. De verwachting van de klant managen is daarom een dagelijkse taak!

Wat ga jij vandaag (anders) doen zodat er op verjaardagen positief over je gepraat wordt?

Wil je reageren? Stuur een email naar marije@fitternederland.nl.

Edities