De slechte les

Begin augustus ben ik bevallen van mijn dochter Evi. Om weer in-shape te komen, voordat ik zelf weer les ga geven, volg ik trainingen bij collega's. Omdat ik het leuk vind om bij andere clubs in de keuken te kijken, volg ik proeflessen.

Zo hoort het

Wat een goede les is, ga ik niet beoordelen aan de hand van 'het didactische boekje'. Ik vind het ook flauw om de kritische collega uit te hangen, want daar gaat het niet om. Ik wil ervaren wat de les met mij doet. Welke impact de training én de beleving hebben op de nog-lang-niet-fitte, net-bevallen-vrouw die hunkert naar haar vorige fitte lijf.

Tussen de slapelozen nachten, het runnen van mijn bedrijf en genieten van de kleine, probeer ik mezelf te motiveren om te gaan sporten. Als je dan met een warm welkom ontvangen wordt, doet dat goed. Andersom is het effect veel heftiger. Het kwik van mijn motivatiethermometer, wat al enigszins op standje winter staat, zal niet stijgen door het zien van de rug van de gastvrouw. Door naar de les..

Kritische factoren

Er zijn een aantal factoren die mijn motivatie voeden.

1. Het zien van een fitte instructeur. Ik zeg niet slank, maar fit. Een collega die gas kan geven, energie uitstraalt en goed gekleed is.

2. Een docent die op tijd begint en de flow in de les houdt. Hoezo beginnen we tien minuten later? Waarom een pauze om de track uit te leggen (met uitzondering van pump)?

3. Een docent die aandacht heeft voor mijn oren. Bij 98 procent van de lessen die ik heb gevolgd, staat de muziek zo hard! Ik herinner een aflevering van RTL Late Night waarin een dame vertelde depressief te zijn van een piep in haar oren, die ze opgelopen heeft na het volgen van een spinningles. Ik loop direct de les uit.

4. Instructeurs die veel plezier hebben en authentiek zijn, warmen mij vooral op. Maar zelfs als mijn meest populaire instructeur de muziek op standje doof zet, haak ik af.

Oké is niet goed genoeg

Ik ben nu vier maanden verder en ik merk dat ik met zorg mijn lesuren plan. Ik merk ook dat er maar weinig uren zijn waar ik echt met plezier naar toe ga. Bijna alle lessen die ik momenteel volg zijn oké. De instructeurs zijn oké (met oordoppen in). Mijn motivatie wordt vooral gevoed door mijn broeken die nog niet passen, niet door de instructeurs die mij weet te motiveren mijn doel te halen. Gelukkig is er een dame die het wel kan! Naast dat zij voldoet aan mijn vier essentiële didactische vaardigheden, is zij de enige die weet waarom ik in haar les sta. Ze stelt vragen en geeft aandacht. Na een drukke les kan ze rekenen op haar collega's aan de bar, die ons met een laatste groet in het geheugen, een prettig gevoel huiswaarts geven.

Om altijd aan ieders 'didactische boekje' te voldoen, dat gaat niet lukken. Maar je bewustwording voeden door te vragen wat je deelnemers belangrijk vinden, zorgt ervoor dat mensen gemotiveerd blijven om naar jouw lessen toe te komen. En door de muziek iets zachter te zetten. Dank je wel.

Wil je reageren? Stuur een email naar marije@fitternederland.nl

nr3 2018
 
nr2 2018
 
nr1 2018
 
nr10 2017
nr9 2017
 
nr8 2017
 
nr7 2017
 
nr6 2017
nr5 2017
 
nr4 2017
 
nr3 2017
 
nr2 2017
nr1 2017
 
nr10 2016
 
nr9 2016
 
nr8 2016
nr7 2016
 
nr6 2016
 
nr5 2016
 
nr4 2016
nr3 2016
 
nr2 2016
 
nr1 2016
 
nr10 2015
nr9 2015
 
nr8 2015
 
nr7 2015
 
nr6 2015
nr5 2015
 
nr4 2015
 
nr3 2015
 
nr2 2015
nr1 2015
 
nr10 2014
 
nr9 2014
 
nr8 2014
nr7 2014
 
nr6 2014
 
nr5 2014
 
nr4 2014
nr3 2014
 
nr2 2014
 
nr1 2014
 
nr9 2013
nr8 2013
 
nr7 2013
 
nr6 2013
 
nr5 2013
nr4 2013
 
nr3 2013
 
nr2 2013
 
nr1 2013
nr10 2012
 
nr9 2012
 
nr8 2012
 
nr7 2012
nr6 2012
 
nr5 2012
 
nr4 2012
 
nr3 2012
nr2 2012
 
nr1 2012
 
nr10 2011
 
nr9 2011
nr8 2011
 
nr7 2011
 
nr6 2011
 
nr5 2011
nr4 2011
 
nr3 2011
 
nr2 2011
 
nr1 2011
nr10 2010
 
nr9 2010
 
nr8 2010
 
nr7 2010
nr6 2010
 
nr5 2010
 
nr4 2010
 
nr3 2010
nr2 2010
 
nr1 2010
 
nr10 2009
 
nr9 2009
nr8 2009
 
nr7 2009
 
nr6 2009
 
nr5 2009
nr4 2009