Vallen naar de top? Dat bestaat toch niet....

Verschenen in Bodylife nummer 9 2017

Kent u ze: die foto's van klimmers die de top van een berg hebben bereikt? Een intens blije uitdrukking op het gezicht. Verder een adembenemend uitzicht over de wereld, vanaf de top die is bedwongen. De enorme inspanning die het heeft gekost aan hier te komen, is hier niet zichtbaar en alweer bijna vergeten.

Toch wil ik juist hier even met u bij stil blijven staan; bij de enorme prestatie die het heeft gekost om juist hier te komen. Je valt nu eenmaal niet naar de top, je klimt er naar toe! En die wetmatigheid gaat ook op voor u als ondernemer, ook de komende jaren.

Heeft u wel eens een berg beklommen? En dan hoeft het niet perse in de Himalaya geweest te zijn, maar misschien een keer in de Alpen tijdens een vakantie? Zo´n tochtje bereid je voor. Je weet dat het weer in de bergen nogal snel kan omslaan, dus je neemt geschikte kleding mee en een rugzak. Je sneakers zijn geen optie, dus je draagt een paar stevige schoenen met het juiste profiel. Eten, drinken en zonnebrand, de omstandigheden boven zijn nu eenmaal anders dan beneden in het dal. Alpinestokken misschien om de benen te ontlasten en houvast te bieden op glibberige paden. En je neemt de route van tevoren door: wat kun je verwachten en hoeveel tijd denk je er voor nodig te hebben. Wat doe je als het noodweer wordt?

Hoe hoger en lastiger de berg, des te langer en intensiever de voorbereiding en het plan. Want zonder grondige voorbereiding, zonder plan, is de kans op succes minimaal. Een doel zonder plan blijft in de praktijk nu eenmaal gewoon een wens.

Wat is zakelijk gezien uw plan voor 2018 en de daaropvolgende jaren? Stelt u zichzelf kwantitatieve doelen zoals:

- gewenst omzetvolume, van ? naar ?

- ledenaantal verhogen, van ? naar ?

- verloop terugdringen, van ?% naar ?%

- personeelskosten effectief optimaliseren,

- rendement verhogen, van ? naar ?

- liquiditeitsreserve opbouwen, van ? naar ?

- anders?

En/of wilt u meer focus leggen op kwantitatieve doelen als:

- service naar uw leden verbeteren? Heeft u dan wel eerst gemeten hoe uw service wordt ervaren door uw leden?

- imago van uw club versterken? Heeft u dan wel eerst een ´0´-meting gedaan in welke mate en hoe uw club bekend staat?

- skills van uw team verder ontwikkelen?

- anders?

Linksom of rechtsom: zonder plan, blijft het bij goede voornemens.

Als u er nog niet aan toe bent gekomen om uw plan te trekken, is de tijd nu aangebroken. De vooruitzichten voor onze branche zijn beter dan de afgelopen jaren, maar niets gaat vanzelf!

Een doordacht plan, SMART en gedetailleerd uitgewerkt, vergroot uw kansen op succes aanzienlijk. Zeker wanneer daarnaast een effectieve controlling wordt gehanteerd. De noodzaak van het regelmatig bijsturen is evident.

Bij Greinwalder & Partner hebben we een planner ontwikkeld, aan de hand waarvan u uw plan voor 2018 kunt vormgeven. Simpel, effectief en vooral: overzichtelijk, zodat u niets vergeet. Lijkt het u prettig om een dergelijk handvat te gebruiken? Neem dan even contact met ons op, we zorgen er dan voor dat u uw exemplaar ontvangt.

We wensen u alvast het allerbeste voor het nieuwe jaar. Zakelijk zouden we het echter niet bij ´wensen´ willen laten. Trek uw plan, kies de voor u juiste route, bereid u intensief voor , check regelmatig of u op de juiste route zit en pas aan wanneer de realiteit daarom vraagt. Dan kunt u over een jaar ook tevreden terugkijken op een heftige, maar succesvolle klim. Zo´n intens blij en gelukkig gevoel na zo´n prestatie, dat wilt u toch ook?

Wilt u uw eigen routeplanner ontvangen? Neem dan even contact met ons op via info@greinwalder.com


Arjan van Dorp. Zijn focus ligt op resultaat. Dat is wat uw leden als gevolg van uw dienstverlening wensen, dat is wat u als ondernemer van een samenwerking mag verwachten. Arjan's drive in het succesvol behalen van resultaat  is vooral ontwikkeld vanuit zijn ondernemersachtergrond in verschillende branches. Arjan stelt hierin 'gepokt en gemazeld' te zijn, hetgeen inhoudt dat hij ook wijze lessen heeft geleerd. Dat daagt hem uit voorbeelden uit andere branches te halen en ondernemers vooral bewust te maken van 'meer dan alleen die ene waarheid'. Daarnaast heeft hij een lange actieve ervaring als Sales Manager bij een wereldwijd marktleider in de fitnessbranche en als sales- en marketingmanager binnen een kleine high-end fitnessketen. Vanuit die laatste discipline heeft hij de toegevoegde waarde van Greinwalder Marketing & Consulting ook vanuit de praktijk ervaren. Arjan is Senior Consultant en sinds 2005 actief lid van het team.

 

Edities