Het customer intimacy model: "De internationale fitnesstrends voor 2018 kort beschouwd"

Verschenen in Bodylife nummer 9 2017

De American College of Sports Medicine (ACSM) publiceert jaarlijks een lijst met trends voor het jaar daarop. Nu staan er in deze lijst geen wetmatigheden, het is zogezegd "a one man's opinion" of "a one organizations opinion", zo u wilt. Het is wel zinnig om deze lijst in perspectief te plaatsen. Wederom een mening, mijn mening welteverstaan, maar misschien voor u boeiend.

Het is altijd aardig om eens te kijken of zaken worden onder- of overschat, of dat ze wellicht wel op de juiste waarde worden ingeschat. U als ondernemer, maakt op basis van vele argumenten immers keuzes om bepaalde trends wèl of niet op te pakken. Wellicht draagt deze overweging daaraan bij.

De gepubliceerde 'Top 10' lijst van ACSM:

1. High-Intensity Interval Training (HIIT).

2. Group Training.

3. Wearable Technology.

4. Body Weight Training.

5. Strength Training.

6. Educated and Experienced Fitness Professionals.

7. Yoga.

8. Personal Training.

9. Fitness Programs for Older Adults.

10. Functional Fitness.

1. High-Intensity Interval Training (HIIT)

Eigenlijk nauwelijks nog een trend te noemen. Deze trend heeft zich inmiddels doorgezet tot een structurele ontwikkeling. De reden waarom HIIT-training populair is, is te wijten aan een simpele maatschappelijke ontwikkeling onder de doelgroep in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Er is steeds minder tijd en onze agenda staat vaak bomvol! Sporten is voor velen geen prioriteit en omdat er weinig tijd is, biedt een HIIT-formule de oplossing. Twee tot drie keer per week 30 minuten intensief sporten is beter dan twee keer per week anderhalf uur sporten. Het kost minder tijd en het heeft een goed trainingseffect. HIIT-lessen zijn er in alle varianten. Van functional training tot cycling en zelfs in de vorm van group fitness work-outs. Alles om een korte intensievere prikkel toe te dienen aan ons lijf. Het past goed bij ons drukke schema en het heeft effect! Het voordeel is dat deze ontwikkeling eenvoudig is toe te voegen aan het huidige aanbod. In minder tijd worden meer mensen bereikt. Op prime time vier keer een half uur HIIT work-outs aanbieden, heeft een groter bereik dan twee keer een work-out van een uur.

2. Group Training

Deze doet mij deugd, als mede-eigenaar van ClubJoy. Samen sporten is leuk. Het is heel simpel. Veel mensen vinden sporten niet leuk. Het heeft geen prioriteit en je moet er ook nog voor betalen. Als jij als sportaanbieder er voor kan zorgen dat je de verplichting om te sporten kan ombuigen naar een leuke belevenis, dan is de kans vele malen groter dat sport bij gaat dragen aan een gedragsverandering. Samen sporten is leuk en creëert een stok achter de deur (anders gezegd: je gaat toch niet afzeggen?)!

3. Wearable Technology

Dit is wat mij betreft een zeer positieve ontwikkeling. Meer en meer mensen kopen wearables en worden daarmee meer bewust van beweging, rust, slaap, voeding etc. Als ondernemer kun je deze technologie benutten om meer impact te hebben bij uw klant buiten de sportclub. Fit worden en blijven, doe je niet twee tot drie keer per week op de sportclub, dat gebeurt vooral buiten de sportschool! Tevens biedt dit een mooie kans tot upselling van de wearable zelf en de advisering rondom het benutten van de wearable.

4. Body Weight Training

Free Body Weight Training is een tendens die voornamelijk online enorm floreert. YouTube staat vol met video's van PT-ers, die oefeningen demonstreren waarbij je niets anders nodig hebt dan je eigen lichaamsgewicht. Misschien zelfs wel een bedreiging voor de sportclubs. Online initiatieven als Fit Channel maken hier graag gebruik van, middels het aanbieden van trainingsvideo's waarbij geen trainingsmateriaal gebruikt wordt. Online bedrijven die eigenlijk tegen uw klant zeggen dat ze net zo goed thuis kunnen blijven om te trainen. Om goed en verantwoord te trainen moet men echter naar uw sportclub komen, toch?

5. Strength Training

Krachttraining is van alle tijden. Door toedoen van trends als Crossfit, bootcamp en functional training, is krachttraining opnieuw positief onder de aandacht gekomen. Voor de meeste fitnessclubs core business en daarmee erg fijn dat het flink onder de aandacht wordt gebracht.

6. Educated and Experienced Fitness Professionals

Educated and experienced fitness professionals vormen een middel waarmee de gemiddelde club in het servicesegment zich kan onderscheiden. Zorgt u ervoor dat uw team van instructeurs voortdurend wordt bijgeschoold en regelmatig samen spreekt en traint? Daar liggen namelijk kansen! Vandaag de dag beginnen de beste trainers echter vaak voor zichzelf als PT-er. Een logische ontwikkeling, of een gevolg van structurele onderbetaling van de echte professional?

7. Yoga

Body & Mind work-outs zitten al jaren in de lift. Een holistische benadering komt concreet tot uiting in de yoga lifestyle. Aandacht voor lichaam, geest en voeding. Flink gehypet in magazines en nieuwe boutique formules. Een kans voor iedereen.

8. Personal Training

Personal Training behoeft geen nadere toelichting. Een specialist die de klant helpt om werkelijk doelen na te streven tegen een hogere omzet per lid, maakt dat goed nadenken over een gestroomlijnd PT-businessmodel kan leiden tot veel meer omzet. Op deze manier kunt u echte goede trainers tegen een aantrekkelijk tarief vasthouden in uw club. U meer omzet per lid en zeer tevreden klanten, uw trainer een uitdagende baan en een eigen business, of een aantrekkelijk salaris.

9. Fitness Programs for Older Adults

Fitness programma's voor ouderen. Hier heb ik al eens bij stilgestaan in een eerder artikel over doelgroepen in de fitnessclub. De doelgroep met de meeste tijd en het meeste geld, is maar zelden focus voor sportclubs. Ga ermee aan de slag. Er zit geld, de doelgroep is trouw en wordt niet geleid door een hypervol schema.

10. Functional Fitness

Functional Fitness is eigenlijk een containerbegrip. Feit is dat veel van de actuele trends en ontwikkelingen draaien om functional training. De basis hiervan is terug te vinden in diverse hippe activiteiten zoals Crossfit, bootcamp en boutique formules. In essentie komen deze trends allemaal neer op de gedachte dat alles wat je traint, bij moet dragen aan activiteiten in het dagelijkse leven.

Conclusie:

Er is veel overlap in de verschillende trends. Kijk bijvoorbeeld eens naar nieuwe, hippe boutique formules als High 45 en John Reed Music Fitness clubs. Deze concepten combineren een mooie club experience en trainen in ultra hippe omgeving met harde clubmuziek op de achtergrond, met de fundamenten van HIIT-training (1), Group Training (2), Body Weight Training (4), Strenght Training (5), Personal Training (8) en Functional Fitness (10).

De vraag is of dergelijke concepten een lange levenscyclus hebben. Het speelt in ieder geval in op wat wereldwijd trending is in onze business. De vraag voor u is vooral of u deze ontwikkelingen op de juiste waarde inschat en of u reageert op de ontwikkelingen om u heen. Het voordeel van de trends zoals beschreven in de lijst, is dat ze geen enorme impact hebben op een mogelijke investering. Het draait voornamelijk (bij implementatie) om service en begeleiding en (hier komt die) specialisatie. Zaken die niet altijd kapitale investeringen vereisen in een bestaande omgeving. Specialisatie vergt wèl een investering in uw mensen, uw kapitaal!

Feit is dat aanstormende conceptformules, zoals beschreven in dit artikel, veelal ook fors investeren in de omgeving waar de training plaatsvindt. De ruimte, geluid, licht, foto's, huisstijl. Allemaal zaken die de genoemde 'Top 10-activiteiten' in een volledig ander perspectief c.q. conceptuele aanpak plaatsen. Het draait niet alleen om de training en de kwaliteit daarvan, het draait vooral om de klantbelevenis.

Terugkijkend naar een eerder artikel over businessmodellen, raad ik u aan om als stand alone concept vooral te kijken naar trends die passen in het customer intimacy model. Kijk vooral naar trends die passen bij uw bedrijf en uw doelgroep en focus daarbij vooral op service, aandacht en specialisatie. Indien u investeert, investeer dan in uw team en in zaken die bijdragen aan de klantbelevenis. Van de entree naar de uitgang en alles wat leden daartussen zien, horen, voelen, proeven, kortom: beleven. Sta daar eens uitgebreid bij stil. Op het moment dat dit klopt, dan kunt u zaken blijven doen. Daar kan geen 'Top 10-trendlist' wat aan doen!

Marc Neijland, is directeur en mede-eigenaar van ClubJoy en Virtual Training Concepts. Met deze bedrijven worden ruim 850 fitnessclubs in de Benelux bediend. Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel?

Mail dan naar marc.neijland@clubjoy.nl

 

Edities